نخستین هدف قرآن هدایت گری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در جلسه قرآن شناسی و روش تفسیر، شامگاه دوشنبه در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد با بیان این که بر اساس آیه 74 سوره نساء، قرآن نور است، تصریح کرد: خداوند قرآن را نوری آشکار معرفی می کند و این بیان کننده خلوص قرآن است، انسان به وسیله قرآن از تجلی به متجلی می رسد.
وی با اشاره به آیه 143 از سوره اعراف، گفت: مقداری از تجلی خداوند متعال بر کوهی که حضرت موسی بر آن قرار داشت، وارد شد و نتیجه این تجلی یکسان شدن آن کوه استوار با زمین شد، قرآن همان حقیقت تجلی یافته خداوند بوده و فقط لفظ نیست.
حجت الاسلام علوی با اشاره به آیه 5 از سوره مزمل، اظهار داشت: در این آیه خداوند سخن خود را سنگین می نامد، اگر بخواهیم کلمات قرآن کریم را لمس کنیم به وضو نیاز داریم و این عمل نشان دهنده تجلی بودن قرآن است.
این استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: طبق حدیثی از امام صادق(ع)، خداوند متعال به تحقیق برای مخلوقاتش در قرآن تجلی کرده و در حقیقت مردم او را نمی بینند، امام باقر(ع) می فرمایند؛ قرآن زنده است و نمی میرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر شخصی بتواند به حریم قرآن ورود پیدا کند می تواند به حریم الهی وارد شود.
این استاد حوزه با اشاره به اهداف قرآن کریم، گفت: نخستین هدف قرآن هدایت گری است، البته این هدایت در کنار اهل بیت معنا پیدا می کند، بر اساس آیات ابتدایی سوره بقره هدایت برای اهل تقوا انجام گرفته و هیچ تردیدی در آن راه ندارد.
وی با اشاره به نحوه هدایتگری قرآن کریم، گفت: بر مبنای سخنان امام علی(ع) قرآن کتابی است که گمراه نمی کند، سخنگویی است که دروغ نمی گوید.
حجت الاسلام علوی با اشاره به معنای فتنه از دیدگاه قرآن، گفت: از منظر قرآن فتنه به اموری گفته می شود که در روند زندگی اختلال ایجاد کرده و موجب اضطرار در نظم زندگی شود، یکی از مصادیق فتنه در زندگی انسان، شیطان است.
وی افزود: نتیجه فتنه ایجاد تردید و تزلزل بوده و فضای ظهور فتنه، ظلمت و تاریکی است.
حجت الاسلام علوی با اشاره به آیه 67 از سوره یونس، ابراز داشت: قرآن شفای قلب، حقیقت بهبودی و درمان آن قطعی است.
این استاد حوزه با بیان اینکه قرآن برای ستمکاران مایه خسران است، تاکید کرد: بر اساس آیه 82 از سوره اسراء، قرآن کریم برای اهل ایمان شفا و برای ستمکاران مایه خسران است، در حقیقت قرآن 2 گانه نبوده و مشکل در ذات ستمکاران است که موجب خسران آنان می شود./811/پ202/ب4