انسان در اثر استمرار گناه و غفلت از توبه خدا را فراموش میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق که پیش از ظهر امروز در فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به راه کارهای ترک گناه گفت: کلمه «توبه» وقتی به انسان نسبت داده شود به معنای پشیمانی از کرده و عدم تکرار آن است؛ اما زمانی که به خدا نسبت داده میشود، به معنای پذیرفتن توبه است.
آیت الله حائری شیرازی درباره نشانههای قبول توبه اظهار داشت: وقتی که خداوند متعال توبه را قبول کند، آثار آن را نیز از بین میبرد؛ همانند لباس چرکی که پس از شسته شدن لکه هایش از بین میرود و پاک میشود؛ از نشانه های پذیرش گناه از جانب خداوند این است که، انگیزه دوری از گناه و احتیاط در برابر گناه در انسان افزایش مییابد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود افزود: اگر برای اعمال هر انسان یک لباس پاک در نظر بگیریم، متوجه میشویم که هیچ شخصی دوست ندارد که لباس تمیزش لکه دار و آلوده شود؛ انسان پاک و بی گناه نیز بیشتر در مقابل گناه احتیاط میکند؛ باید مراقب باشیم به جایی نرسیم که مانند لباس مکانیکها، ریختن روغن بر لباس ما برایمان اهمیتی نداشته باشد و بگوییم آب که از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب.
وی با تاکید بر عدم ناامیدی در برابر پذیرش توبه از جانب خداوند متعال اظهار داشت: فراموش کردن خدا از سوی انسان نتیجه همین لکهها و گناهان است و باید به صورت مداوم به وسیله توبه، گناهان را از خود دور کنیم و از ناامیدی بپرهیزیم؛ تا زمانی که انسان ناپاک است، توان رویارویی با خالق هستی را ندارد و خودش را از خدا پنهان میکند؛ زمانی که انسان توبه کرد و پاکیزه شد، آماده رو به رو شدن با خداوند میشود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره آداب حضور در برابر پروردگار ابراز کرد: همان گونه که عروس و داماد در شب عروسی لباس شیک و مرتب به تن میکنند و خود را خوشبو میکنند تا در دل هم جا شوند، انسان مومن نیز هنگامی که قصد رفتن به مسجد و حضور در برابر پروردگار میکند، باید ظاهر خود را مرتب کند.
آیت الله حائری شیرازی از فواید رفتن به قبرستان سخن گفت و افزود: هرگاه که در انسان انگیزۀ رفتن به قبرستان ایجاد میشود، باید خدا را شاکر باشد که به یاد مرگ و آخرت افتاده است؛ به وجود آمدن این حس در انسان نشانۀ پاکیزگی روح و آمادگی برای مرگ است و گواه بر این دارد که خداوند توبه وی را پذیرفته است.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: گاهی انسان در دلش یاد مرگ و آخرت است، اما تاثیر چندانی بر وی ندارد؛ لازمه تاثیرپذیری دگرگون شدن است؛ دگرگون شدن باعث میشود که انجام کارها برای انسان بسیار آسان شود؛ همانند ظرف کثیفی که از پیش در آن آب ریخته نشده و چربیها به انتهای ظرف چسبیده است و شستن آن نیز سخت تر است؛ دگرگون شدن نیز نیاز به آمادگی از پیش دارد.
نمانده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری درباره الگوی حاکمیت انسان بر فطرت خویش، ابراز کرد: انسانی که بر فطرت خود، مهربانی و گذشت را سرلوحه قرار دهد، صفات کمال در وی نمایان میشود؛ اما انسانی که در خود ایجاد حکومت و فرمانروایی کند، کبر و غرور و خود بینی باعث میشود که عذر خواهی کردن و گذشت برایش سخت شود.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم به صفات انسانی اشاره کرد و گفت: در مجموع 140 صفت برای انسان وجود دارد که 70 صفت آن برای کمال و 70 صفت آن مربوط به اعمال زشت و ناپسند است؛ امام صادق(ع) همه این صفات را جمع کرده و به دو بخش صفات کمال و غیر کمال تقسیم کرده است و هر کدام را دسته بندی کرده است؛ ما نیز باید تمام صفات خوب را همانند یک حقیقت 70 ضلعی تصور کنیم، با این تفاوت که نباید به اضلاع آن نگاه کنیم، بلکه باید خود شکل را در نظر بگیریم.
آیت الله حائری شیرازی با اشاره به سیاست امام خمینی(ره) تصریح کرد: در زمان سلطنت شاه، گروهی درباره سخنرانیهای دکتر شریعتی اعتراض میکردند و خواستار برکناری وی بودند؛ امام خمینی(ره) نیز در سیاست مانند امام صادق(ع) عمل میکرد و در پاسخ به افراد معترض سخنان دکتر شریعتی گفته بود به جای این که بخواهید یکی یکی این افراد را عوض کنید، شما شاه را از تخت سلطنت بردارید، این افراد شاخههای آن هستند و به خودی خود، برکنار میشوند.
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در زمان حکومت صدام در عراق شاهد تشکیل ارتش و تحمیل جنگ بر ایران بودیم، در حالی که با از بین رفتن صدام و تغییر نظام حاکمیت عراق، همه ساله و به ویژه اربعین امسال مشاهده کردیم که ارتش و مردم عراق با افتخار به زائران ایرانی درمسیر کربلا بدون هیچ چشم داشتی خدمت رسانی میکردند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اتحاد تصریح کرد: نهال دشمن و دشمنی را باید از بین برد، البته منظور از این جمله این نیست که با استکبار و آمریکا دشمنی نکنیم؛ به این معنی است که با برادران دینی خود دشمنی نکنید؛ امام حسین(ع) نهال دوستی در دل مردم کاشته است که این گونه بیش از 20 میلیون زائر دارد و بسیاری افراد آرزوی نوکری و خدمت کردن به این زائران را دارند.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ریشه خوبی و بدی را در عقل و جهل دانست و اظهار کرد: در وجود هر انسانی دو ویژگی عقل و جهل وجود دارد که جهل، امّ الامراض و عقل، امّ الکمال است؛ اگر انسان آخرت و خدا را دید و از بدیها دوری کرد، امّ الامراض آن برطرف میشود؛ برخی گمان میکنند که با خواندن فلسفه و منطق میتوانند به حقیقت عقل برسند در حالی که انسان باید خودیّت را از بین ببرد؛ عقل انسان فقط بقا را میپذیرد و پذیرش فنا مخصوص جهل است.
آیت الله حائری شیرازی در بخش پایانی بر پرداختن بدهی و اقراض تاکید کرد و گفت: گاهی ممکن است یک انسان 70 ساله از یک بچه 4 ساله عقل و درکش پایین تر باشد؛ به طور مثال، زمانی که وصیت نامه یک مرحوم را مطالعه میکنند، به قسمت مطالبات که میرسند همه با هم اتفاق نظر دارند که متوفی، فلان مقدار از فلان شخص طلب داشته است، در مقابل به قسمت بدهی که میرسند یک فرد 70 ساله میگوید، متوفی سابقه نداشته به کسی بدهکار باشد و قبلا پرداخت میکرده است و این در حالی گفته میشود که اگر کودک چهار ساله ای با این مطلب رو به رو شود، میگوید همانطور که طلبها حقیقت دارد بدهی ها نیز حقیقت دارد./840/پ202/ف