۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۳۵۰۴
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

ایجاد حلقه‌های معرفت، ابتکاری نو در عرصه تبلیغ است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل حلقه‌های معرفت را ابداعی نوین خواند و گفت: تشکیل این حلقه‌ها ابتکار بسیار جالبی بود که از حریم حرم امام علی بن موسی‌الرضا (ع) کلید خورد و نخبگان و فضلای حوزه در این مرکز، ابداع نویی را تقدیم کردند که سبب اسوه و الگو قرار گرفتن برای سایر مراکز شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين جواد مروي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر چهارشنبه در نشست تخصصی «آیین معرفت» که با حضور سرگروه‌های حلقه‌های معرفت خراسان و قم در اردوگاه مازندران مشهد مقدس برگزار شد به بیان نحوه تبلیغ و تأثیرگذاری آن در طول تاریخ پرداخت و گفت: مبلغان و متفکران مکتب تشیع در دوره‌های گذشته به دنبال تثبیت هویت شیعی در بین سایر مذاهب بوده‌اند.

 

وی به گسترش شعاع حرکتی شیعه اشاره کرد و ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی ایران امروز مکتب تشیع از مرحله تثبیت هویت به مرحله فرهنگ‌سازی و تمدن سازی رسیده است به همین جهت اقتضائات مهمی را می‌طلبد که این رسالت را به دوش نخبگانی که پرچم تبلیغ و ارائه حقایق این مکتب را بر دوش دارند و بزرگ‌ترین افتخار را برای خود تبلیغ مکتب اهل‌بیت می‌دانند، می‌گذارد.

 

ایجاد حلقه‌های معرفت ابتکاری نو در عرصه تبلیغ

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی تشکیل حلقه‌های معرفت را ابداعی نوین خواند و اظهار کرد: بخشی از این رسالت در حلقه‌های معرفت تبیین و تثبیت‌شده است؛ تشکیل این حلقه‌ها ابتکار بسیار جالبی بود که از حریم حرم امام علی بن موسی‌الرضا (ع) کلید خورد و نخبگان و فضلای حوزه در این مرکز، ابداع نویی را تقدیم کردند که سبب اسوه و الگو قرار گرفتن برای سایر مراکز شده است.

 

وی بابیان این‌که در ابتدا باید دید رسالت تبلیغ دین بر عهده چه کسانی بوده است، خاطرنشان کرد: شخصیتی همچون علامه امینی در مدرسه نواب مشهد برای نخبگان این شهر تا ساعت ده شب منبر می‌رود و برخی از شب‌ها پس از منبر تا از نیمه‌شب در مدرسه نواب مشهد می‌نشیند و پاسخ چهره به چهره به سؤالات، شبهات و اشکالات افراد می‌دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، علامه امینی را مبلغ چهره به چهره مکتب تشیع خواند و ادامه داد: اگر در آن روز انتقال مفهوم تشیع زحمت و تلاش مبلغ را می‌طلبد، امروز که انبوه ایرادات، اشکالات و شبهات به‌مراتب بیشتر وارد می‌شود باید تلاش و زحمت بیشتری کشید.

 

تشکیل اتاق فکر، لازمه دستیابی به موفقیت در تبلیغ

 

وی تصریح کرد: ما امروز احتیاج به اتاق فکری داریم که در آن عده زیادی از افراد نخبه و متخصص در زمینه‌های مختلف مذهب حضورداشته باشند و در آن، محتوا، شیوه و روش تبلیغ طراحی‌شده و به مبلغان عرضه کند؛ ممکن است گاهی در تبلیغ دچار  نقص‌هایی باشیم اما گاهی فرهنگ‌سازی‌هایی به کمک برخی سلایق مطرح می‌شود که این فرهنگ‌سازی در چند سال بعد آفت بزرگی برای مذهب ایجاد می‌کند.

 

انتقاد از نسبت دادن حوادث گوناگون به علائم ظهور

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از نسبت دادن حوادث دنیا با علائم ظهور، یادآور شد: متأسفانه باب شده به‌محض این‌که حوادثی در دنیا رخ می‌دهد، روایات ظهور را بر آن حوادث تطبیق می‌دهند و می‌گویند ظهور نزدیک است؛ در زمان جنگ خلیج‌فارس، در برنامه‌ای تلویزیونی آمدند استشهاد کردند به نقل یک صوفی سنی و در اذهان مردم دمیدند که یکی از علائم ظهور حضرت حجت (عج) رخ‌داده است.

 

وی ادامه داد: باید نخبگان فکری شیعه را ببینیم و بفهمیم که چگونه عمل کرده‌اند، امروز نیز باید دقت شود، تذکر داده شود، هماهنگ شود که اگر انحرافی در مسیر بود با آن مقابله شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی به تبلیغات گسترده دشمن علیه اسلام اشاره و بیان کرد: پروژه بزرگ امروز دشمن اسلام هراسی و در بین مسلمانان، شیعه هراسی و شیعه ستیزی است؛ امروز آن‌قدر وضعیت حساس است که سبب شده برخی از ما هراسان شویم و بگوییم هویت شیعی را تبلیغ نکنیم و بگذریم.

 

وی با تأکید بر این‌که هویت عقلانی شیعه باید تبلیغ شود، اظهار کرد: هویت عقلانی شیعی باید تبلیغ شود اما همه نکته این است که این تبلیغ چگونه باشد، مسیر را باید درست انتخاب کرد؛ امروز زبان به سبابی گشودن و تحریک احساسات مسلمانان به نفع مذهب نیست.

 

ما در تبیین روش تبلیغ شیخ مفید و علامه امینی چه کرده‌ایم؟

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از انتشار ناچیز کتب تبلیغی مکتب تشیع، خاطرنشان کرد: هفته پیش در جمع جامعه مدرسین نیز گفتم که باید در حوزه مشهد و قم رساله‌های جامعی درباره شیوه تبلیغ به رشته تحریر درآوریم؛ این جای تأسف دارد که دیوید ریچاردز می‌نویسد تاکنون بیش از 3 هزار کتاب، رساله و مقاله در تبیین روش تبلیغ «یوهان گوته» نوشته‌شده است، ما در تبیین روش تبلیغ شیخ مفید و علامه امینی چه کرده‌ایم؟

 

وی، علامه حلی را نابغه بزرگ شیعه دانست که شیعه را چند صدسال پیش برد، اضافه کرد: اگر علامه حلی چنین کاری انجام داد به روش امام صادق (ع) بوده است؛ امروز رهبری چه توصیه می‌کنند، مراجع ما در نجف و قم چه توصیه می‌کنند؟ اگر امروز فکر کنیم با عمل سببی به مکتب اهل‌بیت کمک کردیم باید بدانیم در زمین دشمن بازی کرده‌ایم./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات