۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۲۴۳۷۱۵
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی:

مهم‌ترین عامل غضب الهی کفر است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: مهم ترین عامل غضب الهی کفر است کفر یعنی پنهان کردن چیزی که عقل آشکار کردن آن را پسندیده و نهان کردن آن را ناپسند می‌داند.
محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسیر سوره حمد که در مصلی شهر ری برگزار شد، گفت: ما باید فکر کنیم چه کسانی مورد غضب الهی هستند و چه کارهایی انجام دادند که دچار غضب الهی شدند.

 

وی افزود: در جلسات قبل سه طایفه عاد، فرعون و بنی‌اسرائیل را مغضوب علیهم معرفی کردیم این به این معنی نیست که در سایر اقوام مغضوب علیهم وجود ندارد این سه طایفه بیش از همه مورد غضب واقع شدند.

 

مهم‌ترین عامل غضب الهی کفر است

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با طرح این سوال که چه عواملی سبب شده تا این اقوام مورد غضب الهی واقع شوند، عنوان کرد: مهم ترین عامل غضب الهی کفر است کفر یعنی پنهان کردن چیزی که عقل آشکار کردن آن را پسندیده و نهان کردن آن را ناپسند می‌داند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در ادامه اظهار داشت: دو نوع کفر نکوهیده و کفر پسندیده داریم که بحث امروز ما به کفر نکوهیده مربوط است و کفر نکوهیده نیز چند قسم دارد که نخستین قسم آن جهود به معنای انکار است و همین‌طور کفر جحود به دو قسم جهلی و علمی تقسیم می شود.

 

وی افزود: کفر جهلی که بالاترین نوع کفر است یعنی انسان قصد داشته باشد نادانی و جهل خود را از خداوند پنهان کند، قرآن کریم می‌فرماید اینان به علم خود یقین ندارند و آنها همان کافران هستند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به کفر عملی بیان داشت: کفر علمی یعنی انسان مساله را می‌داند که چیست اما انکارش می‌کند مانند کسانی که حق را می‌فهمند اما آن را انکار می‌کنند، قرآن کریم قوم یهود را از این نوع کفار معرفی می‌کند.

 

وی با اشاره به آیات 89 و 90 سوره بقره گفت: آنها پیامبر خود را با تمام خصوصیاتش شناخته و ‌فهمیدند اما کفر ورزیدند و معامله بسیار بدی کردند زیرا آخرت خود را در قبال دنیا فروختند.

 

بنی‌اسرائیل در اثر حسادت پیامبر خود را انکار کردند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری افزود: بنی‌اسرائیل به دلیل حسادتی که داشتند پیامبر خود را انکار کردند حسادت مرضی است که انسان را به کفر می‌کشاند یهود در اثر حسادت کفر ورزیده و دچار غضب الهی شدند آنها آگاهانه پیامبر خود را انکار کرده و کافر شدند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به آیه 7 سوره ابراهیم درباره نوع دیگری از کفر عنوان کرد: نوع دیگر کفر نعمت است، امام رضا(ع) خطاب به یکی از اصحاب خود فرمودند: فکر نکن مشکلات در دنیا به ضرر تو است آنچه خداوند در آخرت برای انسان پس‌انداز می‌کند برای انسان بهتر است، کسی که در دنیا نعمت اموال، موقعیت و مقام دارد با خطر مواجه است زیرا هر نعمت حق واجبی دارد که اگر به جا آورده نشود عذاب الهی را به دنبال دارد.

 

وی افزود: یکی از این حق نعمت‌ها ستایش و سپاس‌گزاری در مقابل خداوند است و دیگری ادای حق نعمت مانند دادن خمس، زکات و سایر موارد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پایان با اشاره به آیات سوره 47 و 122 سوره بقره خاطرنشان کرد: خداوند از بنی‌اسرائیل خواسته بود که به خاطر نعمت‌هایی که به آنها داده شکر به جا آورند تا آنها را برترین قوم قرار دهد اما آنها قدر نعمات الهی را ندانسته کفران ورزیدند به همین دلیل خداوند آنها را در دنیا و آخرت خوار و ذلیل قرار داد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات