۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۴۱۲۷۷
آیا هنوز هم هاشمی کلید حل اختلافات ایران و آل سعود است؛

وقتی شب نشینی های ملک عبدالله در منزل هاشمی هم جواب نمی دهد

خبرگزاری رسا ـ رمزگشایی معاون وزیر خارجه از احضار سفیر عربستان به کشورش به خاطر « ادای احترام» به هاشمی نشان از این است که هاشمی رفسنجانی کلید حل مشکلات ایران و عربستان است.
هاشمي رفسنجاني
به گزارش سرویس پیشخوان خبر گزاری رسا، بخشی از جملات و تحلیل هایی که معمولا حامیان دولت یازدهم و اصلاح طلبان در بیان کار ویژه هاشمی رفسنجانی در دیپلماسی جمهوری اسلامی بویژه برای بهبود روابط ایران و آل سعود بیان کرده اند. این جریان معتقد است به سبب روابط شخصی و خوب هاشمی و پادشاه عربستان، وی همواره می تواند به عنوان یک ظرفیت ویژه در این راستا عمل کند و با توجه به اینکه دولت قبل نتوانست از این ظرفیت بهره ببرد، دولت تدبیر و امید با استفاده از این پتانسیل می تواند مشکلات بین دو کشور را به حداقل برساند.
 
 
 
 
با این حال علیرغم گذشت قریب به یک سال و نیم از آغاز به کار دولت یازدهم و تلاش فراوان رییس جمهور و وزیر خارجه برای بهبود روابط با عربستان سعودی، نه تنها این اتفاق بوقوع نپیوسته، بلکه در عمل عربستان طی هفته های گذشته دست به یک توطئه جدید علیه ایران نیز زده است و با کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار، جنگ جدیدی در عرصه اقتصاد علیه ایران را رقم زده است.
 
 
با این حال، امروز چهارشنبه 24 دی امیر عبداللهیان معاون عربی - افریقایی وزیر خارجه در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب شرق نکته قابل توجهی را بیان کرده است که نشان می دهد نه تنها خبری از ظرفیت ویژه هاشمی برای بهبود روابط ایران و عربستان وجود ندارد بلکه اخیرا اتفاقی افتاده است که کاملاا خلاف ادعاهای رسانه ای حامیان دولت و اصلاح طلبان را ثابت می کند.
 
 
امیر عبداللهیان در بخشی از این گفتگو گفته است: «برخی از سفرای کشورهای عربی در تهران همچنین برخی از مقامات کشورهای عربی در منطقه از چندهفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به‌دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌های کشور خودش و سوالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده. ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتند، در پایان این‌دیدار، گویا پیشانی آقای هاشمی‌رفسنجانی را بوسیدند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح ‌دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌شان و حفظ شوونات کشورشان سوالاتی در ریاض ایجاد کرده، به این دلیل این فرد را برگرداند‌ه‌اند. در حوزه کشورهای عربی وقتی در کشوری برای تبریکی به حضور مقام اول آن کشور می‌رسند، روی بینی او را می‌بوسند و بالاتر از بینی، یعنی پیشانی را نمی‌بوسند و بوسیدن پیشانی، نشان‌دهنده جایگاه ویژه و بالایی است که برای برخی از آنها قایل می‌شوند.»
 
 
توجه در این بخش از اظهارات معاون وزیر خارجه نشان می دهد که سفیر سابق عربستان در ایران به دلیل آنکه «احترام بیشتری» به هاشمی رفسنجانی گذاشته است مورد برخورد مقامات کشورش قرار گرفته و این مساله نشان می دهد که برخلاف ادعاهای رسانه ای رسانه های دولتی و اصلاح طلب مبنی بر جایگاه ویژه هاشمی رفسنجانی در عربستان، نه تنها در شرایط کنونی چنین چیزی نیست بلکه سفیر این کشور در ایران به خاطر آنکه فراتر از پروتکل های موجود، احترام مضاعفی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته مورد برخورد مسئولان آل سعود قرار گرفته و بلافاصله به ریاض فراخوانده شده است.
 
عکسی که اسفند 92 از حضور پادشاه عربستان در منزل هاشمی رفسنجانی در تهران منتشر شد
 
این در حالی است که بنا بر اخبار منتشر شده طی سالهای گذشته پادشاه عربستان در بسیاری از سفرهای خود به تهران، به جای حضور در هتل، شب را در منزل هاشمی رفسنجانی می گذرانده است اما ظاهرا این شب نشینی ها نیز باعث نشده تا مقامات سعودی دست به جبران متقابل زده و پاسخ پذیرایی ویژه هاشمی از پادشاه کشورشان را به نیکی جبران کنند بلکه با اقدامی خصمانه، ابراز ارادت بیش از حد سفیر کشورشان نسبت به هاشمی باعث خشم آنها نیز شده است! و طبیعی است در چنین شرایطی هیچ گاه هاشمی پتانسیل ویژه ای نیز برای کاهش اختلافات بین دو کشور نخواهد داشت.
 
 
حال به نظر می رسد بار دیگر فرصت مناسبی پدید آمده تا مسئولان دستگاه سیاست خارجی کشور با نگاه به واقعیت های عرصه بین الملل و اطمینان یافتن از دشمنی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای، دست از هر گونه خوش بینی و اعتماد به وعده های پوچ آنها برداشته و با هوشیاری نسبت به تحرکات دشمنان و برخی دوست نمایان منطقه ای! به محاسبه واقع بینانه تحولات آتی در منطقه و جهان بپردازند./837/د101/ب6
 
منبع:رجا نیوز
ارسال نظرات