۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۲۴۳۵۱۲
حجت الاسلام رفیعی:

رهبر انقلاب و آیت الله سیستانی بر متن محور بودن منبر تأکید دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی برای منبرداری، گفت: هر دوی این بزرگواران به بنده نصیحت کردند که منبر باید متن محور باشد.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی شب گذشته در دومین جلسه دوره آموزشی انتقال تجارب تبلیغی که در سالن همایش مدرسه علمیه فیضیه و با حضور پرشور طلاب برگزار شد به تبیین هنر منبرداری پرداخت.

 

وی با تأکید بر این که منبر باید برای مخاطب مفید باشد گفت: مبلغ باید برای مستمع خود برنامه ریزی کند و منبر باید به گونه‏ای باشد که برای مخاطبین خاص مفید باشد.

 

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: خدمت رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله سیستانی که رسیدم و هر دو یک نصیحت در رابطه با منبر به بنده کردند و آن این است که منبر باید متن محور باشد.

 

وی به چهار عنصر اساسی برای منبر داری اشاره کرد و گفت: این چهار عنصر رکن اصلی منبر را در بر دارد که شامل مخاطب شناسی، موضوع شناسی، محتوای منبر و القای محتوا است.

 

عضو جامعه المصطفی العالمیه به تقسیم بندی مخاطبان در سطح عمومی جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: مخاطب ‏ها به چند دسته تقسیم می‏شوند که عبارتند از مخاطب تشنه، بی تفاوت، نوطلب، داوطلب، مجبور، بدبین و خوشبین.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به ضرورت توجه به نیاز مخاطب گفت: مبلغ در منبر باید مناسب با نیاز مخاطب سخن بگویید.

 

وی شناخت مؤلفه‏ها مخاطب شناسی را مهم دانست و گفت: مخاطب را نباید لوس کرد یعنی این که بدست آوردن بهشت را نباید زیاد ساده برای مخاطب تبیین کرد؛ نه  خیلی سخت و در خوف و رجا مخاطب خود را قرار دهیم./978/پ202/ف

ارسال نظرات