۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۴۲۰۷۹
معاون امور استان‌های کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد؛

بهره گیری از توان تبلیغی روحانیت جهت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بهره گیری از ظرفیت تبلیغی روحانیت جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و کمک به کتابخانه ها را مورد تاکید قرارداد.
اعزام مبلغان

به گزارش خبرنگار خیرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی، معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز در مراسم معرفی مدیرکل کتابخانه‌های گیلان، نهاد کتابخانه ها را یک نهاد اجتماعی حائز اهیت در سراسر دنیا عنوان کرد و افزود: این نهاد در رشد و توسعه فرهنگی همه اقشار جامعه موثر است.

 

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر این که کتابخانه ها برای توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یک مبنای و پایگاه اجتماعی محسوب می شوند، گفت: این ساده اندیشی است که گمان شود استقلال در زمینه های مختلف بدون استقلال فرهنگی شکل می گیرد و استقلال سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مترادف با استقلال فرهنگی است و اگر استقلال فرهنگی نباشد استقلال در هیچ زمینه ای محقق نمی شود.

 

وی با بیان این که شاخص مطالعه در کشور استاندار سازی نشده است، تصریح کرد: نباید خواندن پیامک، سایت ها و شبکه های اجتماعی را جز سرانه مطالعه لحاظ کرد چرا که بسیاری از مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی مستند نیستند.

 

حجت الاسلام واحدی تصریح کرد: ما برای رواج فرهنگ کتابخوانی که در شأن کشور به عنوان طلایه دار فرهنگ جهانی انتظار و تشکیل حکومت جهانی اسلامی است خیلی فاصله داریم و برای رسیدن به جایگاه مناسب نیازمند یک عزم جدی هستیم.

 

وی تدوین یک استراتژی مناسب به وسیله ارگان های مرتبط در حوزه فرهنگی را مورد تاکید قرارداد و افزود: یک سند منسجم باید برای افزایش سرانه مطالعه در کشور تدوین شود.

 

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر این که باید کتابداران ما به مشاور در حوزه کتابخوانی تبدیل شوند، گفت: ارتقا وضعیت استخدامی کتابداران از برنامه های نهاد کتابخانه های کشور است.

 

وی استخدام سایر رشته ها برای تصدی شغل کتابداری را مورد انتقاد قرارداد و تصریح کرد: باید در این حوزه تنها رشته کتابداری استخدام شود.

 

حجت الاسلام واحدی سیاست توجه به منزلت اجتماعی کتابداران را از اولویت های نهاد کتابخانه ها دانست و خاطرنشا کرد: توجه به کتابداران و رسیدگی به مشکلات کتابداران و انتقال آن به سلسله مرتب از وظایف مدیران استان ها است.

 

وی برنامه ریزی برای ارتقا دانش و دوره های تخصصی ضمن خدمت برای کتابداران و فراهم آوردن زمینه آشنایی کتابداران با وضعیت رو بازار نشر را از وظایف مدیران استان ها عنوان کرد و گفت: انتظار ما از مدیران استانی این است که ارتباط و تعامل خوبی با مسؤولان استانی برای مطالبه حقوق کتابخانه ها برقرار کنند.

 

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استفاده از ظرفیت اجتماعی و مادی امامان جماعت در ترویج فرهنگ کتابخوانی و کمک به کتابخانه ها را مورد تاکید قرارداد و گفت: خیران کتابخانه ساز باید مورد توجه مدیران استانی باشند.

 

حجت الاسلام واحدی با تصریح بر این که در نظام ارزشگذاری به کتابدارانی ارزشگذاری می‌شود که خود سرآمد مطالعه باشند کتابداران کتابخوان نخوان مورد حمایت مضاعف قرار نمی‌گیرند و برای این ارزشگذاری برنامه‌هایی در دستور کار است، افزود: آنهایی که در رشد اندیشه و فکر افراد جامعه گام بر می داند بسیار جایگاه والایی دارند و باید در رشد آگاهی خود تلاش بیشتری داشته باشند./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات