۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۴۱۵۱۲
پژوهشگر حوزوی:

تبیین آینده نگاری اسلامی وظیفه حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علوم دینی با اشاره به این‌که اندیشمندان غربی تنها در عرصه آینده‌گاری مادی و برای مدت زمان کوتاهی برنامه ریزی کرده‌اند، گفت: در فقه پویای جعفری این مهم تا پایان عمر بشری انجام شده است و در دو بعد مادی و معنوی مشخص شده که وظیفه تبیین آن به عهده حوزه‌های علمیه است.
حجت الااسلام يحيي جهانگيري

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، معاونت پژوهش مرکز فقهی اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که غرب بعد از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسید که باید در زمینه آینده‌نگری کار کند، گفت: که بشر در ابتدا به‌ قدرت پیش گویی دست یافت و سپس نظریاتی در باب آینده‌بینی و نهایتاً پس از جنگ جهانی دوم به خاطر فضای حکم بر جامعه جهانی آن روز به فلسفه آینده‌نگری پی برد.

 

معاونت پژوهش مرکز فقهی اهل‌بیت(ع) بابیان این‌که امروز موضوعی که در زندگی بشر خیلی برجسته به نمایش درآمده در واقع فاز چهارم این نظریه است، ابراز کرد: آینده‌ نگاری پروژه‌ای بود که غرب پایه‌های آن را در بستر جامعه برنامه‌ریزی کرد.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان این‌که غرب با این نظریه که ما باید از آینده‌نگری عبور کرده و به آینده‌نگاری برسیم، گفت: آینده حاصل تصمیم‌ها و اقدامات ما است بنابراین این نگاه که ما به‌جای آن که در آینده تسلیم شویم باید آن را بسازیم و پیشرفت کنیم.

 

نویسنده کتاب «بگذارید زندگی کنم» با اشاره به این‌که فضای مجازی پروژه و خروجی از آینده‌نگاری غرب بود، گفت: فرآورده‌های فنّاورانه غرب یک اتفاق ناگهانی نیست بلکه یک پدیده به هنگام و فرآیند تصمیم‌ها و ترفندهای یک جریان فکری است.

 

وی افزود: طراحی عروسک باربی در سال 1995 با آن استیل بدنی کوچک نشان از جریان فکری حاکم در غرب دارد که در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که باید جمعیت غرب کاهش یابد و این برنامه تأثیر خاص خود را در کاهش جمعیت گذاشت.

 

معاونت پژوهش مرکز فقهی اهل‌بیت(ع) بابیان این‌که در چند دهه بعد می‌بینیم که یک‌دفعه باربی به خود یک استیل زن حامله را می‌گیرد، اظهار داشت: این نیز متقابلا نشان از تغییر سیاست آینده‌نگاری غرب بود چراکه دچار بحران کسری جمعیت شده بودند.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان این‌که یک دهه از عمر رشته آینده‌پژوهی در دانشگاه‌های کشور گذشته است، گفت: اهل‌بیت(ع) نیز افزون بر آینده‌نگاری مادی به آینده‌نگاری معنوی نیز پرداخته‌اند بنابراین اگر ما از منابع دینی برای این مهم استفاده کنیم پویایی جامعه اسلامی دو چندان خواهد شد.

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که غرب آینده‌نگاری مادی را فقط تا 50 سال برنامه‌ریزی کرده‌اند این در حالی است که در فقه پویای جعفری این مهم تا پایان زیست بشری و ظهور برنامه‌ریزی کرده‌اند که باید این را نیز در نظر داشته باشیم که این نگاه آینده‌نگاری در فقه و مبانی اهل‌بیت اطهار(ع) فقط منحصر در امور دنیوی نیست.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری بابیان این‌که در دیدگاه آینده‌نگاری اسلام، در جهان اخروی نیز برنامه برای انسان دارد، گفت: ما با این ظرفیت بلند علمی دینی و از طرفی با تشویق و حمایت پژوهشگران این حوزه باید به تدوین دقیق‌تر مواضع دینی در زندگی بشری بپردازیم./837/ت302/ف

ارسال نظرات