۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۲۴۲۱۷۷
کارشناس مذهبی:

آمران به معروف شرایط و حدود این فریضه الهی را مدنظر داشته باشند

خبرگزاری رساـ کارشناس مذهبی با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر حدودی دارد که برخی از آن بر عهده مردم عام و برخی دیگر هم بر عهده علمای دین است که باید با رعایت حدود الهی انجام شود، ‌گفت: قرآن از افرادی که به امر به معروف و نهی از منکر توجه دارند به عنوان صالحین و انسان های شایسته نام برده است.
سيد جعفر رضوي

حجت الاسلام سید جعفر رضوی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، گفت: امر به معروف و نهی از منکر حدودی دارد که برخی از آن بر عهده مردم عام و برخی دیگر هم بر عهده علمای دین است که باید با رعایت حدود الهی انجام شود.

 

وی با اشاره به وضعیت نامناسب جامعه اسلامی ما در موضوعات مختلف فرهنگی و اقتصادی افزود: اگر توجه مسلمانان به امر به معروف و نهی از منکر مناسب و براساس سفارشات اسلام باشد به هیچ عنوان شاهد چنین وضعیتی در جامعه اسلامی نخواهیم بود.

 

حجت الاسلام رضوی با انتقاد از برخورد نا مناسب با آمرین به معروف و ناهیان از منکر گفت: در جامعه اسلامی افرادی که در قبال این فریضه الهی وظیفه شرعی و اسلامی خود را انجام می دهند باید در امان باشند اما متأسفانه در سال های اخیر شاهد حوادث و اتفاقات تلخی در برخورد با ناهیان منکر بودیم.

 

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با حرکت در مسیر پیاده کردن احکام شرعی در جامعه اسلام حرکت می کند، لذا ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نیازمند توجه همه نهاد های ذی ربط به این واجب دینی است.

 

حجت الاسلام رضوی گفت: با اشاره به این که نباید امر به معروف و نهی از منکر از روش صحیح خود خارج شود گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر نهی از منکر از راه صحیح و اصولی آن انجام نشود نتیجه سوء خواهد داشت.

 

وی افزود: در قرآن کریم بیشتر از بیست مرتبه در مورد امر به معروف مطالبی آورده شده است که این امر بیانگر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و لازمه توجه ما مسلمانان به این وظیفه الهی است.

 

حجت الاسلام رضوی با اشاره به آیه 104 از سوره آل عمران که می فرماید یَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَر گفت: قرآن کریم از مؤمنان به عنوان کسانی نام برده است که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند.

 

وی با اشاره به این که همه این آیات برای توجه ما مسلمانان به این فریضه الهی نازل شده است گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائلی اساسی است که مورد توجه و عنایت خاص خداوند متعال، پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومان(ع) است.

 

این مبلغ دینی همچنین با اشاره به این که قرآن از افرادی که به امر به معروف و نهی از منکر توجه دارند به عنوان صالحین و انسان های شایسته نام برده است گفت: همه این آیات برای توجه مسلمانان به این فریضه الهی نازل شده است.

 

وی افزود: امام سجاد (ع) در پاسخ به سؤال یکی از اصحاب مبنی بر این که چرا مسلمانان عزت واقعی خود را از دست داده اند گفت: حضرت فرمود علت اصلی از دست رفتن عزت مسلمین ترک وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

حجت الاسلام رضوی با اشاره به واجب دانستن امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع ده گانه دین ما است که باید توجه مسلمانان برای اصلاح جامعه به این وظیفه شرعی و عقلی بیشتر شود./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات