۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۴۳۲۸۰
حجت الاسلام پناهیان:

زندگی یعنی مدیریت و مبارزه با تمایلات/ دنیا محل رسیدن به آرزوها نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تعریف زندگی انسان گفت: زندگی انسان عبارت از مدیریت تمایلات است؛ از کودکی باید مدیریت تمایلات به فرزندان آموزش داده شود، کسانی که می گویند زندگی رسیدن به تمایلات است اشتباه می کنند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، امشب در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) در ادامه تبیین ضرورت نظام مندی تربیت و اخلاق با اشاره به تعریف وجود انسان گفت: لازمه تعریف وجود انسان این است که انسان باید با تقوا و با مبارزه زندگی کند.

 

وی با بیان این که اگر یک تمایل در انسان وجود داشته باشد استفاده از عقل معنا ندارد، افزود: زمانی انتخاب معنا پیدا می کند که انسان دو تمایل متزاحم، متعارض یا متضاد داشته باشد؛ محور خلقت انسان وجود تمایلات مختلف در انسان است.

 

این مبلغ دینی انسان را موجودی دارای تمایلات گوناگون دانست و اظهار داشت: دلیل اهمیت عقل دستگیری از انسان در دو راهی های زندگی است، گاهی انتخاب بین بد و خوب و گاهی بین خوب و خوب تر است.

 

وی با اشاره به ضرورت آموزش جوانان در مواجهه با تمایلات گوناگون ادامه داد: زمانی که برای جوان جا بیفتد که زندگی مبارزه با تمایلات است راحت تر می تواند با مسأله مخالف با هوای نفس کنار بیاید، اگر این آموزش صورت نگیرد مبارزه به هوای نفس با روانی سنگین بر جوان خواهد داشت.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که انسان بدون درگیری با تمایلات به حیوان شبیه است، ابراز داشت: مبارزه از زندگی انسان جدایی ناپذیر است حتی افراد نادرست هم با وجدان خود مبارزه می کنند؛ بنابراین تمام انسان ها در حال درگیری با نفس خود هستند.

 

وی با اشاره به این که ارزش خلقت انسان به وجود دو نوع گرایش است، عنوان کرد: خداوند اراده کرد موجودی بیافریند که نه فرشته و نه حیوان باشد، همین دو نوع گرایش در انسان نشان از ضرورت مبارزه در مسأله تمایلات است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تعریف زندگی انسان یادآور شد: زندگی انسان عبارت از مدیریت تمایلات است؛ از کودکی باید مدیریت تمایلات به فرزندان آموزش داده شود، کسانی که می گویند زندگی رسیدن به تمایلات است اشتباه می کنند.

 

وی با بیان این که دنیا محل رسیدن به آرزوها نیست، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید که ای انسان تو در حال سعی در کنار زجر و رنج هستی، رنج به معنای مبارزه با تمایلات است؛ می توان زندگی را مدیریت رنج دانست، انجام نماز و روزه به دلیل سختی های آن رنج است./1323/پ202/ف 

 

ارسال نظرات