۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۴۴۵۳۵

نشست بررسی ضرورت ها و کارکردهای علم کلام در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی حوزه علمیه زنجان با موضوع علم کلام و با رویکرد بررسی ضرورت ها و کارکردهای علم کلام در مدرسه عالی سید زنجان برگزار شد.
اولين نشست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام علی ذوقی، استاد حوزه و دانشگاه قم، امروز در نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی حوزه علمیه زنجان که با رویکرد بررسی ضرورت ها و کارکردهای علم کلام برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: بابد در ایام خجسته یاد امام خمینی(ره) زنده نگاه داشته شود چرا که برگزاری همه این جلسات به برکت ایشان و خون شهدای گرانقدر است.

 

وی در ادامه با بیان این که حوزه علمیه کنونی با تمام ضعف هایش قابل مقایسه با دانشگاه نیست اظهار داشت: در ابتدا باید توجه داشته باشیم که حوزه علمیه کنونی با تمام ضعف هایی که دارد و جا دارد شاید برای آن گریه هم کرد، در علوم اسلامی و علوم انسانی اصلا قابل قیاس با دانشگاه نیست و در این علوم، دانشگاه خیلی راه دارد تا به حوزه علمیه برسد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این که سه چیز می تواند ملاک برتری یک علم را اثبات کند تصریح کرد: برای تعیین اشرفیت و برتر بودن یک علم سه ملاک وجود دارد که با بررسی و تطبیق علوم با این سه ملاک می توان به برتری و اشرفیت علم پی برد و آن سه کلاک عبارتند از موضوع علم، اهداف علم و روش های رسیدن به آن اهداف.

 

این مسؤول در ادامه با بیان این که موضوع علم کلام پیرامون خداوند متعال است تأکید کرد: در مورد موضوع علم کلام اقوال فراوانی وجود دارد اما چیزی که به اثبات رسیده است این است که موضوع علم کلام خداوند متعال می باشد که پیرامون صفات او بحث می کند و البته هدف آن بحث تفصیلی و دلیل وار در موضوع خداوند متعال است و البته دفاع از دین و شریعت.

 

وی در ادامه با اشاره به این که علم کلام می تواند ابزاری برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) هم باشد افزود: اگر مسلط به علم کلام باشیم می توانیم در دفاع از حریم مقدس اهل بیت (ع) در مقابل دشمنان و مخالفان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

حجت الاسلام ذوقی در ادامه خاطرنشان کرد: چرا که مدت ها قبل تریبون هایی دست افرادی افتاده بود که کلا با دین و دیانت مشکل داشتند و همین ها با مغلطه نسبت به اهل بیت(ع) صحبت می کردند که البته مغالطه ای بودن آن را نیز علم کلام می فهمد و می تواند با آن مقابله نماید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به وجود روایات فراوانی در مورد برتری علم کلام اظهار داشت: اگر به روایات معصومان (ع) رجوع کرده و در مورد علم کلام بررسی کنیم روایات فراوانی در مورد برتری علم کلام وجود دارد و حتی در زمان امام صادق(ع) علم کلام به صورت تخصصی از سوی برخی از شاگردان ایشان دنبال می شده است. /949/پ202/ب4

ارسال نظرات