۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۴۴۴۰۶
استاد حوزه و دانشگاه:

ترویج حجاب و عفاف در جامعه نیازمند اجرای صحیح فریضه امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نیازمند احیا و اجرای درست فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام ابراهیم خردکیش، استاد حوزه و دانشگاه امروز در گفتمان دینی که با موضوع عفاف و حجاب در اسفراین برگزار شد، با تشریح لوازم و ضروریات رعایت عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: برای تحقق این امر مهم می بایست مسؤولان و خانواده ها با یکدیگر همگام و هم هدف باشند.  

 

وی با اشاره به این که موضوع حجاب و عفاف در تمامی ادیان و در طول تاریخ مطرح بوده است، اضافه کرد: از ابتدای خلقت انسان و در هر یک از دوره های تاریخ مسأله حجاب و عفاف هر کدام به نحوی از انحا مطرح بوده و دین اسلام نیز کامل ترین و بهترین شیوه حجاب و عفاف را تشریح کرده است.

 

حجت الاسلام خردکیش افزود: حجاب و عفاف مسأله ای مختص به انسان بوده و به دلیل آن که انسان دارای عقل و قوه درک و تشخیص خوب و بد است موضوع حجاب و عفاف برای او اهمیت داشته و به دنبال آن می رود.

 

وی با بیان این که بر این اساس پاکدامنی ویژه انسان است، خاطرنشان کرد: با وجود آن که گرایش به حجاب و عفاف تا حدودی فطری و ذاتی است اما در زمینه کیفیت و نحوه رعایت این مهم موارد اکتسابی و تربیت اجتماعی و خانوادگی نقشی اساسی دارد.

 

این پژوهشگر و مبلغ دینی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی ایران چندان رضایت بخش نبوده و در این زمینه لازم است ضمن این که مسؤولان و متولیان اقدام به اجرای طرح های متناسب و اصولی می کنند خانواده ها نیز حساسیت بیشتری به این امر داشته باشند.

 

حجت الاسلام خردکیش با اشاره به آسیب ها و مضرات عدم رعایت حجاب و عفاف در جامعه، افزود: پایبند نبودن به این فرهنگ اسلامی در جامعه از سوی مردان و زنان آسیب های متعددی به بار می آورد که متلاشی شدن کانون خانواده ها و افزایش ناهنجاری های اجتماعی از جمله اصلی ترین این آسیب ها به شمار می روند.

 

وی با تأکید بر تلاش برای گسترش حجاب و عفاف در جامعه به ویژه در بین جوانان، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در این زمینه احیا و اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بهترین روش بوده و در صورت اجرای درست نتیجه مناسبی در بر خواهد داشت.

 

حجت الاسلام خردکیش با بیان این که نمی توان تنها با انجام اقدامات سلبی و ایجابی در این زمینه به مؤفقیت پایدار رسید، تصریح کرد: باید با استفاده از امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نهادینه شده و این موضوع از سوی خود افراد رعایت شود.

 

وی با اشاره به این که فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر دارای مراحل مختلف و ضوابط متعددی است، گفت: در صورت رعایت این مراحل و ضوابط این فریضه مهم نتیجه بخش خواهد بود اما در غیر این صورت ثمره مناسبی در بر نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام خردکیش افزود: لازم است نخستین مرحله امر به معروف و نهی از منکر از درون خود کرده و پس از آن تلاش کنیم تا آن را به اعمال و رفتار خود نیز تسری دهیم.

 

وی اضافه کرد: اگر فرد ابتدا امر به معروف و نهی از منکر را در افکار، رفتار و اعمال خود جاری کرده و آن گاه اقدام به امر به معروف و نهی از منکر دیگران کند به یقین تلاش او ثمربخش خواهد بود و در افکار، رفتار و کردار دیگران تأثیر می گذارد.

 

گفتنی است، در پایان گفتمان دینی حجاب و عفاف که با همکاری انجمن اسلامی موعود(عج) وابسته به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسفراین برگزار شد، حجت الاسلام ابراهیم خردکیش، استاد حوزه و دانشگاه به سؤالات و شبهات شرکت کنندگان پیرامون موضوع عفاف و حجاب پاسخ داد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات