۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۴۱۹۳۸

تشریح اهداف شکل گیری مجمع خادمان قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ بیست سال پیش در فضای قرآنی کشور، عده‌ای از خدمتگزاران قرآنی به عنوان رسمی «خادم قرآن» معرفی شدند و از آن سال تاکنون نیز این حرکت ادامه دارد و هر ساله در ماه مبارک رمضان در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم عده‌ای از افراد برجسته و فعال قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف به عنوان «خادم قرآن» معرفی می‌شوند.
دارالقرآن علامه طباطبايي

به گزارش خبرگزاری رسا، "فَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا کُفْرَانَ لِسَعْیِهِ وَإِنَّا لَهُ کَاتِبُونَ" (سوره انبیاء ، آیه 94)

 

بیست سال پیش در فضای قرآنی کشور، عده‌ای از خدمتگزاران قرآنی به عنوان رسمی «خادم قرآن» معرفی شدند و از آن سال تاکنون نیز این حرکت ادامه دارد و هر ساله در ماه مبارک رمضان در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم عده‌ای از افراد برجسته و فعال قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف به عنوان «خادم قرآن» معرفی می‌شوند.

 

همت برادر ارجمندمان جناب آقای مسجد جامعی که بنیانگذار این حرکت بودند، عندالله مأجور است و این سنت حسنه به نام ایشان نوشته شده است.

 

خادمان قرآن به لحاظ شخصیت‌های بزرگی که از مراجع معظم تقلید گرفته تا دیگر علما و مفسران قرآن و نویسندگان و پژوهشگران، قاریان و حافظان قرآن، اساتید، هنرمندان و کلیه کسانی که به سبب خدمات قرآنی‌شان به این عنوان منسوب و شناخته شده‌اند، هر یک دارای ظرفیت عظیمی در پهنه جامعه اسلامی هستند و در رونق فعالیت‌های قرآنی و بسط و گسترش فرهنگ آن ذی سهم هستند.

 

تشکیل انجمن و یا مجمعی به نام «خادمان قرآن کریم» اقدام بسیار مبارکی است که می‌تواند فوائد و برکات بسیاری را به دنبال داشته باشد گرچه این اقدام تا حدودی دیر هنگام است و طی این سالها حدود30 نفر از خادمان قرآن دارفانی را وداع گفته‌اند و لیکن با توجه به جمعیتی (حدود 160 نفر) از آنان که باقی مانده‌اند، ایجاب می‌کند که این تشکل قرآنی انشاءالله به نحو احسن شکل گیرد و گامی در جهت هم افزایی فعالیت‌های قرآنی کشور محسوب شود.

 

در اولین نشست عمومی خادمان قرآن کریم که هفته گذشته در جوار بارگاه منور حضرت امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، حدود 110 نفر از خادمان قرآن از سراسر کشور حضور داشتند و اساسنامه پیشنهادی انجمن خادمان قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در این نشست که چهره‌های برجسته‌ای چون حضرات آیات سید هاشم رسولی محلاتی، سید علی اکبر قریشی، سید کمال فقیه ایمانی، واعظ‌زاده خراسانی، هاشم‌زاده هریسی، یعقوب جعفری و حجج اسلام فومنی حائری، نقدی، محمدمهدی طباطبایی، بی‌آزار شیرازی، الهی خراسانی، راستگو و بسیاری از چهره‌های شاخص و فعال قرآنی حضور داشتند، گرچه بعضی از آنان دقایقی فرصت یافتند و مطالبی بیان کردند ولیکن اقتضای جلسه طوری بود که بسیاری از آنان فرصت بیان نقطه نظرات خود را در جلسه عمومی پیدا نکردند و صرفاً مستمع بودند، حتی در بین هنرمندان خادم قرآن، سه تن از سینماگران مطرح کشور، آقایان شهریار بحرانی، منوچهر محمدی و مجتبی راعی در جمع حضور داشتند و صرفاً در کمیسیون تخصصی خود به ابراز نظر پرداختند و جای آن داشت با توجه به اثرگذاری فعالیت‌های سینمایی آنان در جلسه اصلی و عمومی هم فرصت لازم را پیدا می‌کردند.

 

هدف این نوشتار نقد جلسه برگزار شده نیست و کسانی هم که در وزارت ارشاد پیشگام این حرکت مبارک شدند و نسبت به دعوت خادمان و این گردهمایی اهتمام نمودند، انشاءالله مأجور هستند و لیکن نکات مهمی را به عنوان تذکر همانطور که در دقایق پایانی این مجمع در محضر سروران محترم شرکت کننده عرض داشتم، یادآوری می‌نمایم.

 

1 – اساسنامه پیشنهادی در حد تشکیل یک سازمان و یا وزارتخانه است و بایستی این اساسنامه را کاملاً از نو نگاشت، بطوری که بنابر اختصار باشد و مجموعه‌ای سبکبال را بیافریند و خرج زیادی نداشته باشد و به جای خدم و حشم و تشکیلات عریض و طویل که وبال گردن می‌شود و مجموعه را از چالاکی و تحرک باز می‌دارد، بر قوت ذاتی مجموعه خادمان تکیه شود.

 

2 – شخصیت‌های بزرگی چون برخی از مراجع معظم تقلید که در زمره مفسران قرآن کریم هستند، در این جلسه حضور نداشتند و بسیاری از بزرگان دیگری هم که غایب بودند، باید در جریان امر قرار گیرند و انشاءالله با نظر جمعی و با حمایت و پشتیبانی آنان این کار شکل گیرد.

 

3 – قوت و کارآیی انجمن و یا مجمع خادمان قرآن کریم بستگی به حضور و یا اشراف اعضای برجسته و عالیقدر آنان دارد، اگر این تشکل بتواند همه ظرفیت خود را جمع‌آوری نماید، مطمئناً بی‌نظیرترین تشکل و جمعیت قرآنی خواهد بود ولیکن اگر قرار باشد این تشکل منهای بزرگان مجموعه که اسوه‌های علم و ایمان هستند، صرفاً در سطوح پائین و یا حداکثر میانی آن شکل گیرد، تشکلی همانند دو هزار تشکل قرآنی ریز و کلان موجود می‌شود و اثر چندانی نخواهد داشت و ضرورتی بر تشکیل آن احساس نمی‌شود.

 

در پایان آمادگی خود را برای پیگیری و تشکیل جلسات مقدماتی این امر مهم در بیت شریف حضرت علامه طباطبایی (رض) صاحب تفسیر شریف المیزان که هم اکنون بیت منورشان به «دارالقرآن» تبدیل شده است، اعلام می‌داریم و امیدواریم این حرکت بزرگ و ارزشمند در سایه بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید و مفسران بزرگ قرآن، ارج و قیمتی شایسته یابد. بعون‌الله تعالی./993/د102/ف

ارسال نظرات