نشست ثلث نویسان جهان اسلام در مشهد برگزار شد

بهروز کریم پور، مدیر نگارخانه رضوان، در حاشیه نشست ثلث نویسان جهان اسلام که شب گذشته در محل این نگارخانه برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، این نشست را از سلسله نشست های تحلیل و بررسی آثار هنری عنوان کرد که در طول سال در این محل اجرا می شود.
وی به هدف برگزاری این نشست اشاره و تصریح کرد: استفاده از اساتید برجسته هنری در رشته های مختلف از جمله اهداف این نشست ها است تا دانش بیشتری در آثار هنری کسب کنیم و تنها به مشاهده آثار اکتفا نکنیم بلکه بر روی آثار تحلیل داشته باشیم و از اساتید برجسته در این زمینه بهره ببریم.
کریم پور، با بیان این که هنر خوشنویسی در برخی از کشورهای اسلامی رواج دارد، اظهار کرد: در بعضی از کشورهای اسلامی اساتید شاخصی وجود دارد که برای آشنایی با سبک آن ها نیاز به تعامل نزدیک با آن ها داریم که در این نشست ها محقق می شود.
مدیر نگارخانه رضوان، با اشاره به نشست های فصلی با حضور هنرمندان برجسته کشوری و بین المللی در این نگارخانه، گفت: امیدواریم در آینده این ارتباط ها را گسترده تر کنیم و آثار این هنرمندان را در نمایشگاه ها داشته باشیم.
خط، هندسه روحانی است
کاظم سازگار، هنرمند خوشنویس نیز، با بیان این که خوشنویسی بر پایه مذهب و دین تکامل یافت، اظهار کرد: این نیاز و ضرورت موجب ریشه و رشد این هنر شده است و تنها مورد پسند واقع شدن مردم برای ماندگاری آن کفایت نمی کنند.
وی، خط را هندسه روحانی عنوان و تصریح کرد: خط رابطه مستقیم با روح انسان دارد و دین و مذهب اساس روح و روان انسان است. و با توجه به این که خط چیزهایی مانند قرآن، حدیث، شعر و حکمت را می نویسد، روح انسان را طراوت می بخشد.
سازگار، با بیان این که درک معنا و مفهوم موضوع، موجب رفع خستگی نوشتن می شود، تصریح کرد: با توجه به این که نوشتن خط صبر و حوصله زیادی را می طلبد، در صورت درک معنا چون مسأله روحانی است، خیلی کمک می کند به عنوان مثال در خصوص قرآن چون معنا آن را می دانیم، انسان به عوالم دیگری سیر می کند احساس شادمانی و تازگی روح را داریم و خط نیز بهتر رشد می کند.
این هنرمند خطاط، در خصوص جایگاه خوشنویسی در جهان اسلام گفت: جهان اسلام اهمیت زیادی برای این هنر قائل است و یکی از هنرهای گسترده محسوب می شود.
وی برگزاری این نشست ها را در ارتباط با سایر کشورها مناسب ارزیابی و اظهار کرد: این گردهمایی ها انگیزه ای برای تعامل بیشتر با سایر کشورهای اسلامی است.
خط ثلث زبانی بین المللی است
محسن عبادی، از دیگر هنرمندان خوشنویس حاضر در نشست نیز گفت: خط ثلث عنصر و زبان بین المللی است چون تلفیقی از کلام و تصویر است و قواعد آن مشترک بین همه کشورها است.
وی این نشست ها را در فهم زبان هنری در کشورهای مختلف موثر دانست و تصریح کرد: با این تعاملات در خصوص قضاوت های غیابی که روی آثار انجام می شود، ابهام ها برطرف می شود.
لازم به ذکر است در این نشست که به همت سازمان فرهنگی شهرداری تهران و موسسه آفرینش های هنری آستان قدس برگزار شد، هنرمندانی از کشورهای عراق و ترکیه و خوسنویسان برجسته کشور به تحلیل و بررسی آثار خوشنویسی جهان اسلام پرداختند./1310/ت302/ب5