۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۴۲۵۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

رعایت آداب دعا خواسته ما را به استجابت نزدیک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با اشاره به اهمیت آداب دعا، گفت: انسان باید ادب دعا کردن را بیاموزد تا به استجابت دعا نزدیک شود؛ نخستین شرط قبولی دعا اسن است که بدانیم از چه کسی با چه جایگاه و مقامی درخواست می‌کنیم.
دعاي قنوت نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرضیه شیر خدایی، استاد حوزه و دانشگاه، بعدازظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد بابیان این‌که دعا دارای شرایط و آدابی است که اگر آن آداب رعایت شود پذیرفته می‌شود، گفت: انسان باید ادب دعا کردن را بیاموزد تا به استجابت دعا نزدیک شود.

 

وی افزود: اولین شرط استجابت دعا معرفت الله است، یعنی این‌که انسان باید بداند از چه کسی درخواست می‌کند و جایگاه، مقام و مرتبه خداوند را بشناسد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند که عدم شناخت مقام خداوند یکی از دلایل مهم عدم استجابت دعاها است؛ بنابراین اگر می خواهیم دعای ما اجابت شود باید ذات پروردگار را بشناسیم.

 

شیر خدایی بابیان این‌که شناخت ذات پروردگار و معرفت به‌حق تعالی از ادب بندگی است، تأکید کرد: بنده‌ای که ادب دارد می‌داند با چه کسی سخن می‌گوید و از چه کسی درخواست می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که از سوی اهل‌بیت (ع) به ما آموزش داده‌شده که برای استجابت دعاهای خود ابتدا خدا را با واژه «یا الهی» صدا بزنیم گفت: پس ‌از آن‌که احساس کردیم در محضر خداوند هستیم می‌توانیم ذات اقدس الهی را با واژه «رب و ربی» مورد خطاب قرار داده و از خداوند اجابت خواسته‌هایمان را بخواهیم.

 

کارشناس رسانه ملی خاطرنشان کرد: زمانی که انسان احساس حضور در محضر پروردگار کرد و خداوند را با واژه یا رب مورد خطاب قرار می‌دهد وارد مناجات می شود؛ مناجات از دعا در مرتبه بالاتری قرار داشته و اهمیت بیشتری دارد.

 

شیر خدایی ادامه داد: برای این‌که احساس حضور در محضر الهی را داشته باشیم ابتدا باید مقام خداوند را شناخته و پس ‌از آن باید از حقارت خود در مقابل پروردگار باخبر باشیم که این همان معرفت الله و زمینه استجابت دعاها است.

 

وی افزود: ممکن است عده‌ای چندین سال دعا کنند اما دعای آن‌ها پذیرفته نمی‌شود که این موضوع نشان‌دهنده بی‌توجهی خداوند به آن‌ها نیست.

 

استاد حوزه دانشگاه تأکید کرد: گاهی خداوند به دو دلیل خواسته‌های انسان را اجابت نمی‌کند که دلیل نخست این است که خداوند می‌خواهد چیز بهتری به انسان بدهد و دلیل دوم این‌که خداوند به‌جای اجابت دعاهای ما بلایی را از ما دور می‌کند و ما را از خطر نجات می‌دهد.

 

 

شیر خدایی با اشاره به این‌که نفرین نقطه مقابل دعا است، اظهار کرد: انسان نباید نفرین کند؛ ائمه اطهار(ع) انسان را از نفرین کردن به دیگران منع کرده‌اند.

 

وی یادآور شد: اگر انسان کسی را نفرین کرد و نفرین او بجا باشد در حق نفرین شونده بلا نازل می‌شود اما اگر نفرین انسان به‌جا نباشد اثر نفرین به خود شخص برمی‌گردد؛ زیرا ما بدون هیچ دلیلی فردی را نفرین کرده و خواهان مجازات او از خداوند شده‌ایم./837/پ202/ف

ارسال نظرات