شیعه تحقیقی یا تقلیدی؟

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، کتاب «امامت، امامیه و اهل سنت» از آخرین آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که به بررسی شبهات مربوط به فخر رازی از علمای اهل سنت به دلایل امامت امیرالمومنین علی(ع) می پردازد. جهت آشنایی بیشتر با این کتاب گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین دکتر عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی انجام داده ایم.
حجت الاسلام عیسی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه در تبیین ضرورت انتشار کتاب «امامت، امامیه و اهل سنت» اظهار داشت: بسیاری از ماها چون در خانواده شیعی به دنیا آمدهایم و به سبب شیعه بودن نیاکان و پدر و مادرمان، شیعه هستیم و الا کمتر کسی پیدا میشود که برای حقانیت اعتقاداتش به تحقیق و کاوش پرداخته باشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس بارها پیش آمده است که در جمع کثیری از مردم به ویژه جوانان این پرسش مطرح شده است که چه دلیل نقلی یا عقلی برای اثبات حقانیت اعتقاد خود خصوصاً در حقانیت امامت و خلافت بلافصل حضرت علی (ع) دارید؟ کمتر کسی پیدا شده است که به خوبی این پرسش را پاسخ داده باشد.
مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآن اضافه کرد: مهمتر از این، اشکالات و شبهات فراوانی که این روزها بوسیله مخالفان و معاندان از طریق فضای مجازی به عقاید شیعه وارد میشود، که متأسفانه به سبب در دسترس نبودن کارشناسان دینی به اندازه کافی و بیاطلاعی مردم از سایتهای پاسخگو، مخاطبان تحت تأثیر شبهات قرار می گیرند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ادامه داد: براین اساس، کتابی با عنوان «امامت، امامیه و اهل سنت» برای پاسخگویی به اشکالات و شبهات یکی از معروفترین علمای اهل سنت (فخر رازی) به دلایل قرآنی امامت حضرت علی (ع) تهیه و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مننتشر گردید و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
دکتر عیسی زاده اضافه کرد: این اثر شامل سه فصل و نه گفتار میباشد:
فصل اول مربوط به سه مبحث (مقدمه، معرفی اجمالی فخر رازی، واژگان تحقیق) می باشد.
فصل دوم، مبانی امامت که شامل ضرورت امامت ، اوصاف امام و راه تعیین امام می باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اشکالات در این زمینه پاسخ داده شده است.
فصل سوم، اشکلات فخر رازی به پنج دلیل قرآنی امامت حضرت علی (ع) که در کتاب اربعین و مفاتیح الغیب مطرح کرده است، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
در پایان این نتیجه حاصل شد که هیچ یک از اشکالات فخر رازی، توان مخدوش کردن دلایل بسیار محکم شیعه را، چه در مبانی و چه در مصداق منحصر به فرد امامت ندارد./997/د102/ب6
منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی