۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۲۴۳۵۰۸
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

مناسبات سیاسی مجوزی برای دروغ گویی نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در فتنه ها بسیاری از افراد ممکن است از مسیر خارج شده و منحرف شوند، گفت: مهم این است که انسان در صورت انحراف به سرعت توبه کند و باز گردد.
حجت‌الاسلام آقاتهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در مراسم هفتگی هیأت فاطمیون با اشاره به این که استمرار حال در وجود انسان منتهی به مقام می شود اظهار داشت: حال گذرا است اما مقام صفات و حالاتی با دوام در افراد است که فرد را با آن ویژگی ها می شناسند.

 

وی یکی از صفات مؤمنان را ورع در خلوات عنوان کرد و گفت: مؤمن حالتی دارد که در حتی در خلوت خود هم چیزی را که نباید ببیند، نمی بیند و کاری را که نباید انجام دهد، انجام نخواهد داد؛ چنین کسی حاضر نیست کوچکترین ظلمی را به دیگران داشته باشد و حتی حیوانات را نیز آزار نمی دهد چه رسد به انسان ها و هم نوعان خودش.  

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: مگر ما آزاد هستیم که دیگران را شماتت کنیم؛ در روایت داریم که اگر نسبت به بدبختی دیگران خوشحال شویم، عده ای هم پیدا می شوند که از زمین خوردن و بدبختی ما لذت می برند و رشیخند کردن ما در مصیبت ها سرگرمی روزمره آنها می شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطبه امیرالمؤنین(ع) در نماز جمعه، گفت: حضرت بارها در خطبه ها می فرمود که توشه بردارید که بهترین توشه تقوای الهی است و می فرمود ای صاحبان خرد باتقوا باشید؛ تقوا یعنی خود نگه داری، این که هرکاری را انجام ندهیم، هر چیزی را نشنیده و هر چیزی را نگاه نکنیم.

 

انسان با ایمان مال مردم خوری را زرنگی نمی داند

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: دل اگر باور و ایمان داشت دیگر احساس نمی کند که اگر مال کسی را بخورد یا آبروی کسی را بریزد زرنگی است؛ برای چنین کسی دادگاه تشکیل دادن نیاز نیست زیرا خودش می داند که حساب و کتابی در کار است؛ چرا باید کار ما به جایی برسد که دیگران از دست ما خسته و دل آزرده شوند.

 

وی با تأکید بر این که انسان راه فراری از مرگ ندارد، گفت: مرگ در نزد همه ما مثل روز روشن است و قابل انکار نیست؛ بنابراین باید خیلی مراقب اعمال خود باشیم؛ همواره به یاد تنهایی هایی که در آن عالم خواهیم داشت باشیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صدق و راست گویی را گام چهارم در مسیر خودسازی دانست و ابراز داشت: یکی از نشانه های مؤمنان این است که همواره به همه کس و در هر شرایطی راست می گویند؛ در نزد مؤمن کوچک و بزرگ فرقی نمی کند و به بهانه این که با کودکی مواجه است به او دروغ نمی گوید.

 

مناسبات سیاسی مجوز دروغ گویی نیست

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: مؤمن باید در مواجهه با پدر و مادر، همسر، فرزند و دیگران همیشه راستگو باشد؛ حتی نباید به بهانه سیاست مداری در امور سیاسی هم به دیگران دروغ بگوید.

 

وی انابه را به عنوان پنجمین قدم در مسیر سیر و سلوک برشمرد و ابراز داشت: در فتنه ها بسیاری از انسان ها منحرف می شوند اما مهم این است که انسان به درگاه الهی انابه کند و بازگردد؛ انابه پیش از توبه است وقتی انسان به مسیر اصلی باز گردد توبه محقق می شود، خیلی زشت است که انسان اعتراف کند که اشتباه کرده اما باز به مسیر خود ادامه دهد.

 

انابه از ویژگی های پیامبران الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که حتی برخی انبیاء و اولیای الهی نیز دچار خطا و اشتباه می شدند، گفت: یکی از ویژگی های انبیای الهی این بود که زمانی که متوجه اشتباه خود می شدند بدون وقفه باز می گشتند و از خدا طلب مغفرت می کردند؛ امام خمینی(ره) نیز در چند مورد فرمود که من اشتباه کردم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که خلوص ششمین قدم در مسیر سیر و سلوک است، گفت: حضرات معصومین(ع) عالی ترین بندگان الهی هستند که همواره در مسیر بندگی در اوج اخلاص بودند./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات