۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۴۱۵۸۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

اسلام به رعایت حقوق همسایه سفارش کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اهمیت حرمت همسایه به اندازه ای است که قرآن کریم کمک به همسایه های نزدیک و دور را سفارش کرده است.
حجت الاسلام مهدي سليماني تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکشنبه شب در جمع زائران حرم حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان گفت: شریک قائل نشدن برای خدا، نیکی و احسان به والدین، فامیل، مساکین، اقوام و همسایه در سوره نساء به آن اشاره شده است که این مسأله بیانگر تعریف سبک زندگی اسلامی برای ما است.

 

وی افزود: متأسفانه در جامعه امروز درموارد زیادی کودک آزاری، همکار آزاری، مردم آزاری و ... دیده می شود که همسایه آزاری نیز یکی از این موارد شایع خلاف دین است.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که اهمیت حرمت همسایه را می توان از آیات قرآن متوجه شد گفت: در قرآن سفارش به کمک رسانی به همسایه های دور و نزدیک شده است.

 

وی یادآورشد: از پیامبر(ص) روایت است که احترام به همسایه مانند احترام به مادر است، از این رو برابری همسایه با مادر، اهمیت جایگاه همسایه رامی رساند که باید به آن توجه داشت.   

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما همان گونه که همه خوبی و خیر صلاح دنیا و آخرت را برای مادر خود می خواهیم و حاضر نیستیم کوچکترین مشکلی در زندگی داشته باشد به همان اندازه و بر اساس روایت پیامبر(ص)، باید همسایه های خود تکریم و به آنها احترام بگذاریم.

 

وی با اشاره به این که با وجود چنین روایاتی همسایه آزاری سزاوار نیست افزود: از امام علی(ع) روایت است که در رابطه با همسایگان خود باید خدا را در نظر داشته باشید، پیامبراکرم در وصیت خود به اندازه ای بر حقوق همسایه تأکید می کند که گمان کردیم همسایه از همسایه ارث خواهد برد.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که سبک معماری امروزی موجب تضییع حقوق همسایه ها می شود افزود: این سفارش اسلام است که بنای ساختمان خود را بلندتر از بنای همسایه خود قرار ندهید.

 

وی افزود: در جامعه امروز با بنا کردن ساختمان هایی که موجب برهم زدن آرامش و زیبایی منازل اطراف می شود سفارشات اسلام در رابطه با همسایه را نادیده می گیرند و منافع شخصی خود را در اولویت قرار می دهند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما درحالی به نماز جماعت و شرکت در مراسم عزداری و امور خیریه توجه و اهتمام داریم که از آن طرف به حقوق همسایه خود بی توجه هستیم که این دوگانگی در شأن فرد مسلمان نیست.

 

 به گفته وی، سینه، زنجیر، و روضه مقبول و زیارت بامعرفت ائمه اطهار(ع) برای این است که حقوق یکدیگر به ویژه حقوق همسایه را بشناسیم و حق الناس نکنیم.

 

حجت السلام سلیمانی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) مبنی بر این که اگر همسایه شخصی از وی در امان نباشد از ما نیست گفت: همسایه خوب نعمتی از جانب خداوند است که می توان با تعامل با یکدیگر زندگی خوبی را در کنار یکدیگر داشته باشیم./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات