۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۲۴۲۶۵۸
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار:

بررسی فقهی مسائل نوپیدا رسالت مرکز فقهی ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هدف اصلی این مرکز حفظ بالندگی و ارتقای فرهنگ اسلامی است، گفت: این مرکز فقهی بر تحقیق و تولید علم تأکید بسیاری دارد، امروزه مسائل نوپیدای بسیاری وجود دارد که باید از دیدگاه فقهی بررسی شود، پرداختن به مسائلی مانند فقه خانواده، فقه زنان، فقه کودکان، فقه سیاسی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی و فقه حقوق بین الملل از رسالت بزرگ این مرکز است.
مقدادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد مهدی مقدادی، معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عصر امروز در نشست خبری معاونت پژوهش این مرکز که در سالن جلسات آن برگزار شد با اشاره به ضرورت  معرفی کارآمدی پژوهش گفت: ممکن است که برخی از تحقیق های به دلیل معرفی نشدن و نداشتن تبلیغ بی اثر بماند.

 

وی به اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و افزود: از سال 1376 که این مرکز به همت آیت الله فاضل لنکرانی تأسیس شد، ایشان همیشه در صدد تربیت کردن فقیهان بودند و سعی داشتند که این مرکز را به دارالاجتهاد تبدیل کنند.

 

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به برخی از کارهای انجام شده از سوی این معاونت اظهار داشت: یکی از مهم ترین آثار این معاونت تدوین و ارائه موسوعه احکام الاطفال در 8 جلد بود، این اثر بزرگترین دانشنامه احکام کودک در جهان اسلام است.

 

وی با بیان این که هدف اصلی مرکز فقهی حفظ بالندگی و ارتقا فرهنگ اسلامی است، ادامه داد: این مرکز فقهی بر تحقیق و تولید علم تأکید بسیاری دارد، امروزه مسائل نو پیدا بسیاری وجود دارد که باید از دیدگاه فقهی بررسی شود، پرداختن به مسائلی مانند فقه خانواده، فقه زنان، فقه کودکان، فقه سیاسی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی و فقه حقوق بین الملل از رسالت بزرگ این مرکز است.

 

مقدادی با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز ابراز داشت: 8 گروه فعال پژوهشی در حوزه های گوناگون فقهی فعالیت دارند،  تا کنون بیش از 20 عنوان اثر پژوهشی در قالب کتاب به جامعه عرضه شده است، پژوهش در موضوعاتی مانند قضا اسلامی، فقه پزشکی، بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه، بررسی جهاد در شریعت اسلامی، فقه ورزش و بسیار دیگر از موضوعات روز در حال اجرا است.

 

وی عنوان کرد: یکی از کارهای مهم در این مرکز، تدوین داشنامه های فقهی است که موضوعات گوناگون را به صورت کامل بررسی می کند، به زودی از دانشنامه فقه پزشکی رو نمایی می شود، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مسأله فقه پزشکی یکی از قطب های علمی به شمار می رود؛ دانشنامه هایی مانند احکام مسجد، فقه زنان، اعتکاف و محیط زیست در اسلام در حال آماد شدن است.

 

معاون پژوهش این مرکز خاطرنشان کرد: در کنار کارهای تحقیقاتی، 9 همایش علمی سراسری با موضوعات گوناگون فقهی مانند فقه هسته ای برگزار شده است، همچنین امسال مجله تخصصی فقه و اجتهاد که آینه ای از پژوهش های انجتم گرفته در این مرکز و حوزه علمیه است، به جامعه عرضه شد.

 

وی در پایان سخنانش گفت: تا کنون 42 نشست علمی تخصصی در موضوعات گوناگون فقهی برگزار شده است و این نشست های تخصصی با برگزاری نشست مقاصد الشریعه که به بررسی قوانین شر می پردازد، ادمه پیدا می کند./1323/پ202/س

 

ارسال نظرات