۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۴۱۸۸۲
مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر اهواز تشریح کرد؛

نحوه برخورد در میهمانی ها در سیره رسول اکرم

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) برخی از نکات مورد استفاده در روابط اجتماعی در سیره پیامبر اکرم را تشریح کرد.
حجت الاسلام سيد جعفر موسوي ، مدير مدرسه علميه ولي عصر(ع) اهواز

به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سیدجعفر موسوی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، در ویژه برنامه المناقب و الفضائل اهل بیت(ع) با بیان ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم(ع) از حدیثی از امام علی(ع) گفت: اجرای ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه امام علی(ع) برای مسلمانان ضروری است.

حجت الاسلام موسوی بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص هدف بعثت ایشان از سوی خداوند را «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» بیان می کند و تصریح کرد: با توجه به دستور خداوند الگوگیری از رفتار پیامبر اکرم(ص) برای مسلمانان ضروری است.

وی با بیان این که «و کان اذا اکل مع القومی اول ما یبدأ و آخر من یرفع یده » عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که به مهمانی دعوت یا کسی را به منزل خویش دعوت می کرد نخستین فردی بود که آغاز به غذا خوردن می کرد و آخرین نفر هم از سفره بلند می شد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به «و کان اذا اکل، اکل من ما یلیه» و ضرورت اجرای آن ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) بر سر سفره همیشه از غذاهای که در کنار او بودند استفاده می کرد که این را باید مسلمانان در مهمانی های خود اجرایی کنند.

حجت الاسلام موسوی با بیان ادامه حدیث امام علی(ع) مبنی بر «فاذا کان الرطب و التمر جالت یده » اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) با توجه به فواید مثبت خرما، علاقه بسیاری به خوردن آن داشت.

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) هنگام نوشیدن آب، آن را در سه مرتبه انجام می داد، تصریح کرد: اکنون پزشکان با توجه به «و کان یمس الماء مسا»  به این نتیجه رسیدند که عدم مکیدن آب و نوشیدن آن در سه مرتبه سبب عدم ابتلا به بیماری های جسمانی خواهد شد.

تمایل پیامبر اکرم(ص) برای استفاده از دست راست در کارها

حجت الاسلام موسوی «و کان یمینه لطعامه و شرابه و اخذ و اعطاعه» افزود: خاتم الانبیا(ص) در هنگام غذا خوردن بیشتر از دست راست خود استفاده می کرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) با بیان این که پیامبر اکرم(ص) برای هدیه دادن و گرفتن آن از کسی، از دست راست خود استفاده می کرد، تصریح کرد: با توجه به «و کان لا یأخذ الا بیمینه و لا یعدی الا بیمینه» مسلمانان باید در زندگی اجتماعی و فردی خود موافق سیره پیامبر اکرم(ص) عمل کنند.

وی «و کان شماله لما سوا ذالک » را از دیگر ویژگی های رفتاری پیامبر اکرم(ص) برشمرد: این جمله عدم استفاده پیامبر اکرم(ص) از دست چپ خود برای سلام کردن و هدیه دادن را بیان می کند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به «و کان یحب التیمنه فی کل امور، فی لبسه و تنعله و ترجله و کان اذا دعا، دعا ثلاث» عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در هنگام راه رفتن و پوشیدن لباس قسمت راست را بر چپ ترجیح می داد و هنگام دعا برای کسی، آن را سه مرتبه تکرار می کرد.

ساطع شدن نور از میان دندان های رسول اکرم هنگام سخن گفتن با دیگران

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) «و اذا تکلم، تکلم وترا و اذا استعضن، استعضن ثلاث» را برای معاشرت ضروری خواند و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در هنگام صحبت تلاش می کرد که سخنان ایشان مختصر باشد و برای اجازه خواستن از کسی حاجت خود را سه مرتبه تکرار می کرد.

وی با اشاره به «و کان کلامه فصل یتبینه کل من سمعه » عنوان کرد: خاتم الانبیا(ص) روشنی در گفتار، به گونه ای که مخاطب سخنان ایشان را متوجه می شدند از ویژگی رفتاری حضرت در صحبت با دیگران است.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که «اذا تکلم رعیه کل النور، یخرج من بین الثنایی و اذا رعیت قلت افلج نعمه الثنینین» گفت: در هنگام صحبت پیامبر اکرم(ص) از میان دندان های او نوری خارج می شد که سبب شگفتی مخاطب می شد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) «و کان الحظه بعینه » افزود: نگاه پیامبر اکرم(ص) به چهره دیگران به صورت کوتاه و لحظه ای بود.

وی ابراز داشت: اگر بخواهیم براساس سیره پیامبر اکرم(ص) عمل کنیم باید در هنگام نگاه به چهره دیگران از خیره شدن به آنها خودداری کنیم.

پرهیز از بیان مطالبی که سبب ناراحتی دیگران می شود

حجت الاسلام موسوی با اشاره به «و کان لا یکلم احدا بشیء یکره» تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از بیان مطالبی که سبب ناراحتی دیگران می شد پرهیز می کرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به ادامه حدیث «و کان اذا یمشی ینحط من سبب» گفت: راه رفتن پیامبر اکرم(ص) با حالتی شاداب و به دور از کشیدن پاهای خود بر زمین بود.

وی انتخاب اخلاق خوب با دیگران را مهم ترین سبب نمونه شدن در میان سایر مردم خواهد شد، بیان داشت: با توجه به «و کان یقول ان خیارکم احسنکم اخلاق» را از آداب معاشرت پیامبر اکرم(ص) با دیگران نام برد.

خودداری از اغراق در تمجید دیگران

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به «و کان لا یذموا ذواقا و لا یمدحوا» را در تمجید از دیگران ضروری برشمرد و اظهار داشت: تعریف از دیگران باید در حد واقعیت و به دور از اغراق باشد و تلاش کنیم در مکانی که فرد حضور ندارد از آن تمجید کنیم.

وی خوش اخلاقی پیامبر اکرم(ص) با دیگران و عدم فریاد زدن و عصبانیت را برای همه مسلمانان ضروری خواند و اظهار داشت: بر اساس ادامه حدیث «و لا ینازع اصحابه بالحدیث » اخلاق پیامبر اکرم(ص) را همراه محبت آمیز معرفی می کند.

حجت الاسلام موسوی در پایان پیامبر اکرم(ص) را فردی بی نظیر در همه زمان ها خواند و ابراز داشت: امام علی(ع) در جمله «و کان المحدث عن یقول لم ارا بعینی مثله، قبله و لا بعده» پیامبر اکرم(ص) را فردی معرفی می کند که در هیچ زمانی مانند ایشان وجود نداشت./9453/پ201/ب2

ارسال نظرات