تبیین عوامل مؤثر بر صدا در مرثیه خوانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین جلسه از نشست های آموزشی فن رثا و هنر مرثیه خوانی دوشنبه شب با حضور طلاب علاقهمند در سالن همایش زیر زمین مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.
در این مراسم، حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با اشاره به مقامات حنجره گفت: نخستین مقام بم است که حالت اولیه شروع صدا به حساب می آید؛ در مقام زیر صدا تیزتر و ریزتر می شود، همچنین مقام اوج و شش دانگ از دیگر مقام های حنجره هستند.
وی به عوامل مؤثر بر صدا اشاره کرد و افزود: شخصیت ارثی از عوامل مهم و مؤثر در صدای انسان است که قابلیت تغییر را ندارد، شخصیت محیطی به عنوان عامل اثرگذار دیگر که به واسطه محل زندگی و رفت و آمد با افراد گوناگون بر انسان عارض می شود را در کوتاه مدت نمی توان تغییر داد.
مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید شخصیت فیزیکی حنجره را از دیگر عوامل تأثیرگذار بر صدا دانست و اظهار داشت: فیزیک حنجره با تمرین، تکرار و اجرا قابل رشد و ارتقا است؛ همچنین گوش کردن به معنای دقت و فهم برای تقلید صدا و سبک در صدای انسان تأثیرگذار است، از همین رو مرثیه سرایی باید با تقلید شروع شود اما این تقلید نباید ادامه دار باشد.
تاریخ و شرح زندگی ائمه طاهرین(ع) بدون هیچ کم و زیاد بیان شود
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که تاریخ و شرح مصائب اهل بیت(ع) باید برای جامعه گفته شود، ادامه داد: تاریخ و شرح زندگی ائمه طاهرین(ع) باید بدون هیچ کم و زیاد و اهانتی گفته شود؛ اما مقتل خوانی اختصاص به امام حسین(ع) دارد.
حجت الاسلام وافی با اشاره به انواع تاریخ و مقتل ابراز داشت: نخستین آن تاریخ روایی است، در این نوع از تاریخ فقط سیر وقایع تاریخی بیان می شود؛ تاریخ تحلیلی نیز نوعی دیگر از تاریخ بوده که افزون بر بیان سیر تاریخی، این سیر تحلیل و بررسی می شود.
وی خاطرنشان کرد: تاریخ ذوقی به عنوان نوع سوم به معنای برداشت تاریخی و روضه بر اساس ذوق درون است که هرکسی نمی تواند از عهده آن برآید؛ تاریخ ادبی نیز با استفاده از ابزارهای ادبی مانند شعر وقایع تاریخی را تبیین می کند./1323/پ202/ی