۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۴۱۵۴۶
پژوهشگر مذهبی:

گره اصلی ازدواج جوانان مسائل اعتقادی است نه اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر دینی گفت: اگر چه در حال حاضر بیشتر جوانان علت ازدواج نکردن را مسائل اقتصادی ذکر می کنند اما در واقع گره اصلی کار مسائل اعتقادی است.
ازداوج طلبگي، ازدواج، طلاب، طلبه و ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی کمالی، مربی عقیدتی سیاسی سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی و پژوهشگر مذهبی امروز در همایش ازدواج که با محوریت ازدواج کارکنان مجرد دستگاه های اجرایی استان در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد، با اشاره به تأکید آموزه های اسلامی و قرآنی بر ازدواج، اظهار داشت: در آموزه های دینی رسیدن به آرامش به عنوان یکی از اهداف اصلی ازدواج مطرح شده است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس آیات قرآن زن و مرد می بایست برای یکدیگر مانند لباس بوده و مایه آرامش و زینت هم باشند که در این راستا جوانان پیش و پس از ازدواج می بایست در زمینه های اخلاقی و اجتماعی سازندگی داشته باشند تا بتوانند در زندگی خانوادگی عیب های یکدیگر را پوشش داده و مایه آرامش همدیگر را فراهم کنند.

 

حجت الاسلام کمالی با تأکید بر این که می بایست خانواده‌ها در راستای افزایش ازدواج در جامعه اهتمام لازم را داشته باشند، تصریح کرد: افزایش سن ازدواج در بین جوانان سبب به وجود آمدن مشکلات متعدد اجتماعی و فردی و وارد شدن ضربات جبران ناپذیری به بدنه جامعه می شود لذا می بایست همه در این زمینه احساس مسؤولیت کرده و با تمام توان وارد عرصه شوند.

 

وی کاهش سطح توقعات جوانان و همچنین خانواده‌ها و حذف مراسم های پرهزینه ازدواج و جایگزین شدن آن با روش‌های ساده را از جمله راه های تسهیل شرایط ازدواج در کشور برشمرد و افزود: در این زمینه هم مسؤولان و متولیان فرهنگی و مذهبی کشور و هم خانواده ها وظیفه دارند تا راه ناصواب گذشته را تغییر دهند.

 

حجت الاسلام کمالی با تأکید بر این که در این راستا می بایست خانواده‌ها به سمت انجام سنت حسنه ازدواج به صورت آسان و اسلامی گرایش پیدا کرده و از تجمل گرایی، اسراف و سخت گیری‌های بی مورد اجتناب کنند، اضافه کرد: دستگاه ها و نهادهای مسؤول نیز می بایست با فرهنگ سازی بیشتر در این حوزه برای رفع معضل ازدواج جوانان اقدام کنند.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از جوانان علت اصلی ازدواج نکردن را مسائل اقتصادی می دانند اما در واقع گره اصلی کار مسائل اعتقادی جوانان است اگر چه مسائل اقتصادی نیز در پاره ای از موارد دخیل هستند.

 

حجت الاسلام کمالی ضعف اعتقادی را از دلایل اصلی عدم رغبت جوان به ازدواج دانست و تصریح کرد: در اسلام سفارش فراوانی به انجام ازدواج و نهراسیدن از مشکلات و گرفتاری های اقتصادی شده اما متأسفانه جوانان ما توجه کافی به این آموزه های اسلامی ندارند.

 

نورالله رضایی، روانشناس و مشاور خانواده نیز در این همایش با بیان این که امروز کانال های شناخت همسریابی متنوع و پیچیده شده که این موضوع پیچیدگی شناخت دختر و پسر از همدیگر را به دنبال دارد، اظهار داشت: متأسفانه اکنون فرآیند آشنایی دختر و پسر با هم قاعده معلوم و مشخصی ندارد اما باید توجه داشت که آشنایی دختر و پسر باید با اطلاع و نظارت خانواده باشد چرا که در غیر این صورت عواقب نگران کننده ای در پی خواهد داشت.

 

گفتنی است، محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی ستاد امربه معروف و نهی از منکر حدود 10 درصد از کارکنان ادارات در بجنورد، مجرد هستند.

 

وی با ابراز نگرانی از میزان تجرد در کارمندان دستگاه های دولتی بجنورد، از مدیران دستگاه ها خواسته بود تا با رسیدگی به این موضوع، کارکنان مجرد دستگاه متبوع خود را به ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب کنند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات