۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۴۳۶۱۳
استاد حوزه علمیه قم:

خطر جریان های سکولار را جدی نگیریم حوزه با چالش جدی مواجه خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم خطر نفوذ جریان های سکولار را در فضای حوزه گوشزد و تاکید کرد که اگر این خطر را جدی نگیریم حوزه در آینده با چالش اساسی مواجه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد مهدي احمدي اصفهاني
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی احمدی اصفهانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار رسا نظام را برخاسته از حوزه ذکر کرد و گفت: از آنجا که حوزه مظهر اسلام و تنها حافظ ارزش های اسلامی است پس حکومت به عنوان نهاد عینی و تجسم ارزش های اسلامی تلقی می شود؛ به تعبیر روشن تر نظام واقعیت عینی بحث های تئوریک اسلام است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیدات رهبر کبیر انقلاب نسبت به حفظ استقلال حوزه اظهار داشت: حوزه باید پشتیبان نظام باشد، رصد کند، ارشاد و هدایت کند؛ استقلال خود را حفظ کرده و نیازمند نظام نباشد تا اگر خواست در موردی حرف حق را بزند پایبند نیازهای خود که وابسته به تأمین آن از سوی دولت است نباشد.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی اصفهانی ادامه داد: وقتی نظام برخاسته از حوزه و فرزند مشروع آن است، بایستی در اصول قانون اساسی اصول قوه مجریه، قضائیه و مقننه نظرات حوزویان دخیل بوده و آنها نیز برخاسته از حوزه باشند.
وی عنوان کرد: اقتصاد و بانکداری نظام جمهوری اسلامی نیز با توجه به رابطه تعریف شده نظام و حوزه می بایست بر مبنای اصول اسلامی باشد؛ اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی از اصول نظام اسلامی است لیکن در حال حاضر بانکداری مورد انتقاد علما و در ظاهر تغییر آن خارج از قدرت ما است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: طریق انتخاب شده توسط حوزه و نظام برای حل مسأله بانکداری اسلامی باعث ایجاد فاصله بین آنها خواهد شد؛ علما در موضعی به حق بانکداری و دریافت دیرکردها را غیر اسلامی و حرام می دانند؛ از سوی دیگر مسؤولان بانکی کشور نیز تغییر در سیستم بانکی کشور را غیر ممکن می دانند؛ راهکار حل این مسأله مباحثه بین کارشناسان حوزه و نظام است تا با بحث در این باره این قضیه را حل و فصل کنند.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی اصفهانی وجود جریان سکولار در قشر جوان حوزه را مشهود توصیف کرد و گفت: در هر پدیده یا بیماری باید علل بوجود آمدن آن را مورد بررسی قرار داد؛ وقتی تفکری ایجاد می شود می بایست از منشأ آن سئوال شود که چه عواملی باعث ایجاد این مشکل شده است؛ تنها کار در مبارزه با جریانات سکولار این است که ریشه را پیدا کنیم و در مقابل آن برخیزییم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: جریان سکولار در خیلی از بخش های جامعه مطرح می شود اما ورود آن به حوزه که وظیفه حفاظت دین را بر عهده دارد بسیار خطرناک تر است؛ در صورتی که حوزویان بخواهند به عنوان تئوریسین مکتب اسلام سکولاریسم را در جامعه تبلیغ کنند فاجعه ای پیش خواهد آمد.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی اصفهانی در پایان گفت: در صورتی که بزرگان حوزه بخواهند جریان سکولار را از حوزه خارج کنند بایستی با ایراد سخنرانی ها، گفت و گو ها و نشست ها تمام وجوه این مطلب را روشن سازند؛ گذشت از کنار این مسأله باعث خواهد شد تا این تفکر در حوزه نهادینه شود./836/ت302/ج
ارسال نظرات