۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۴۳۰۲۶
درنگی در بازتاب پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب در رسانه‌های جهان؛

حقیقت؛ حلقه گمشده حوادث اخیر

خبرگزاری رسا ـ پیام آیت الله سید علی خامنه ای هدف آشکاری داشت، مخاطبین پیام، جوانانی بودند که در اروپا و آمریکا اسلام را نه بر اساس تعقل اسلامی بلکه با تعصب سلفی شناخته اند. اسلامی که صلاح را در سلاح می بیند و تقوی را در تفتیش عقاید دیگران.
حقیقت؛ حلقه گمشده حوادث اخیر
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، پس از حادثه شارلی ابدو و توهین به پیامبر اسلام از سوی این نشریه، موجی از همهمه و نظرات تند افراطی برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی فضای فکری جهان را ملتهب کرد. آتش زدن کلیساها و حمله به ایستگاه‌های پلیس در برخی از کشورهای عربی نه تنها چهره اسلام را بهتر نکرد بلکه ناخودآگاه بر گسترده‌تر شدن ابعاد سودجویانه غرب و صهیونیسم از تبعات حادثه شارلی ابدو نیز افزود.
حوادثی که از 7 ژانویه با حمله تروریستی به دفتر مجله آغاز و سبب هجمه فکری علیه دین اسلام شد تا چاپ کاریکاتور موهن پیامبر اسلام و حمله به مساجد و مسلمانان همگی حاکی از آن است که تفکر و تعقل در امور به فراموشی گراییده است.
حوادث پیش آمده نیازمند توجه به تعقل در سایه انصاف بود.اما هیچ یک از رهبران کشورهای غربی نه تنها در پی این مهم نبوده اند بلکه آتش خشم مردم را نیز شعله ورتر می کردند. رهبران کشورهای عربی نیز بی تفاوت به موضوع سر در برف فرو کرده و به خود مشغول بودند. پاپ، رهبر کاتولیک های جهان همچون روال گذشته همه را به آرامش فرا می خواند، اما موضوع آرام نمی شد. تا آنکه صقحه khamenei.ir در فیس بوک شامگاه چهارشنبه هفته گذشته پیامی را از سوی ولی امر مسلمین منتشر کرد؛ پیامی که همچون آب سردی بر پیکره آتش خشم جهان بود.
پیام رهبر انقلاب آیت الله سید علی خامنه‌ای هدفی آشکار داشت، مخاطبین پیام، جوانانی بودند که در اروپا و آمریکا  اسلام را نه بر اساس تعقل اسلامی بلکه با تعصب سلفی شناخته اند. اسلامی که صلاح را در سلاح می بیند و تقوی را در تفتیش عقاید دیگران.
پیام ولی فقیه و مقتدای مسلمانان جهان، برای کسانی که اسلام را خطری برای انسانیت می دانند واضح بود؛ تحقیق کنید، فکر کنید و حقیقت را در یابید.
 
 
موضوع نامه که در بردارنده نکات اعتقادی اسلام محمدی بود، از سوی برخی رسانه های غربی  غافلگیر کننده تعبیر شد. بی تردید در این سیاه نمایی های امروزی علیه اسلام پیامی حقیقت طلب، سیاست های معاند با اسلام را نقش بر آب خواهد کرد.
نگارش چنین نامه‌ای از سوی رهبر انقلاب با محتوای حقیقت طلبی‌اش در این مقطع حساس، اقدامی رو به جلو برای معرفی اسلام از دریچه نگاه حقیقت جویی جهان تشیع بود.
همانگونه که در جریان انقلاب اسلامی ایران، مذهب دلیلی بر برتری شخصی بر شخص دیگر نبود در این پیام نیز رهبری راه و روش بر طرف کردن عطش حقیقت جویی جوانان به ویژه جوانان اروپایی و آمریکایی را نشان می دهد.
فضای مجازی، با همه نواقص و ایراداتی که دارد، تنها رسانه‌ای است که خبر به شکل اصلی خود و بدون تقطیع و سانسور جناحی به گوش مخاطب می رسد؛ پس انتخاب شبکه اجتماعی برای انتشار چنین پیامی که اتفاقاً به زبان انگلیسی نیز منتشر شده، نشان از توجه و روشن فکری رهبر انقلاب اسلامی نسبت به تکنولوژی های رایج امروزی دارد.
«تحولات اخیر در فرانسه و نمونه های مشابه آن در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا واداشت تا به صورت مستقیم با شما درباره این تحولات سخن بگویم. خطاب من به شماست؛ (شما جوانان)، نه به این خاطر که من توجهی به والدین شما ندارم، بلکه به این خاطر که آینده ملت ها و کشورهایتان در دستان شما خواهد بود و افزون بر این می دانم که حس حقیقت جویی در قلب شما جوانان پویاتر و قوی تر است.»(فرازی از پیام رهبر انقلاب)
 
محتوای پیام رهبر انقلاب
هجوم تبلیغاتی برخی از رسانه های غربی که به اشکال مختلف با بهانه مقابله با داعش و حملات تروریستی فرانسه اسلام را تخریب می کنند، نه تنها سبب ایجاد تحرکات افراطی گری از هر دو سو می گردد بلکه روند گرایش به اسلام را متوقف می کند.
با دقیق شدن در محتوای پیام رهبر انقلاب در می یابیم که ایشان در پی برانگیختن اذهان پرسشگر جوانانی هستند که تا کنون از طریق رسانه های دروغ پراکنی غربی اخبار را رصد می کردند و اسلام را از زبان مخالفان با آن می شنیدند. ایشان در پیام خود از جوانان اروپایی و آمریکایی می خواهد تا خود بدون توجه به سیاه نمایی های رایج امروزی در پی حقیقت باشند.
پرسش هایی همچون، آیا شما تا کنون آموزه های پیامبر اسلام (ص) و اصول انسانی ایشان را مطالعه کرده اید؟ آیا پیام اسلام را از منبعی غیر از رسانه های دریافت کرده اید؟آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چگونه و بر چه مبنایی ، ارزش های اسلام توانست بزرگترین تمدن علمی و فکری را در دنیا ایجاد کند و در طول قرن ها بزرگترین دانشمندان و متفکران را بپروراند؟(فرازی از پیام رهبر انقلاب)موید همین نکته است.
شناخت زمان انتشار پیام و مخاطب آن مورد دیگری است که قابل توجه است. پس از بالا گرفتن دعوای سلفی گری با نام اسلام و آزادی بیان از دید فرانسوی که نتیجه ای جز اسلام هراسی و تعمیم رفتار داعش به یک میلیارد مسلمان نداشت انتشار نامه ای به دور از تعصبات مذهبی و به شکل تعقل گرا تاثیر به سزایی در نگرش به حقیقت اسلام داشت.
«خواست من این است که در واکنش به سیلی از اقدامات صورت گرفته برای گمراه کردن و پیش قضاوت ها، تلاش کنید تا اطلاعاتی مستقیم و دست اول از این دین را به دست آورید. منطق صحیح مستلزم این است که شما درکی از طبیعت و جوهره آنچه که آنان شما را از آن می ترسانند و می خواهند از آن دوری گزینید، داشته باشید.
اصراری ندارم که شما قرائت من یا دیگر قرائت ها از اسلام را بپذیرید. چیزی که از شما می خواهم این است: اجازه ندهید این پویایی و حقیقت موثر در دنیای امروز با احساسات و پیش قضاوت ها در اختیار شما قرار بگیرد. به آنان اجازه ندهید که با دو رویی، تروریست های مزدورشان را به عنوان نمایندگان اسلام معرفی کنند.»(فرازی از پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی)
 
شکل انتشار پیام
نکته دارای اهمیت در انتشار پیام از سوی رهبر جهان تشیع، استفاده از ابزار جوان پسندی چون شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک است. افزون بر آنکه استفاده از فیس بوک برای نشر پیام، راهی مستقیم برای انتشار افکار است، حاکی از هوش بالای رهبر انقلاب است که می داند چگونه و با چه روشی با جوان دنیای امروزی سخن بگوید.
باید خاطر نشان شد که فیس بوک با بیش از دو و نیم میلیارد کاربر پر جمعیت ترین شبکه اجتماعی محسوب شده و کاربران آن روزانه حدود شش میلیارد محتوای جدید را در این شبکه منتشر می کنند. انتشار پیام در شبکه ای که دارای چنین پتانسیل انسانی است بهترین روش برای سخن بدون سانسور غرب است.
در حال حاضر حدود 90 درصد کاربران اینترنتی در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا از فیس بوک استفاده می کنند؛ بنابراین استفاده از این فضا افزون بر آنکه ارزان، ساده و سریع است، مخاطبین را با زبان ها و فرهنگ های مختلف هدف قرار می دهد. گزینش این راه برای انتشار پیام از سوی رهبر معظم انقلاب مسیری تازه برای انتشار حقیقت وجودی اسلام است.
 
سانسور؛ روشی برای تحریف
با آنکه پیام آیت الله خامنه ای در فیس بوک و به زبان انگلیسی به شکل مستقیم منتشر شد اما سانسور آشکار سخنان رهبری از سوی برخی از رسانه ها که دم از آزادی بیان می زنند تاسف بار است.
در گزارش های خبری این گونه رسانه ها، بخش عظیمی از پیام رهبری که به تاریخ جنایت بار دولت های غربی اشاره دارد حذف می شود و سخنان ایشان درباره استعمار و برده داری آن ها تحریف می شود.
«در اینجا، من نمی خواهم به هراس های مختلفی که کشورهای غربی تا کنون تلقین کرده اند بپردازم. نگاهی گذرا به مطالعات حساس تاریخ معاصر می تواند شما را به این حقیقت برساند که دولت های غربی رفتاری به دور از صداقت و با دورویی با ملت ها و فرهنگ های دیگر داشته اند که از تاریخ نگاری های جدید حذف شده است.
تاریخ های آمریکا و اروپا شرمسار از برده داری، خجل از دوره استعماری و آزرده از سرکوب ملت های رنگین پوست و غیر مسیحی است. محققان و تاریخ دانان شما به شدت شرمنده خونریزی ها به نام مذهب بین کاتولیک ها و پروتستان ها یا به نام ملیت ها در دوران جنگ اول و دوم جهانی هستند. این رویکرد قابل ستایش است.
با ذکر بخشی از این فهرست بلند بالا، قصد بازخوانی تاریخ را ندارم، بلکه می خواهم از شما بخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی غربی ها بعد از چندین دهه بیدار شده است. چرا بازبینی وجدان عمومی برای زمان های دور اجرا می شود و برای مشکلات جاری نه؟»(فرازی از پیام تاریخی رهبری به جوانان غربی)

مواردی از بازتاب وسیع پیام رهبر انقلاب در رسانه های بین المللی
خبرگزاری فرانسه:رهبر معظم ایران از جوانان غرب خواست تا اسلام را مطالعه کنند و «در واکنش به سیل پیش‌داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید.»
نشریه آمریکایی فارین پالیسی(Foreignpolicy): در گزارشی با تیتر "نامه سرگشاده و غیرمنتظره رهبر عالی ایران خطاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی" اینگونه پیام رهبری را انعکاس می دهد: آیت الله خامنه ای در نامه ای بسیار غیرمعمول از جوانان اروپا و امریکای شمالی خواسته برای شناخت اسلام قبل از محکوم کردن آن تلاش کنند.
فارن پالیسی در ادامه با بررسی سوالاتی که رهبر انقلاب از جوانان غربی پرسیده است می نویسد: رهبر ایران تنها راه برطرف کردن سوء تفاهم درباره اسلام را آشنایی با این دین مبین از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن عنوان کرده است.
فارن پالیسی پیام رهبر انقلاب را «غیرمنتظره» و «بسیار غیر معمول» توصیف می کند و می افزاید که چنین پیامی از سوی رهبری ایران کاملا جدید و نو است.
با این وجود پیام آیت الله خامنه ای در زمان کشتار سیاه پوستان به دست پلیس آمریکا که در شبکه اجتماعی تویتتر منتشر شد موید آن است که نه تنها این پیام غیرمنتظره نیست بلکه روشی از پیش تجربه شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی است.(1)
شبکه المیادین چاپ لندن: آیت الله خامنه‌ای جوانان غربی را به شناخت اسلام از منابع اصلی دعوت کرد.(2)
صدای روسیه: رهبر ایران در نامه ای سرگشاده جوانان اروپا و آمریکای غربی را دعوت کرد تا اسلام را بشناسند و گفت غرب به دنبال هراس افکنی و نفرت پراکنی علیه اسلام است.
نیویورک مگزین: رهبر ایران از جوانان غرب خواست تا با ذهن باز به اسلام بیاندیشند. او در نامه‌ای سرگشاده نوشت: از شما می‌خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند.(3)
شبکه بی بی سی انگلیسی در تیتری با عنوان آیت الله خامنه ای به جوانان غرب نامه نوشتاینگونه پیام ایشان را انعکاس داد: «آیت الله علی خامنه ای به افراد جوان در اروپا و آمریکا توصیه کرد خود، قرآن را بخوانند.»
این شبکه در ادامه می نویسد: «رهبر عالی ایران آیت الله سید علی خامنه ای در نامه ای سرگشاده خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی، آن ها را به جای گرایش به دیدگاه‌های متعصبانه دعوت به حقیقت جویی در اسلام کرده است. در این نامه او قضاوت بی طرفانه را درخواست کرده و آن ها را تشویق می کند خود قرآن را بخوانند.»
 
 
این شبکه انگیسی نظر رهبر انقلاب درباره هراس افکنی سردمداران غربی را اینگونه بازتاب می دهد: «وی از آن ها خواست درک مناسب، صحیح و غیرمتعصبانه ای از اسلام به دست آورند و خود نظرات خود از این دین را شکل دهند. او همچنین مردم را به پرسیدن این سؤال فراخواند که چرا سیاست قدیمی انتشار ترس و نفرت، با چنین شدتی اسلام را هدف قرار داده است.»
 
در پایان این شبکه نوشت: «آیت الله خامنه ای همچنین بخش هایی از نامه را روز چهارشنبه با کلیدواژه  #Letter4U در توئیتر منتشر کرد. او افراد جوان را به کسب اطلاع از منابع اصلی اسلام ترغیب کرد و در یک پیام در شبکه توئیتر گفت: لااقل بدانید از چه چیز شما را می ترسانند.»(4)
 
خبرگزاری فرانسه (AFP) شبکه خبری فرانس24 (France24)نیز به شکل تفصیلی به پوشش خبری نامه رهبر معظم انقلاب پرداختند. فرانس24 به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: «رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای جوانان غرب را به کاوش فردی در اسلام به جای قبول چشم‌بسته دیدگاه های متعصبانه ترغیب کرده است.»
 
 

این شبکه با اشاره به حملات تروریست های سلفی در نوشت: «وقایع اخیر در فرانسه و اتفاقات مشابه در بعضی کشورهای غربی دیگر مرا متقاعد کرده به صورت مستقیم باشما درباره آن ها صحبت کنم.»رهبر عالی جمهوری اسلامی گفت: «دانش اسلام را از منابع اصیل و اولیه آن به دست آورید.»(5)
 
هفته نامه آمریکایی تایم نیز به انتشار این پیام پرداخت. این هفته نامه با انتخاب عنوان آیت الله جوانان غرب را به بررسی اسلام فراخواند در گزارشی نوشت: «[آیت الله] خامنه ای جوانان غرب را تشویق کرد خود درباره اسلام کسب اطلاع کنند و اجازه ندهند تصویر آن ها از اسلام، در پشت پرده پیش داوری ها قرار گیرد.»
 
 
 
 
این هفته نامه در ادامه می نویسد: «[آیت الله] خامنه ای در نامه ای 900 کلمه ای، درخواست های مشخصی از خوانندگان نامه ارائه کرده است: او با تشویق آن ها به رسیدن به یک دانش دست اول از اسلام، به جای قبول نظر خود او یا هر خوانش دیگری از این دین، گفت:درباره انگیزه های پشت پرده کدرکردن چهره اسلام مطالعه و تحقیق کنید. او با توصیه به نگاه کردن به قرآن به جای رسانه ها به تنهایی، گفت: دانش اسلام را از منابع اولیه و اصلی آن دریافت کنید»(6)
 
شبکه بلومبرگ(Bloomberg)نیز در گزارشی با عنوان رهبر ایران از جوانان غربی خواست درباره اسلام پیش داوری نکنند به این موضوع اینگونه پرداخت: «رهبر عالی ایران از جوانان غربی خواست اجازه ندهند که حادثه کشتار در مجله طنز فرانسوی موجب پیش داوری آنان درباره اسلام شود.»(7)
 
 
شبکه خبری سی‌ان‌ان، دو روز پس از انتشار پیام آیت الله خامنه ای به جوانان غربی، بخش‌هایی از این نامه در وبسایت خود انعکاس داده و نوشته است که نزدیک شدن تهران و واشنگتن در گفت‌وگوهای هسته‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای را از کوبیدن مواضع غرب بازنداشته است.(8)
 
 
روزنامه صهیونیستی ها‌آرتص نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی نوشت:‌ «]آیت‌الله[خامنه‌ای از جوانان اروپا و شمال آمریکا خواست تا برای رسیدن به درکی درست از اسلام به سراغ منابع اولیه بروند، قرآن بخوانند و به داستان‌پردازی‌های مغرضانه ضد اسلام استناد نکنند.» (9)
 
روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره می نویسد: «رهبر ایران از جوانان غربی خواست تا با استناد به منابع اصلی و اولیه به درک و شناخت مستقل و فارغ از جوسازی رسانه‌ها از اسلام برسند.» (10)
 
 
خبرگزاری رسمی ترکیه(آناتولی) نیز در گزارشی مشروح نوشت: «رهبر جمهوری اسلامی ایران، جوانان غربی را به آشنایی با حقایق دین اسلام، قرآن کریم و زندگانی حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام دعوت کرد و از آنها خواست اجازه ندهند تروریست‌هایی که دست‌پرورده خود غرب هستند، خود را به عنوان نماینده اسلام به آنها معرفی کنند
 
روزنامه‌های پر تیراژ آکشام و ینی شفق و بسیاری از تارنماهای خبری تحلیلی ترکیه نیز با استفاده از خبر آناتولی و با تیتر «نامه رهبر ایران به جوانان غربی»، این خبر را در بخش اخبار مهم خارجی خود منتشر کرده‌اند.
 
خبرگزاری رسمی ایتالیا(آنسا) با تیتر رهبر انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان غربی، اسلام واقعی در قرآن است، عنوان کرد: «آیت الله علی خامنه ای بالاترین مقام ایرانی در پیامی خطاب به جوانان اروپا و شمال آمریکا از آنها دعوت کردند تا فریب تصویرسازی نادرست از اسلام را در غرب نخورند و سعی کنند واقعیت دین را در قران و زندگی پیامبر بیابند.» (11)
 
 
 
خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی به انعکاس این نامه سرگشاده پرداخت و نوشت: «ایشان با ارسال این نامه در واقع جوانان غربی را به مطالعه و شناخت واقعی اسلام دعوت کردند.» همچنین این رسانه نوشت: «رهبر عالی ایران همچنین از این جوانان خواست، اجازه ندهند تروریست های دست پرورده غرب خود را به عنوان نمایندگان واقعی اسلام به آنان معرفی کنند.»
 
روزنامه القدس العربی چاپ لندن، سایت شبکه تلویزیونی النیل مصر، روزنامه الرای چاپ اردن، روزنامه مصری الیوم السابع، سی ان ان عربی و روزنامه السفیر چاپ لبنان نیز هر یک به شکل جداگانه و تفصیلی به پیام رهبر جهان تشیع پرداختند.
 


جنبشی به نام، نامه ای برای شما
پس از انتشار پیام رهبر انقلاب و بازتاب آن در جهانف جمعی از جوانان ایرانی، اقدام به راه اندازی وبلاگی با موضوع این نامه کردند که آغاز گر جنبشی در فضای مجازی با نام، نامه ای برای شما یا letter4u شد. هدف این جنبش، پخش و بازنشر پیام رهبر انقلاب، به زبان های مختلف در فضای اینترنتی است.
در این وبلاگ از همه ایرانیانی که به زبان کشورهای دیگر آشنایی دارند دعوت به عمل آورده تا اسلام حقیقی را به ملت های دیگر معرفی کنند.(12) این جنبش که پیام رهبری را منتشر می کند با دو جمله آغاز می شود این دو جمله عبارتند از:شخصی برای تو، پیامی نوشته است. خبری وجود دارد... .
 
 
 در مجموع، اگر چه از دید جهان امروزی، اسلام با نمادهای خشونت، بریدن سر، کشتار دسته جمعی، بی رحمی، برده داری و خنده های شیطانی بوسیله رسانه های غربی و عبری-عربی به مخاطبین شناسانده می شود؛ اما اسلام محمدی دینی است که ولی فقیه اش، همواره با هر قشری همچون خودشان سخن می گوید اما در عین حال پاسخ توهین را با ناسزا نمی دهد. راه تعقل را راهی برای رسیدن به حقیقت الهی می داند و تعصب بدون تفکر را جاهلانه می پندارد.
نامه رهبری، اگر چه برای جوانان اروپایی و آمریکایی نوشته شد و آن ها را به جست و جوی حقیقت دعوت کرد. اما برای جوان ایرانی نیز پیامی داشت. اگر همه جهان نیز در تاریکی مطلق فرو رفته باشد، همواره نوری برای پیدا کردن راه می درخشد.
 
/702/9466/م
 
علی ملحانی
منابع
1.http://foreignpolicy.com /to-the-youth-in-europe-and-north-america-an-unexpected-open-letter-from-irans-supreme-leader2015/01//
2.almayadinndata/news/28731/index.htm
3. 2015/http://nymag.com/daily/intelligencer//irans-ayatollah-tweeted-letter-to-western-youth.html
5.https://www.facebook.com/FRANCE24.../10153154258
6.www.time.com/3678171/khamenei-iran-letter-youth-islam
11.www.ansa Italian-Foreign-Minister-to-go-to-Bei
12.http://letter4u.blog.ir 
ارسال نظرات