۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۴۲۳۰۷

مرکز نوین علوم اسلامی معنا در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز نوین علوم اسلامی معنا، تولید علوم انسانی اسلامی را رسالت این مرکز علمی خواند و گفت: مرکز نوین علوم اسلامی معنا، مجموعه‌ای رویکرد محور و به دنبال حضور و مشارکت در تبیین محتوای علمی متناسب با انقلاب اسلامی است.
پژوهش

حجت الاسلام محمدی، مدیر مرکز نوین علوم اسلامی معنا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به رسالت این مرکز علمی در تولید علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: مرکز نوین علوم اسلامی معنا، مجموعه‌ای رویکرد محور و به دنبال حضور و مشارکت در تبیین محتوای علمی متناسب با انقلاب اسلامی است.

 

وی اظهار داشت: مرکز علوم اسلامی معنا، مجموعه‌ای تخصصی در یک رشته خاص نیست بلکه جهت‌گیری خاص و محتوایی را در موضوع‌های متعددی دنبال می‌کند.

 

وی به پروژه‌های مرکز نوین علوم اسلامی معنا اشاره کرد و گفت: آنچه تاکنون به نام تاریخ تمدن روایت شده مبتنی بر ایده‌های مادی است و بخش عمده آن با عقاید دینی و آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) منطبق نیست از این‌رو مرکز علوم اسلامی معنا نخستین پروژه تحقیقاتی خود را براساس قرائت متفاوتی از تاریخ تمدن بشر درباره حضور پیامبران الهی قرار داده است.

 

حجت الاسلام محمدی ابراز داشت: در این پروژه از نظرات و ایده‌های فلسفه تاریخ حجت الاسلام و المسلمین میرباقری استفاده شده است و محمد رجبی دوانی نیز به عنوان مشاور عالی طرح در این پروژه به مرکز کمک می‌کنند که در حال حاضر این پروژه پنجاه درصد پیشرفت داشته است و تا تابستان آینده تکمیل خواهد شد.

 

وی به جزئیات پروژه دوم مرکز علوم اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: فقه حکومتی دومین طرح در حال اجرا است که با هدف محقق شدن اهداف انقلاب اسلامی پیگیری می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت پرداختن به فقه حکومتی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب دراین باره فرمودند «فقهی که اکنون به صورت مصطلح داریم در عین اتقان و عمق فقهی در دوران انزوا، استضعاف و دوری شیعه از حکومت شکل گرفته است».

 

وی بیان داشت: در پروژه فقه حکومتی تاکنون بیست مصاحبه با اساتید میانی فقه حکومتی طراحی شده و لیست این اساتید مشخص و سؤالات لازم نیز استخراج شده است.

 

حجت الاسلام محمدی، اهداف پروژه فقه حکومتی را برشمرد و افزود: در این پروژه قصد داریم با نگاه محتوایی، نظام معنایی، چالش‌ها و ابهام‌های فقه حکومتی را بررسی کنیم و از طریق اساتید میانی فقه حکومتی به اساتید درجه یک در این زمینه دسترسی پیدا کنیم تا به این وسیله ارتباط بیشتری میان پژوهشگران جوان با این اساتید فراهم شود.

 

وی پروژه سوم این مرکز را منبع شناسی فقه حکومتی خواند و تصریح کرد: فقه حکومتی با برخی موضوعات از جمله نظام سیاسی، اجتماعی و فقه المصلح خلط شده است در حالی که فقه حکومتی عام‌ است و این موضوعات زیر مجموعه آن محسوب می‌شوند.

 

مدیر مرکز نوین علوم اسلامی معنا گفت: منبع شناسی فقه حکومتی در حال حاضر وارد تتبع مفهومی و کتابخانه‌ای شده است.

 

وی با اشاره به پروژه چهارم مرکز علوم اسلامی معنا بیان داشت: سلسه نشست‌های اعتدال انقلابی و اعتدال دیپلماتیک، پروژه چهارم این مرکز است که با توجه به چند وجهی و مبهم بودن شعار اعتدال، در فاز اول شش جلسه در تبیین معنای اعتدال  طراحی شد که سه جلسه آن تا کنون برگزار شده است.

 

مدیر مرکز نوین علوم اسلامی معنا گفت: موضوع جلساتی که برگزار شده است به ترتیب اعتدال اقتصادی با سخنرانی استاد عادل پیغامی، مفهوم شناسی اعتدال به سخنرانی استاد محمد رجبی و اعتدال و نگاه فرهنگی با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان است و سه جلسه دیگر نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام محمدی در پایان پژوهش‌های دینی را در سطح کشور پراکنده و متفرق دانست و ابراز کرد: تلاش‌های بسیاری در زمینه پژوهش‌های دینی صورت می‌گیرد اما به صورت پراکنده است و اگر این ظرفیت‌ها تجمیع شده و تفاهم آراء توسعه یابد به طور حتم موفقیت‌های چشمگیری را در این زمینه شاهد خواهیم بود./908/ت301/ی

ارسال نظرات