۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۲۴۲۱۸۱
آیت الله نوری همدانی:

حوزه باید با اجتهاد در علوم به نیازهای روز پاسخ دهد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که وصیت‌نامه امام خمینی (ره) راه‌حل نهایی مسائل جهان امروز است، گفت: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه قم بدانند که اگر از این سند به‌عنوان راه نجات استفاده نکنند به حقیقت راه نخواهند یافت.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای تهران، بابیان این‌که فرشته‌ها بال های خود را زیر قدم های طالبان علوم پهن می کنند، اظهار کرد: خداوند متعال را به خاطر توفیق داشتن نعمت طلبگی شاکرم چراکه در عالم هستی هیچ‌چیزی برتر از شغل طلبگی نیست.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که طلاب و فضلا بدانند که روز جهان را شب عاشقان الهی می‌سازد، گفت: بیش از 80 درصد از روایات دینی ما اهتمام بر این دارد که ثاثیر عالم بر امور عالم بسیار بالا است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که خداوند متعال بالاترین درجه اخروی را برای مجاهدان فی سبیل الله در نظر گرفته است، عنوان کرد: در آیات و روایاتی جایگاه عالمان دینی نیز از این درجه بالاتر شمرده‌ شده است.

 

وی افزود: قائل شدن درجه بالا برای مجاهدان فی سبیل الله هم به خاطر علم‌آموزی آنان است چراکه آنان نیز برای مجاهدت بهتر و قوی‌تر باید آموزش ببینند تا شرایط لازم برای جهاد را پیدا کنند.

 

استاد برجسته درس خارج فقه بابیان این‌که طلاب علوم دینی باید اهتمام به تخلق اسلامی را در رأس امور زندگی خود قرار دهند، گفت: آداب و شروط طلبگی در کتاب منیه المرید و آداب المتعلمین شیخ طوسی آمده است.

 

اخلاص امام راحل معادلات سیاسی جهان را تغییر داد

وی ادامه داد: مهم‌ترین شرطی که در زی طلبگی باید رعایت شود که در تمام منابع اخلاقی نیز در رأس امور است اخلاص در عمل است و آنان که در عالم به‌جایی رسیدند و برای اسلام کاری کردند خالص بودند همان‌گونه که امام راحل با اخلاص خود تحولی عظیم را در عالم به وجود آورد.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که همت بلند لازمه طلبگی و سربازی حضرت ولی‌عصر (عج) است، ابراز کرد: طلاب و فضلا بدانند که در این شرایطی که اسلام و به‌ویژه جهان شیعه قرار دارد نباید به کم قانع شویم و باید برای رسیدن به علومی که نیاز روز شیعه است همت بورزیم و به اجتهاد کامل برسیم.

 

علمای مقتدر آینده جهان اسلام را تضمین خواهند کرد

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که ارادهٔ قاطع موجب تربیت یک روحانی مبارز و مقتدر می‌شود، عنوان کرد: اگر طلبه از ابتدای زی طلبگی خود روح و قلبش را با اراده تربیت کند مسلماً در زمان اجتهادش در مقابل تمام امور مقتدرانه عمل خواهد کرد.

 

این مرجع تقلید بابیان این‌که جدیت نیز از مهم‌ترین اصول رفتاری یک طلبه امام زمان (عج) است، عنوان کرد: افراد تنبل هیچ‌وقت در هیچ دینی به‌جایی نرسیده‌اند و تنبلی نشان از تمایل به نفاق است چراکه تنبلی طلبه را بدون علم و جاه‌طلب بار خواهد آورد.

 

جهان هنور ابعاد کامل شخصیت امام خمینی (ره) را درک نکرده است

وی با بیان این‌که اگر در زمانی که تاریکی محض تمام عالم را فراگرفته بود و حتی علمای دیگر کاری از دستشان برنمی‌آمد، گفت: امام راحل این مجتهد مسلم و پایه گذار فقه نوین که با مجاهدت خود اوضاع را تغییر داد نیز از اموری بود که هنوز جهان نتوانسته آن را دقیق درک کند.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که در این راه شیخ فضل‌الله نوری شهید راه قانون اساسی بود، گفت: شهید مدرس با شهادتش به ما آموخت که قوه مجریه باید با مبانی اسلامی سامان‌دهی شود.

 

وی افزود: پنجمین اصلی که هر طلبه باید به آن اهتمام بورزد نظم است چراکه نظم اساس آفرینش عالم هستی است و هرکس که نظم نداشته باشد در حقیقت به هیچ جایی نمی‌رسد.

 

ادبیات عرب کلید طلایی ورود به اسرار آیات و رویات است

 حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که متأسفانه برخی از طلاب و فضلای علوم دینی توجه کافی را بر علوم مقدماتی حوزه علمیه ندارند، تأکید کرد: ادبیات صرف و نحو از اموری است که باید اهتمام بسیار کاملی به آن داشته باشید چراکه هرکس که ادبیات را به‌خوبی نداند در واقع پایه و اساس خود را محکم نکرده است.

 

وی ادامه داد: هرکس که به ادبیات صرف و نحو خوب نپردازد 50 سال هم‌درس بخواند به‌جایی نخواهد رسید.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که ادبیات فارسی و عربی خود را باید محکم و کامل ببندید، گفت: حتماً باید در سیر کاربردی این علوم پایه مفردات قرآن کریم را به‌صورت کامل مورد تمرین قرار دهید.

 

وی با بیان این‌که هر درسی که می‌خوانید اگر کامل در ضمیر عملی ذهن شما قرار نگرفت دوباره به خواندن آن اهتمام بورزید، گفت: در تمرین کاربردی صرف و نحو خود اول کل کلمه از حیث صیغه و مبدأ اشتقاق و تمام جزئیات آن را موردبررسی قرار دهید تا خوب قواعد را درک کنید. در مرحله دوم باید ترکیب و جمله‌بندی را خوب عملی یاد گرفته و در آخر به ترجمه و تفسیر آن بپردازید.

 

قلم و بیان طلاب باید چشمه تولید فقه حکومتی از منابع دین باشد

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که این امور موجب می‌شود هم‌قلم طلاب و هم بیان طلاب همچون چشمه جوشان شود، گفت: طلاب علوم دینی امروز باید با اهتمام به این مقدمات به نقطه تولید علوم نیاز روز برسند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که در حوزه هفتمین اصلی که چارچوب زندگی طلبگی را معنا می‌دهد اخلاق و تخلق به معارف اسلام است، گفت: ما زمانی بود که اگر طلبه از مدرسه آیت‌الله مجتهدی را ملاقات می‌کردیم با یک نگاه متوجه آن می‌شدیم که در آن محل تحصیل‌کرده‌ است و این از سیره اخلاقی این طلاب مشخص بود.

 

وی گفت: استاد اخلاق باید خودش مجسمه اخلاق اسلامی باشد و البته در حوزه باید به این توجه داشت که علم بدون اخلاق پوچ است.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که بهترین اوقات و پر لذت ترین اوقات زندگی یک طالب علوم دینی سحر است، گفت: تهجد مجتهد ساز است و مجتهد سالک به تهجد در نماز شب می‌تواند همچون امام راحل دنیا را تغییر دهد.

 

وی ادامه داد: امام راحل در ابتدای شب سجاده خود را پهن می‌کرد و به ازای هر الهی العفو اشک می‌ریخت و این بود روح‌الله شد که توانست اسلام را نجات دهد.

 

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم بابیان این‌که از دانشگاه سالانه هزاران فارغ التحصیل به بازارها وارد می‌شوند، اظهار کرد: سید بحر العلوم فقط به خاطر این‌که طلاب یک روز نماز شب آن‌ها ترک شده بود درس را ترک کرد و این نشان از این است که معنویات طلاب آنان را در اوج مسائل علمی برای اهداف کلان یاری می‌کند.

 

برای پرداختن به معارف رهبری عالم و مجتهد آشنا به علوم روز نیاز است

 حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که در زمان ما وجود یک عالم برجسته در علوم جدید و نو لازم است، گفت: ما باید با اجتهاد در علوم به نیازهای روز پاسخ بدهیم چراکه کمبود چنین علمایی در کلام رهبری دیده می‌شود.

 

وی با اشاره به قیام امام خمینی که یک عالم مجتهد توانست نیازمندان زیادی را در عالم ساماندهی کند، گفت کدام دانشگاه یا مرکز علمی همچون امام خمینی (ره) را تربیت‌کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: در میان علمای زمان امام کدام عالم همانند امام توانست تمام مستضعفین دنیا را از بردگی نجات دهد.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که طلاب علوم دینی پس از انقلاب چند علم بالینی جدید برایشان به وجود آمد، اظهار کرد: این ثمره معنوی قیام امام راحل بوده است که امروز همه علما اهتمام به این‌ها را لازمه طلبگی می‌دانند.

 

علم بالینی طلاب امروز سیره امام خمینی (ره) است

وی افزود: من معتقدم علوم بالینی که در عصر حاضر برای فضلا و طلاب علوم دینی لازم است سه منبع همیشگی است که هر طلبه‌ای باید آن را به‌خوبی بشناسد.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بابیان این‌که صحیفه نور امام نوری است بر قلب طلاب تا بصیرت را بیاموزند، اظهار کرد: دفتر تبیان که مجموع سخنان امام راحل است نوری برای راه یافتن طلاب به حقایق جهان روز است و نباید از آن غفلت کرد.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این‌که وصیت‌نامه امام راحل نیز راهگشای بسیاری از مسائل روز است، افزود: طلبه‌ای که از این سه غافل شود راه به حقیقت نخواهد یافت./837/پ201/ج

ارسال نظرات