۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۴۴۰۳۳
معاون وزیر امور خارجه:

در هیچ فرهنگی توهین و ناسزا آزادی بیان محسوب نمی شود

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امرو خارجه در همایش ما عاشقان محمد(ص) هستیم، گفت: در هیچ فرهنگی توهین و ناسزا را آزادی بیان نمی دانند.
حسن قشقاوي، معاون وزارت خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه در همایش ما عاشقان محمد هستیم که با حضور جمعی از دانشجویان غیر ایرانی و به همت نهاد اداره کل امور بین الملل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم شنبه 11 بهمن ماه در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به مقوله آزادی گفت: ما در بینش دینی خودمان آزادی را گوهر گران بها می دانیم و معتقدیم نفس آن گوهر ذاتی داریم.


وی با اشاره به سخن حضرت علی(ع)  در رابطه با آزادی گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند که بنده دیگر ی نباش خدا تو را آزاد آفرید.


معاون وزیر امور خارجه  با بیان اینکه ما در بینش خود استبداد را مقابل آزادی می دانیم خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع)  فرمودند که هر کس استبداد داشته باشد زمینه هلاک دارد.


قشقاوی با بیان اینکه اساس علوم ما آزادی بیان، تفکر و نقد را شامل می شود، گفت: مشکل در این است  که اگر  آزادی بیان غیر مسؤولانه شود به نفرت تبدیل می شود.


وی با اشاره به چهار مقوله اهانت، تبعیض، نفرت و ترورریست  و رابطه بین آنها گفت: مرز آزادی ها زمانی است که به آزادی خدشه وارد نکند و تبدیل به نفرت نشود و از این رو این چهار مقوله اهانت و تبعیض و تروریست و نفرت پراکنی با یکدیگر ارتباط دارند و نادیده گرفته نمی شود.


معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در هیچ فرهنگی ناسزا را آزادی نمی دانند خاطرنشان کرد: گوینده میزان عمل را متوجه نمی شود، بلکه شنونده آن را می فهمد و معیار تصورات مخاطب از بیان گوینده است که آیا توهینی به او شده است؟


قشقاوی افزود: اگر کسی سکولار باشد و مذهبی نباشد نسبت به اهانت صورت گرفته واکنشی ندارد و از این رو بین یک مذهبی و سکولار تفاوت هایی است.


وی با بیان اینکه آزادی غیرمسؤولانه سبب خشونت روانی می شود، افزود: این آزادی غیرمسؤولانه فرد را به عکس العمل وا می دارد و بعدی به نام تبعیض به وجود می آید.


معاون وزیر امور خارجه بزرگ ترین مشکل غربی ها را عدم تساهل و روان مداری دانست و خاطرنشان کرد:  فرایند سکولار و لیبرال در غرب همراه با تاریخ یونان، قرون وسطی یک فرایند  طبیعی را سیر کرده است و با خشونت شکل نگرفت،این فرآیند طبیعی است و مونتاژ آن در یک فرهنگ دیگر سکولاریزم ناقصی را ایجاد می کند و امکان پذیر نیست.


قشقاوی گفت:  جامعه ای که رنسانس و عصر روشنگری را طی نکرده است نباید چیزی را به آن را تحمیل کرد و این جامعه را پس می زند و با نسلی مثل داعش  روبه رو می شویم که نسل قبلشان به اروپا مهاجرت کرده اند و به زبان مادری خود صحبت نمی کنند و این افراد سر از داعش در می آورد.


 
وی با بیان اینکه آزادی غیرمسؤولانه تبدیل به نفرت و تعیض هم به تروریست تبدیل می شود، گفت: همه اینها ریشه روانشناسی دارد و تاریخ ما متفاوت است و فرهنگ کشور های غربی قابل منتاژ در کشور های اسلامی نیست.


معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وقتی تبعیض ایجاد شود سبب به وجود آمدن تروریست می شود و تا ادیان و اقوام در کنار هم باشند و سیاه، سفید و مسیحی و اروپایی نداریم و همه بندگان خدا هستیم./818/پ203/ب6

ارسال نظرات