۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۲۴۱۹۷۲
در دیدار رؤسای مجالس ایران و ترکیه مطرح شد؛

کشورهای اسلامی در برابر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی همصدا باشند/ غرب حق توهین به مقدسات مسلمانان را ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه علامت مهمی است که نشان می‌دهد آنها قصد دارند با دسیسه کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار دهند، گفت: کشورهای اسلامی باید در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مانند حمله تروریستی اخیر این رژیم جعلی، هم‌صدا باشند.
ديدار دکتر لاريجاني با جميل چيچک رئيس مجلس ترکيه

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، امروز (سه‌شنبه 30 دی‌ماه) با جمیل چیچک رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و کهن ایران و ترکیه، تصریح کرد: ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه، همواره در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته‌اند و لازم است که این روابط ارتقا یابد.

دکتر لاریجانی:اراده ایران و ترکیه برای افزایش سطح مبادلات تجاری به بیش از 30 میلیارد دلار

دکتر لاریجانی در این دیدار گفت: اراده دو کشور باید بر این باشد که سطح مبادلات تجاری به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد و ایران با برخورداری از منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز می‌تواند در کنار ترکیه نقش مکملی برای توسعه روابط اقتصادی داشته باشد.

وی همچنین درخصوص مسائل منطقه‌ای افزود: در حال حاضر وضعیت موجود در سوریه به نفع هیچ کشوری نیست، بنابراین باید تلاش شود مسائل سوریه از طریق راهکار سیاسی حل شود تا وضعیت داخلی این کشور به ثبات برسد.

غرب حق توهین به مقدسات مسلمانان را ندارد

دکتر لاریجانی با اشاره به حمله تروریستی اخیر صهیونیست‌‌ها گفت: مسئله دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه علامت مهمی است که نشان می‌دهد آنها قصد دارند با دسیسه کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار دهند، بنابراین تمامی کشورهای اسلامی باید در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مانند حمله تروریستی اخیر این رژیم جعلی هم‌صدا باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در این دیدار با اشاره به اینکه کشورهای غربی نباید به مقدسات مسلمانان توهین کنند، افزود: یکی از مسائل مهمی که دل مسلمانان را آزرده است، مسئله توهین به پیامبر اسلام (ص) است که در کشورهای غربی انجام شده است.

لزوم واکنش جدی کشورهای مسلمان به مساله توهین به پیامبر

گفتنی است در ابتدای این دیدار، جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه ضمن خیرمقدم به دکتر لاریجانی و هیات همراه گفت: امیدوارم در دهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی به مسائل اصلی کشورها رسیدگی شود و همچنین واکنشی جدی به توهین به پیامبر اسلام (ص) از سوی کشورهای اسلامی صورت بگیرد.

چیچک ادامه داد: ترکیه نیز این موضوع را قبول دارد که ورود دیگران به منطقه مسائل را حل نمی‌کند. کشورهای غربی با ماشین آتش‌نشانی به منطقه نیامده‌اند، بلکه با کامیونی حامل بنزین آمده‌اند که می‌خواهند اختلافات جزئی بین مسلمانان را شعله‌ور کنند.

رئیس مجلس ترکیه تصریح کرد: ترکیه همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و بر توسعه روابط میان دو کشور تاکید دارد.

وی یادآور شد: احداث خط راه‌آهن جدید بین ایران و ترکیه یک ضرورت است که می‌تواند تحول اساسی در توسعه اقتصاد دو کشور و حتی منطقه داشته باشد.

 

دیدار دکتر لاریجانی با رئیس مجلس کویت
بر اساس این گزارش دکتر علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، همچنین روز سه شنبه با عبدالله عبدالحمید، رئیس مجلس کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و کویت همواره مثبت بوده، گفت: ایران علاقمند به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کویت است بنابراین ضرورت دارد زمینه انجام این مهم فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش امیر کویت در تلاش برای برقراری ثبات در منطقه افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا از اختلافات جزئی بین کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین باید مسلمانان برای ایجاد روابط منسجم تلاش کنند.

وی ادامه داد: منافع ایران با کویت در بسیاری از مسائل مشترک بوده بنابراین باید رایزنی‌ها تداوم داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید بپذیرند هم سرنوشت هستند و در زمینه مقابله با مشکل عمده امروز یعنی حضور تکفیری‌ها باید تعامل و همکاری داشته باشند و نباید فراموش کرد که ائتلاف آمریکایی‌ها در مبارزه با داعش تاثیر جدی نداشته است.

رئیس مجلس در خصوص قیمت نفت گفت: تا زمانی که کشورهای مهم تولید کننده نفت تصمیم جدی برای افزایش قیمت اتخاذ نکنند قیمت نفت در سطح پایین باقی خواهد ماند، البته ایران قصد دارد در بودجه اتکاء به درآمدهای نفتی را قطع کند و برای بودجه‌های جاری از درآمد نفتی استفاده نکند و از درآمدهای نفتی تنها در جهت سرمایه‌گذاری سود ببرد.

در ادامه این دیدار عبدالله عبدالحمید، رئیس مجلس کویت با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر لاریجانی گفت: همواره ملاقات با شما مثبت بوده است و می‌تواند زمینه توسعه روابط دو جانبه را فراهم کند.

رئیس مجلس کویت تصریح کرد: تمامی مسلمانان باید به ریسمان الهی چنگ بزنند، موضوعی که در قرآن بر آن تاکید شده است.

عبدالله عبدالحمید افزود: تجمع نمایندگان کشورهای مسلمان باید به نتیجه مشخص منتهی شود و برای چالش‌های پیش روی جهان اسلام تصمیمات مطلوب اتخاذ شود.

رئیس مجلس کویت افزود: به دلیل اختلاف میان مسلمانان یک روزنامه فرانسوی به خود اجازه می‌دهد به ساحت پیامبر اسلام(ص) توهین کند، بنابراین مسلمانان باید با حکمت و اتحاد تلاش کنند با اینگونه مسائل مقابله شود.

عبدالله عبدالحمید افزود: جایگاه ایران در امت اسلامی حائز اهمیت است، همچنین شما به دلیل ارتباط قوی که با رئیس پارلمان‌های کشورهای اسلامی دارید می‌توانید زمینه تحقق اهداف مشترک کشورهای اسلامی را فراهم کنید.

 
دیدار با نائب رئیس مجلس مغرب

این گزارش حاکی است، دکتر علی لاریجانی همچنین با یاتیم نائب، نائب رئیس مجلس مغرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از این ملاقات گفت: ایران علاقه‌مند به گسترش روابط و تبادل تجربه بین دو کشور است و احساس می‌شود که رایزنی‌های فی مابین باید ارتقاء یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل تروریسم در منطقه باید با همکاری کشورهای اسلامی رفع شود، اگر برخی از کشورهای غربی مشکلات را تشدید نکنند بنابراین ورود آن‌ها مسئله تروریسم را حل نمی‌کند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی بین ایران و مغرب گفت: سطح روابط بین کشورهای اسلامی مطلوب نیست و از این موضوع غربی‌‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین باید تلاش کرد تبادلات تجاری و اقتصادی افزایش یابد.

وی ادامه داد: توسعه روابط و پیشرفت‌های اقتصادی می‌تواند روابط سیاسی را پایدارتر کند.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در این اجلاس باید به آن توجه شود، موضوع محکومیت همه جانبه توهین به پیامبر اسلام (ص) از سوی همه کشورهای اسلامی است و پیام این کنفرانس می‌تواند نشان از اتحاد مسلمانان در برابر این گونه رفتارها باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یادآور شد: ایران آماده هرگونه همکاری برای ایجاد آرامش در منطقه است.

نائب رئیس مجلس مغرب با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر لاریجانی گفت: این دیدار می‌تواند در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در جوامع ایران و مغرب بالا است که این نشان از توسعه دموکراسی است.

یاتیم نائب، رئیس مجلس مغرب افزود: امروز افراط‌گری و تروریسم را به اسلام نسبت می‌دهند، این در حالی است که اسلام به شدت با این موضوع مخالف است.

وی افزود: کشورهای مسلمان باید در موضوعاتی مانند دموکراسی الگوی جهان باشند، بنابراین ما به عنوان کشورهای مسلمان باید رایزنی‌های خود را تداوم ببخشیم و روابط پارلمانی را ارتقاء دهیم.

یاتیم تصریح کرد: تمامی مردم مغرب عاشق پیامبر اکرم (ص) هستند و توهین به ساحت پیامبر(ص) را به شدت محکوم می‌کنند و ما در این زمینه پیشنهاد صدور بیانیه‌ای را به اجلاس داده‌ ایم. /924/د101/ج

منبع: خانه ملت


ارسال نظرات