۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۴۲۵۵۰
مدیر اداره اوقاف بیرجند و درمیان:

تقویت فعالیت های فرهنگی بهترین زمینه برای وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان با بیان این‌که تقویت فعالیت های فرهنگی بهترین زمینه برای وقف است، گفت: این امر بسیار مهم است که اوقاف بتواند در حوزه فرهنگ ورودی قوی داشته باشد.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان، صبح امروز در جمع خبرنگاران بابیان این‌که رسانه‌ها بهترین همیاران وقف در خراسان جنوبی هستند، گفت: باید گام‌های مؤثری را بر اساس اعتقادات خود و نه شعار در زمینهٔ ترویج فرهنگ وقف در جامعه برداریم.

 

وی با اشاره به این‌که اوقاف و رسانه‌ها باید تعامل دوسویه خوبی با یکدیگر در راستای ترویج فرهنگ وقف داشته باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها زمینه‌های شکوفایی فرهنگ وقف را در جامعه فراهم کرده و لذت وقف را به مردم می‌چشانند.

 

مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان با اشاره به این‌که وقف خود یک جایگاه رسانه‌ای دارد، ادامه داد: کتاب الهی قرآن بزرگ‌ترین رسانه است، و رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف می‌توانند قلم و اندیشه خود را وقف کنند.

 

حجت‌الاسلام خدائی تحقق بخشیدن به گفتمان رهبر معظم انقلاب در حوزه وقف، تبیین روش‌های نوین وقف، تبادل‌نظر در حوزه و ابعاد مختلف وقف و تجلیل از اهالی رسانه را ازجمله اهداف این همایش عنوان کرد و افزود: تبیین راهکارها و روش‌های توسعه و ترویج وقف، ارائه مقالات علمی و کارشناسی برای احیای سنت حسنه وقف، تشریح جایگاه وقف به‌عنوان سنت نبوی و علوی و بیان آثار و فواید وقف از جمله رسالت‌های رسانه‌های در حوزه ترویج فرهنگ وقف است.

 

وی بهره‌گیری از فن‌های جدید رسانه‌ای برای افزایش اعتماد مردم به مقوله وقف و تولید آثار علمی، هنری و فرهنگی را از دیگر رسالت‌های رسانه‌ها در حوزه وقف عنوان کرد.

 

مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان ادامه داد: کارکردهای نظارتی و مراقبتی، آموزشی و انتقال فرهنگ، غنی‌سازی اوقات فراغت، نوگرایی و توسعه، همگن‌سازی، حمایت از هنجارهای اجتماعی و انتقال میراث‌های فرهنگی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر از جمله کارکردهای تأثیرگذار رسانه‌ها در حوزه وقف است.

 

وی با اشاره به کمک و تعامل دهیاران در جهت رفع موانع و احیای وقف و احقاق حقوق موقوفات در مناطق روستایی را بسیار مؤثر بیان کرد و گفت: امانت‏داری و اجرای صحیح نیات واقف همواره باید موردتوجه قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام خدائی وقف را مصداق عمل صالحی دانست که سوره عصر از آن سخن می‌گوید و آن را موجب ایمنی انسان از خسران عنوان کرد.

 

وی افزود: وقف دارای تقسیماتی است که وقف به اولاد، بستگان، وقف به فقرا و مساکین، امور خیریه، مسائل دینی از جمله این موارد است.

 

 مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان ادامه داد: باید کاری کنیم تا وقف در جامعه مردمی شود و همه آحاد جامعه در این سنت الهی مشارکت داشته باشند.

 

وی با تأکید بر این‌که هر چه اوقاف عملکردش را شفاف ارائه کند موجب اعتمادسازی خواهد شد، اظهار کرد: استفاده از توان همیاران وقف می‌تواند در شناسایی املاک موقوفه و معرفی آن به اوقاف بسیار مؤثر باشد.

 

حجت‌الاسلام خدائی بابیان این‌که یکی از کارهای خطرناکی که امروز شاهد آن هستیم، موقوفه‌خواری است، یادآور شد: کسانی وجود دارند که خود موقوفه یا عواید آن را به‌راحتی مورد تصرف قرار می‌دهند و از این امر هیچ باکی ندارند که مردم باید در معرفی این افراد به اوقاف نهایت همکاری را با این سازمان داشته باشند./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات