۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۴۴۳۸۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حسادت و کینه مانع از صعود عبادت مؤمن می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که روح عبادت توجه به خداوند است، گفت: اگر حسادت و کینه در دل مؤمن وجود داشته باشد، عبادات او سیر صعودی نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين علي مؤيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی مؤیدی استاد اخلاق حوزه علمیه قم عصر امروز در جلسه اخلاق مسجد علی مرتضی(ع) با اشاره دعای 44 صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا با وجود مقامات بسیار بالا از قرار گرفتن در جمع ریاکاران به خداوند پناه می برد.

 

وی افزود: کسانی که دوست دارند کار خیرشان به گوش دیگران برسد و ریاکار باشند، بایدخود را از این هوس های دنیوی نجات دهند؛ اگر انسان خود را با این مسائل مشغول کند از پیشرفت در مسیر الهی باز می ماند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انسان ها در مقام انجام عمل سه دسته هستند، اظهار داشت: برخی به طمع به بهشت، برخی برای فرار از آتش جهنم و گروهی به دلیل حب خداوند عبادت می کنند، نباید انسان هیچ مقصودی به غیر از خداوند داشته باشد.

 

وی ادامه داد: متأسفانه زمانی که انسان در مسیر خوبی و هدایت قرار می گیرد، از خداوند توقع دارد که تمام دعاها و خواسته های او را اجابت کند، این در حالی است که در این مسیر انسان باید صبر داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مؤیدی با بیان این که تمام کارهای خداوند از روی حکمت است، ابراز داشت: قرار دادن بلایای گوناگون در مسیر زندگی انسان بر اساس حکمت های الهی است؛ بنابراین نباید به اراده های خداوند اعتراض کرد.

 

وی با اشاره به روایاتی در زمینه ریا خاطرنشان کرد: در روایات بسیاری آمده است که انسان هیچ کار خیری را برای ترس از ریا نباید ترک کند، برخی از مواقع انسان به دلیل همین وسوسه ها از انجام کارهای خیر باز می ماند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه عنوان کرد: اگر انسان توفیق کارهای خیر را از خداوند بخواهد و فقط به خداوند توجه داشته باشد، مرتکب به ریا نمی شود؛ افزایش معرفت الهی در وجود انسان سبب نابودی رذائل، به ویژه ریا می شود.

 

وی با بیان این که انسان باید در اصلاح نماز خود تلاش کند، گفت: علما بزرگ شیعه می فرمودند که اگر فردی یک سال به نماز اول وقت مقید باشد، به یقین نجات او تضمین شده است؛ روح عبادات توجه به خداوند است، اگر حسادت و کینه در دل مؤمن وجود داشته باشد، عبادات او سیر صعودی نخواهد شد./1323/پ202/ف

 

ارسال نظرات