۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۲۴۴۰۶۱
امام جمعه زاهدان:

انقلاب اسلامی با مرجعیت شیعی به ثمر رسید

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه زاهدان گشوده بودن باب اجتهاد را ویژگی های مکتب تشیع عنوان کرد و گفت: حاصل مرجعیّت شیعی در کشور ما که ریشه در مکتب آل الله دارد، دهه فجر به رهبری یک عالم دینی و یک فقیه جامع الشرایط شد.
امام جمعه زاهدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان شامگاه 11 بهمن ماه، با تبیین «موضوع انقلاب اسلامی، امام خمینی ره، ولایت فقیه و رهبری» در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: از ویژگی های مکتب تشیع گشوده بودن باب اجتهاد است که اهل سنت فاقد این نعمت است و پس از 13 قرن مجبورند عقد دل را به گذشته پیوند بزنند.

 

وی تصریح کرد: فقه جواهری مبتنی بر دو اصل مکان و زمان است و اهل تشیع نیز مبانی فقهی خود را به تناسب به این دو اصل تنظیم می کند.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ابراز کرد: مکتب شیعه به قدری در این نقطه صاحب امتیاز و سربلند است که وقتی مرجعی از دنیا می رود تقلید هر شیعه را به نظر فقهی مجتهدان عصرش واگذار می کند، این یعنی پویایی و والایی انقلاب فکری در پیروان مکتب آل الله که پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) بین دو  مسیر خلافت و امامت، امامت را پذیرفتند و تسلیم خلافت نشدند.

 

وی حاصل پویایی که در دل این مکتب وجود دارد را دهه فجر به رهبری یک عالم دینی و یک فقیه جامع الشرایط بیان کرد و گفت: روحانیان وظیفه انتقال نظریه های آن فقیه را به مردم جامعه داشتند؛ وظیفه نام داری که به وسیله طلاب جوان حلقه اتصال بین مردم با آن روحانی زمان خود برقرار کرده بود.

 

روحانیت پل ارتباطی مرجعیت با مردم

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نظریه فقهی از طریق سیستم ارتباطی چون روحانیان انتقال پیدا کرد؛ البته امروز نیز همان ارتباط با مجتهدان زمان با گسترش شبکه ارتباطی منحصر به فرد و تنگاتنگ شده که ارتباط را از شکل غیر مستقیم به مسقیم امروزی مبدل ساخته است.

 

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در این سیستم که ارتباط مردم با کانون مرجعیّت، قلبی است نظامی شکل می گیرد که حزبی، گروهی، مکتبی، قبیله ای و طائفه ای نیست.

 

آیت الله سلیمانی اظهار کرد: با قیامی که در سال 42 شکل گرفت، سیستم ارتباطی مردم  را با آن بزرگوار فشرده تر کرد به طوری که مردم امام  راحل را بیشتر با نگاه مرجعیّت می شناختند و دیدی سیاسی به ایشان نداشتند.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به مرور زمان شناخت و بصیرت مردم نسبت به این عنصر انقلابی افزوده تر و دایره تقلید هم گسترده تر شد.

 

انقلاب  ما ریشه در غیب دارد

 

وی افزود: آنچه به نظام ما رنگ و لعاب حکومتی می دهد صفت فرد یا شخص نیست بلکه صفاتی است که ائمه اطهار(ع) برای رهبری یک حکومت دینی و الهی بیان کرده اند و جامعه به این نتیجه رسیده بود که فقیهی جز امام خمینی(ره) نیست که سیانت نفس داشته، محافظ دین، مخالف هوای نفس و به دور از امور دنیوی باشد.

 

آیت الله سلیمانی با بیان این که این انقلاب ریشه در غیب دارد، گفت: انقلاب معجزه ای بود که نه تنها در تاریخ بلکه در تاریخ اسلام رخ داد؛ این انقلاب تنها با توفیقات ظاهری و با حمایت مردم  به سامان را نرسید بلکه توفیقات پشت پرده ای و قدرت های ماوراء الطبیعی امام راحل را حمایت کردند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات