۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۲۴۳۴۸۰
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد؛

آسیب های پیش روی زنان و مردان در زندگی مشترک

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به تبیین برخی آسیب های زندگی مشترک در بین زنان و مردان پرداخت و گفت: تحمیل ازدواج، مهریه های سنگین، ازدواج با انگیزه های غیر ارزشی و عدم رشد عقلی از آسیب‌های عمومی پیوند زناشویی در بین مردان و زنان است.
حجت الاسلام ارزاني رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، عصر امروز در کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان روابط خانوادگی، فرصت‌ها و تهدیدها در کانون لقمان حکیم که به همت مدرسه علمیه خواهران نرجس خاتون شهرستان برخوار برگزار شده بود، به عنوان استاد نظریه پرداز اظهار کرد: در شکل گیری خانواده 4 آسیب اساسی وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه شود چرا که از مشکلات مهم در زندگی مشترک افراد محسوب می شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تحمیل پیوند زناشویی یکی از آسیب های مطرح در زمینه تشکیل زندگی مشترک است، در روایات نیز به این موضوع اشاره شده است که اشخاص باید با توجه به نظر و تمایلات خود ازدواج کنند نه اینکه مجبور به ازدواج با کسی شوند و از روی اجبار همسری برای خود انتخاب کنند چرا که تمایل قلبی اشخاص و رابطه عاطفی در ازدواج بسیار مهم است.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به آیه 4 سورا نساء تصریح کرد: یکی از آسیب های جدی زندگی در جامعه امروزی به ویژه در کشور ما مهریه های سنگین است که معضل و مشکلی بر سر راه ازدواج جوانان شده است، مهریه هایی که اغلب توسط خانواده ها در نظر گرفته می شود یکی از آسیب هایی است که موجب شده است تا جوانان علیرغم علاقه و تفاهم نسبت به یکدیگر نتوانند باهم پیوند زناشویی برقرار کنند و در روایات متعدد نیز از این موضوع نهی شده است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ازدواج با انگیزه های غیر ارزشی را از دیگر آسیب های ازدواج در جامعه ذکر کرد و افزود: برخی بدون داشتن انگیزه درست و بدون هدف و انگیزش صحیح اقدام به انتخاب همسر و ازدواج می‌کنند، پیامبر می‌فرمایند اگر کسی به خاطر زیبایی و یا ثروت ازدواج کند به همان هدف خود واگذار می شود ولی اگر کسی به خاطر ارزش‌های اخلاقی و دینی ازدواج کند خدا زیبایی و ثروت را نیز به او می‌دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ازدواج پیش از رشد عقلی را یکی از معضلات مهم در زمینه ازدواج مطرح کرد و گفت: در کنار بلوغ جنسی و بلوغ جسمی بلوغ عقلی یکی از شروط بسیار مهم برای ازدواج است چرا که لازم است اشخاص به توانایی های لازم عقلی در زمینه زندگی مشترک رسیده باشند و پس از آن تشکیل خانواده دهند تا در آینده با مشکلات متعدد مواجه نشوند.

 

وی با اشاره به نیازهای معنوی انسان در زندگی بیان کرد: نیازهای معنوی را نباید با نیازهای روحی یکسان دانست، نیازهای معنوی مربوط به مسائل زندگی امروزی ما نمی شود بلکه ابعاد اخروی دارد و منبع تغدیه آن از جای دیگری تأمین می شود در حالی که نیازهای روحی مربوط به زندگی مادی انسان می شود.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه برای رسیدن به بلوغ عقلی تنها سن اشخاص شرط نیست ابراز کرد: سن در رشد عقلی مؤثر است اما علت کامل و جامع بلوغ عقلی نیست، شخص باید برای ازدواج توانمندی های عقلی و ادراک لازم برای ازدواج را داشته باشد تا در زندگی مشترک دچار مشکل نشود.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، آسیب هایی که مربوط به مردان می‌شود را 6 دسته دانست و تصریح کرد: آزار دادن همسر به هرنوعی که باشد، تنها ضرب و شتم آزار محسوب نمی شود بلکه گاهی آزار دادن همسر تنها توسط زبان و بد حرف زدن و رنجش همسر از طریق زبان است و به مردان در روایات بسیار تأکید شده است که مردان نباید موجب ناراحتی و آزار همسران خود شوند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: بدخویی و بد خلقی کی از نکات مهمی است که مردان باید به آن توجه کنند، حسن خلق از جمله مهمترین ملاک های ازدواج است و باید افراد در انتخاب همسر به این مسأله بسیار توجه داشته باشند، بخل از دیگر آسیب‌هایی است که شامل مردان می شود و رسول خدا بخیل نسبت به خانواده را منفورترین بندگان خدا معرفی می‌کنند، سوء تدبیر هم از دیگر مسائلی است که مردان باید به آن توجه کنند و با سوء تدابیر خود باعث آسیب به خانواده نشوند.

 

حجت الاسلام ارزانی تنوع طلبی را یکی از آسیب‌های زندگی مشترک در میان مردان ذکر کرد و افزود: مردانی که به دنبال عیاشی و خوش گذرانی خود هستند نباید این رفتار غلط خود را به عنوان اسلام معرفی کنند، تنوع طلبی مردان و هوس رانی آنها نسبتی با اسلام ندارد و ائمه معصومین به شدت از آن نهی کرده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه غیرت ورزی نا به جا را از دیگر آسیب‌های مردان در زندگی مشترک دانست و خاطر نشان کرد: غیرت ورزی نابه جا می‌تواند کانون زندگی را از بین ببرد، بدگمانی و نگاه بد داشتن به زن موجب می‌شود زن در زندگی دچار انحراف و مشکل شود و نباید بی دلیل در مسائل زندگی غیرت ورزی کرد.

 

وی در ادامه به بیان آسیب‌های خانواده از سوی زنان پرداخت و گفت: آزار دادن شوهر یکی از عرصه های آسیب خانواده از سوی زنان است و در روایت ذکر شده است که نماز زنی که موجب آزار دادن شوهرش شود مقبول نیست و باید برای قبولی اعمال و عبادات خود رضایت شوهرش را جلب کند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ناسپاسی نسبت به همسر را یکی از مشکلات زندگی زناشوئی توصیف کرد و افزود: زن نیازمند محبت است و شوهر نیازمند سپاسگذاری، اینکه مرد به همسرش بگوید دوستت دارم بنابر روایات هرگز از ذهن زن پاک نخواهد شد و زن اگر به مرد علاقمند است باید به این نکته توجه کند شوهر نیازمند است از او تشکر و سپاسگذاری شود و ارزش و احترام او در خانه بالا رود.

 

حجت الاسلام ارزانی انتظارات بی جا از شوهر را یکی از آسیب های مهم خانواده برشمرد و تصریح کرد: درخواست‌های مازاد بر توان شوهر، توقعات بی جا و خارج از توانایی شوهر می‌تواند آسیب های مهمی به زندگی مشترک وارد کند، منت نهادن بر شوهر به خاطر داشتن برتری هایی نظیر تحصیلات بالاتر و یا توانمندی مالی و ثروت از آسیب های زندگی مشترک است که از بین برنده اعمال زن خواهد بود و باید زنان از این کار توبه کنند.

 

وی مدارا کردن را از ویژگی های خوب زنان دانست و ابراز کرد: خود آرایی برای غیر همسر اشتباه بسیار بزرگی است که موجب غضب خداوند بر زن می‌شود و به شدت در اسلام از آن نهی شده است، تنوع طلبی در زنان و درخواست طلاق به علت تنوع طلبی موجب می شود بوی بهشت بر آنها حرام شود،خیانت نسبت به شوهر برای مرد بسیار کمرشکن است و موجب از هم گسستن کانون خانواده می‌شود./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات