۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۴۳۱۶۴
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست:

ادبیات عرب قلب پژوهش‌های دینی است/ کتاب‌های عربی نباید حالت معما گونه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این‌که ادبیات قلب یک طلبه برای پژوهش‌های دینی است، گفت: امروز باید در منابع ادبی ما تجدید نظرهای جدی شود؛کتاب‌های عربی ما امروز باید از حالت معما گونه درآید اما نباید متن آن ساده و روان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در همایش نقش ادبیات عرب در استنباط که در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه قم برگزار شد با بیان این‌که در هر همایش و نشستی باید عنوان همایش و نشست گویای خروجی‌های فکری آن باشد، اظهار کرد: در این نشست ما با دو مفهوم اساسی ادبیات و استنباط روبرو هستیم.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این‌که در تبیین مفهوم ادبیات باید به این نکته که ادبیات قدیم و جدید یا معاصر در سه سطح مختلف قرار می‌گیرد توجه داشت، عنوان کرد: ما در دوران معاصر شاهد پیدایش و تولدهای جدیدی از ساحت‌های ادبی هستیم که باید آنها را جدی بگیریم.
 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر کسی علوم مضاف ادبی را در بطن آنها وارد کند یک نوع شیوه استنباطی نوینی را تجربه خواهیم کرد، ابراز کرد: علوم مضاف مثلاً در نحو، فلسفه نحو مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین این علوم باید بومی‌سازی شود؛ اگر این پروسه به‌ دقت پیگیری شود ما در عصر حاضر شاهد این خواهیم بود که ادبیات یک پدیده موثق خواهد شد.
 
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با بیان این‌که دانش استنباط در عصر معاصر معنای اخص پیداکرده است، گفت: عملیات کشف شریعت را از اسناد معتبر و تراث شیعه است؛ در این روال فقیه تلاش می‌کند که شریعت خدا را که بخشی از دین است از اسناد معتبر اسلامی استخراج کند.
 
عضو جامعه مدرسین قم با بیان این‌که در این همایش ما باید یک معنای جدیدی از استنباط استخراج‌ کنیم، ابراز کرد: استنباط در معنایی دیگر می‌توان کشف معارف دین از منابع و نصوص دینی است.
 
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیدوست با بیان این‌که نمره ادبیات در حوزه علمیه قم میانگین 5 از 20 هست، گفت: متأسفانه در حوزه علمیه قم امروز ما شاهد هستیم که طلاب بر متن‌خوانی تسلط کافی ندارند.
 
 
وی ادامه داد: اگر ما یک متن روان را در اختیار طلبه قرار دهیم خواهیم دید که به ‌سادگی به ترجمه و تفسیر آن می پردازد در حالی‌که این موضوع در متون سنگین برعکس است و این اعلام خطر بزرگی برای آینده پژوهش‌های دینی است.
 
 
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که امروز ما به اصول فقه نباید به دید اصول بنگریم، گفت: اصول فقه امروز به معانی اصول فکر و تأمل است؛ کتاب‌های عربی ما امروز باید از حالت معما گونه درآید اما نباید متن آن ساده و روان باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این‌که ادبیات امروز به معنای دروازه ارتباط با تراث شیعه است، ابراز کرد: ادبیات باید در سه بخش اطلاعات، تخصص و تمحض آموزش داده شود.
 
وی در پایان با اشاره به این‌که ادبیات قلب یک طلبه برای پژوهش‌های دینی است، اظهار کرد: امروز باید در منابع ادبی ما نیز تجدید نظرهای جدی شود./837/پ202/ف
ارسال نظرات