۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۴۱۶۸۹
معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با رسا؛

ثمره اشتغال غیرضروری زنان، تربیت فرزندانی نابهنجار و مردانی بی مسؤولیت است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعة الزهرا (س) بابیان این‌که مدیریت کلان زن در عالم کائنات فرزند پروری است، گفت: اشتغال غیرضروری زنان موجب تربیت و رشد فرزندان بزهکار و نابهنجار و مردانی بی مسؤولیت و بی‌غیرت شده که آینده بشریت را به فساد و فنا می‌کشند.
زنان شاغل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خداوند در عالم کائنات بشر را به خاطر تربیت‌پذیری و معرفت اشرف مخلوقات قرارداد و به خاطر این آفرینش به خود آفرین گفت و برای این‌که این اشرف بودن و خلیفةالهی در بنی‌آدم جریان داشته باشد بزرگ‌ترین جهاد و رسالت زن را در عالم کائنات، تربیت فرزند و رسیدگی به همسر قرار داده است.
 
این رسالت از زمان حضرت آدم (ص) تا عصر حاضر بر عهده زنان بوده است، اما متأسفانه عده‌ای از سودجویان به نام زن با جنبش غیردینی و غیرانسانی فمینیسم، زن را از خانه بیرون آورده و به بهانه آزادی در محیط کار از او به بهره‌کشی پرداختند و به حدی این بهره‌کشی را زیبا جلوه دادند که امروزه دیگر برای زنان ننگ است که بگویند خانه‌دار و مربی فرزندانشان هستند!
 
 
 
امروزه زنان با انواع خودخواهی‌ها و با اشتغال غیرضروری به بهانه آزادی بنیان خانواده را به فنا کشیده و همچنین غیرت و مسؤولیت پدری و خانوادگی مردان را هم لکه‌دار کرده‌اند و ازآنجایی‌که متأسفانه این آسیب به‌شدت در کشور ما رایج شده است دیدگاه کارشناسان خانواده و زنان را در این مورد جویا شدیم.
 
زهرا تاجیک، معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران جامعة الزهرا (س) و استاد حوزه علمیه قم، دیدگاه اسلام را در خصوص اشتغال زنان و رسالت آن‌ها برای ما بیان کرده و پیامدهای اشتغال غیرضروری زنان را بر فرزندان و مردان در جامعه برای ما توضیح دادند که در ادامه گفت‌وگو با ایشان این موضوعات تشریح خواهد شد.
 
رسا ـ برای ورود به بحث بفرمایید مهم‌ترین رسالت زنان از دیدگاه نظام اسلامی در خانواده و اجتماع چیست؟
 
مهم‌ترین نقشی که از ابتدای خلقت بشر تاکنون بر عهده زنان قرارگرفته رسالت مادری است و ایفای درست این رسالت از سوی زنان به معنای ایفای موفق سایر نقش‌های اجتماعی است و این نقش به‌قدری در جامعه و در تکامل بشری مهم است که خداوند تمامی خصوصیات و روحیات زن را متناسب با این نقش خلق کرده و به‌این‌ترتیب مادری مهم‌ترین افتخار زنان است.
 
رسا ـ بفرمایید آیا اشتغال زنان در اسلام امری پسندیده و نیکو است یا دارای شرایطی است که آن شرایط باید رعایت شود؟
 
در اسلام ملاک کرامت زنان اشتغال نیست بلکه رسالت مادری و تربیتی است بااین‌وجود اسلام دو شرط برای اشتغال زنان معین می‌کند که ابتدا اشتغال زنان نباید نقش نان‌آوری داشته و موجب استقلال کامل زن از مرد شده و دوم این‌که باید محیط اشتغال زن از مردان جدا بوده و زنان و مردان به‌صورت مختلط باهم کار نکنند که متأسفانه امروزه اختلاط زنان و مردان به‌شدت در کشور ما حتی در بعضی از نهادهای مذهبی در حال گسترش است.
 
 
 
 
رسا ـ بفرمایید مهم‌ترین پیامدهای اشتغال زنان در جامعه امروزی چیست؟
 
متأسفانه مسئله اشتغال بی‌مورد زنان دو معضل بزرگ در جامعه به دنبال داشته است اول این‌که نقش نان‌آوری را به زنان داده و جایگاه مردان را در خانواده مورد تهدید قرار داده است.
 
باید توجه داشت خداوند به‌این‌علت نقش مدیریت خانواده را به پدر داده که ستون اصلی خانواده است و بسیاری از امور حقوقی ازجمله نفقه و قبول مسؤولیت فرزندان و تأمین مخارج آن‌ها به همین دلیل داشتن نقش اقتصادی بر عهده پدر قرارگرفته است.
 
متأسفانه امروز به دلیل اشتغال زنان این نقش مردان موردتردید قرارگرفته و موجب شده غیرت و مسؤولیت مردان نسبت به خانواده کمتر شود و اضافه بر این اشتغال زنان در کنار مردان زمینه اختلاط آن‌ها را با مردان فراهم کرده است.
 
و این امر موجب شده که بسیاری از آفت‌های اخلاقی در جامعه ایجادشده و نرخ ازدواج، تشکیل خانواده و فرزند آوری را در جامعه کاهش یابد و از سوی دیگر استقلال مالی زنان موجب شده استحکام بنیان خانوادگی نسبت به گذشته کمتر شود و این موضوع تکامل بشری و تربیت نسل آینده اعم از زن مردم را که مهم‌ترین سرمایه بشری هستند تحت تأثیر قرار داده است.
 
 
 
رسا ـ با این نکاتی که ذکر کردید بفرمایید آیا این نکات به معنای مخالفت اسلام با نقش‌های اقتصادی زن است؟
 
اسلام هیچ‌گاه مخالف فعالیت و کرامت زنان نبوده و اگر تاریخ اسلام را هم بررسی کنید می‌بینید تمامی زنان از حضرت خدیجه (س) تا حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب و حضرت فاطمه معصومه (س) همواره در میدان دفاع از ولایت حاضر بوده و به‌موقع با حفظ حجاب و بدون اختلاط با مردان در جامعه از مهم‌ترین ارزش‌های اسلامی یعنی مقام امامت دفاع می‌کردند.
 
این بزرگواران در عین دفاع از اسلام به وظایف مادری و زن بودن خود عمل کرده و به این نکته توجه کرده بودند که مهم‌ترین نقش زن در قانون تکوین الهی ایفای نقش همسری و مدیریت کلان زن در عالم کائنات پرورش فرزندان است.
 
به همین خاطر شاهد هستیم که حضرت فاطمه زهرا(س) و سایر زنان بزرگ اسلام و دختران ایشان در عین این‌که ائمه(ع) را یاری کرده و آن‌ها را دامان خود تربیت‌کرده‌اند، سرور زنان عالم نیز بوده و در حساس‌ترین شرایط اجتماعی نقش خود را ایفا کردند.
 
بنابراین مهم‌ترین رسالت زنان این است که از درون خانه‌ها باتربیت فرزندان اجتماع را مدیریت کرده وزنان و مردان مسؤولیت پذیر و مقید به اخلاق اسلامی را تربیت کنند.
 
 
 
رسا ـ مهم‌ترین توصیه شما به زنان و بانوان و همچنین مسؤولان برای حل مشکلات جامعه چیست؟
 
مهم‌ترین توصیه من به زنان این است که به خاطر حفظ حریم خانواده به تربیت فرزند و مدیریت امور خانه پرداخته و مسؤولیت اقتصادی را به مردان واگذار کنند. اشتغال غیرضروری که شخصیت زن را مردانه بار آورده و موجب ضربات شدید اجتماعی نیز می‌شود و از طرفی موجب اختلاط او با مردان نامحرم شده است.
 
این مدل ترک حریم زن موجب شده که او وظایف مادری خود را به‌درستی انجام ندهد و روحیه مردانه پیدا کند بنابراین قانون اسلام نیز برای وی در چنین شرایطی هیچ جایگاهی قائل نخواهد بود. پس اشتغال غیرضروری زن در این‌چنین محیط اجتماعی نه‌تنها امری پسندیده نیست بلکه زمینه نابودی اجتماع را فراهم می‌کند به همین خاطر زنان و مسؤولان حق ندارند به بهانه دفاع از فمینیسم و استفاده از نیروی کار زنان از آن‌ها در مشاغلی که با اصول اسلام مغایر است استفاده کنند.
 
بنابراین برای زنانی که می‌خواهند در امور مالی حامی شوهرشان باشند بهتر است زنان برای کمک به شوهرانشان به مشاغل هنری و صنایع‌دستی روی آورده و کارهایی را انجام دهند که به نقش مادری و رسالت همسری آن‌ها آسیب وارد نمی‌کند.
 
 
 
 
رسا ـ از وقتی‌که در اختیار ما قراردادید سپاسگزاریم
 
من هم از شما ممنونم و عاجزانه از رسانه‌ها خواهشمندم که در راستای گسترش فرهنگ ناب زندگی اسلام که رهبر معظم انقلاب نیز در راستای آن به سبک زندگی اسلامی اشاره داشتند تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دهند بنابراین برای خبرگزاری رسا آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.
 
گفت و گو از :فاطمه قاسمی
 
/837/404/م
 
 

 

ارسال نظرات