۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۴۲۳۹۹
استاد حوزه علمیه قم:

اقتصاد مقاومتی راهی برای رهایی از چنگال اقتصاد فاسد غرب و شرق است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم اقتصاد مقاومتی را یکی از شیوه ها و روش های اقتصاد اسلامی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی راهی برای رهایی از چنگال اقتصاد فاسد کاپیتال غرب و سوسیالیست شرق است.
حجت الاسلام محمد جواد سيفي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمد جواد سیفی مازندرانی استاد حوزه علمیه قم، پنجشنبه شب در نخستین جلسه مباحث اقتصاد مقاومتی درمسجد و حسینیه آیت الله مدنی گفت: بعد از 1400 سال یکی از کرامات ائمه معصومین برای ملت شیعی ایران این بوده که رهبرانی آمدند و حکومتی را تأسیس کردند که براساس آن با اقتصاد مقاومتی بتوانند شیعه را از چنگال اقتصاد فاسد کاپیتال غرب و سوسیالیست شرق نجات دهند.

 

وی با بیان تفاوت های بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی و آیا اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است یا خیر، گفت: اقتصاد مقاومتی یک نوع اقتصاد اسلامی است، به این معنی که سرمایه ها با تولید و نوع مصرف و نیازها به گونه ای تطبیق دارد که نه تنها براساس آیات و روایت است بلکه ریشه های محکمی را در جامعه اسلامی دوانیده است. 

 

به گفته وی، در مقابل این اقتصاد مقاومتی و یا اقتصاد اسلامی، یک نوع اقتصادی به نام اقتصاد تولیدی، اقتصاد ریاضتی و ... است که رهبر معظم انقلاب اسلامی انگشت خود را به روی اقتصاد مقاومتی گذاشته است و بر این نوع اقتصاد تأکید دارد.

 

حجت الاسلام سیفی یاد آورشد: فکر اقتصادی غرب و شرق بر اساس تفکرات اعتقادی آنها است به این معنی که آنها اعتقادی به وجود خداوند و جهان بعد از مرگ ندارند و به گونه ای اقتصاد خود را طراحی می کنند که فقط معیشت دنیا برایشان مهم است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اما اقتصاد اسلامی می‌گوید نباید به دنبال درآمد بیشتر بود بلکه باید به دنبال رزق و روزی حلال بود و این جا است که طراحی اقتصاد اسلامی به طور کلی از اقتصاد غروب و شرق جدا می شود.

 

به گفته وی، اعتقاد غرب و شرق در اقتصاد انکارخدا و معاد است، اما اقتصاد اسلامی براساس اعتقاد به خدا و معاد و ارزش های انسانی و اسلامی است.

 

اقتصاد غربی بر مبنای کاپیتال است

حجت الاسلام سیفی یاد آورشد: اقتصاد امروز حاکم بر دنیا، اقتصاد غربی بر مبنای کاپیتال است که یک مبنای آزادی مطلق در استفاده از مالکیت و سرمایه است، به این معنی که هرکس به هر میزان پول و سرمایه و قدرت دارد در هر راهی که دوست داشته باشد می تواند استفاده کند و به هر طریقی که دوست داشته باشد می تواند کسب درآمد کند.

 

به گفته وی، در کشور ایران نیز امروز با وجود عمر 35 ساله انقلاب اسلامی هنوز تفکر اقتصادی برخی در داخل کشور، همان تفکر غربی ها است که انسان مالک تمام آنچه که دارد بوده و هرگونه که دوست داشته باشد هزینه کند.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در مقابل سیستم اقتصادی کاپیتال غرب، سیستم کمونیست و یا سوسیالیست در شوروی وقتی متوجه فاصله طبقاتی و نابرابری در غرب شد سیستم اقتصادی کاپیتال غرب و یا همان سیستم کمونیست و یا سوسیالیست را که همه مردم صبح تا شب کارکنند و درآمد ها به خزانه دولت واریز تا دولت ماهیانه حقوق مساوی به همه مردم پرداخت کند که این نظریه کارگری در شرق خیلی مشتری داشت و در ایران قبل از انقلاب نیز طرف داران زیادی داشت که حزب توده آن را رهبری می کرد.  

 

به گفته وی،این سیستم اقتصادی کاپیتال غرب، سیستم کمونیست و یا سوسیالیست که همه برابر بودند،تفاوتی بین تحصیلکرده و کارگر و بیسواد نبود باعث شد تا استعدادهای زیادی از بین برود.

 

حجت الاسلام سیفی در ادامه یاد آورشد: در چنین اوضاع اقتصادی دنیا، رهبر معظم انقلاب نظریه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد اسلامی را که ریشه های آن به دلیل برخی فرایندهای اقتصادی تنیده شده در سیستم اقتصادی کشور مضر و می توانست تا چند سال دیگر اقتصاد کشور را فلج کند مطرح کرد تا با آن ریشه اقتصاد کشور را مقاوم و مستحکم کند.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده مجلس، علمای قم و مردم است

وی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخشی به قانونگذاری در مجلس مربوط می شود و بخشی دیگر به مردم و بخشی هم برعهده علمای قم است که مبنای اقتصادی را متناسب با حکومت شیعی و مقتدر که بعد از 1400 سال با نعمت ولایت مطلقه فقیه  به ما رسیده است را استخراج کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم یاد آورشد: یک بخشی از اقتصاد مقاومتی نیز بر عهده مردم است که منبرها تبدیل به آگاهی بخشی های اقتصاد اهل بیت(ع) شود که ائمه معصومین در مورد بازار و اقتصاد چه دستورالعمل‌هایی را ارائه کردند تا با به کارگیری دستورالعمل های اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشیم./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات