۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۴۴۶۲۶
آیت‌الله یزدی:

با وجود ولی فقیه در نظام اسلامی هیچ فقیهی حق دخالت در مسائل حکومتی را ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در زمان حاکمیت اسلامی عالمی حق ندارد در ارتباط با حاکمیت اسلامی فتوا دهد زیرا ولی فقیه حاکم است و فقیه دیگری حق دخالت در مسائل حکومتی ندارد.
آيت الله محمد يزدي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در مراسم رونمایی از فاز اول کتاب‌شناسی حکومت اسلامی که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با اشاره به وسعت مفاهیم اسلام‌شناسی گفت: اسلام‌شناسی دارای ابعاد مختفی همچون حکومت اسلامی، تاریخ اسلامی و فقه اسلامی است.

 

وی با اشاره به این مطلب که در کتاب‌شناسی حکومت دینی باید مباحث حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: در این امر باید امور تکراری کنار گذاشته شود و بهترین مطالب به در اختیار کاربران قرار داده شود.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهم‌ترین کتابی که در باب حکومت اسلامی نوشته شده، کتاب شخصی امام خمینی(ره) و نوشته‌های ایشان در مکاسب است.

 

آیت‌الله یزدی با اشاره به طرح مسائل مختلفی از افراد در باب ولایت فقیه، ادامه داد: فردی که می‌خواهد از سایت دبیرخانه مجلس خبرگان استفاده کند باید به راحتی بتواند نسبت به بسیاری از مسائل به ویژه ولی فقیه آگاهی پیدا کند.

 

وی با تأکید بر این‌که در حکومت اسلامی اسلام بیمار را قبول نداریم ابراز کرد: معاد که یکی از بخش‌های اسلام‌شناسی است به شیوه‌ای در اسلام تعریف شده که در دین‌های دیگر به آن شیوه تعریف نشده است و اینکه امام خمینی(ره) انقلابی در تاریخ اسلام به وجود آوردند که سابقه نداشته؛ کار بزرگی است.

 

وی افزود: اینکه انقلابی رژیمی را سرنگون و حکومت اسلامی را 36 سال پایدار نگه داشته و به اهداف بسیاری والایی رسانده که دشمن از این انقلاب در هراس باشد؛ جای شکر دارد.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروزه قدرت انقلاب اسلامی در حدی است که دشمن در حالت صلح نیز از ما می‌ترسد و اینکه مسؤولان رده اول کشور می‌گویند اگر دشمن دست از پا خطا کند با جواب دندان شکنی روبه‌رو خواهد شد، نشان می‌دهد ایران اسلامی تا چه حد قدرتمند شده است.

 

آیت‌الله یزدی با اشاره به دورانی که در بیمارستان‌ها از متخصصان خارجی استفاده می‌شد،‌ گفت: امروزه از نظر پزشکی به جایگاه‌های مناسبی رسیده‌ایم و صادرکننده پزشک هستیم، همچنین بسیاری از عمل‌های پزشکی در ایران انجام می‌شود که در کشورهای اروپایی انجام نمی‌شود.

 

وی پاسخ‌گویی به شبهات دشمن را یکی از رسالت‌های مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دانست و گفت: با حرکت‌هایی که در این بخش انجام خواهد شد در حوزه‌های علمیه به دستاوردهایی خواهیم رسید.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه با تاکید بر اینکه شورایی بودن در نظام اسلامی مورد توجه قرار داده شده است اما ولایت فقیه شورایی نیست، مطرح کرد: حاکم اسلامی نمی‌تواند برای حکومت پس از تشخیص خود، تصمیمش را در شورای دیگری عنوان کند، زیرا تصمیم‌های شورایی برای بحث‌های اجرایی است و نه برای تدابیر حاکمیتی.

 

آیت‌الله یزدی بیان کرد: امروزه ایران با کشورهای دیگر ارتباط دارد و این نشان می‌دهد که حاکمیت اسلامی تا آنجایی که برد دارد، می‌تواند حرکت خود را ادامه دهد و اگر می‌گویند توهین کردن به اهل سنت و همسران پیامبر حرام است باید این موضوع را برای همه مسلمانان جهان در نظر گرفت.

 

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود افزود: امیدواریم حرکت‌های علمی خبرگان به شیوه‌ای باشد که شبهات را رفع کند.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: در زمان حاکمیت اسلامی عالمی حق ندارد در ارتباط با حاکمیت اسلامی فتوا دهد زیرا ولی فقیه حاکم است و فقیه دیگری حق دخالت در مسائل حکومتی ندارد که این موضوع را باید در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به ویژه برای طلاب جوان تشریح کرد.

 

وی یادآور شد: نسبت به فعالیت‌های مرکز تحقیقات حکومت اسلامی امیدوارم هستیم و تاکنون بسترهایی فراهم شده است و در آینده از بسیاری حاشیه‌ها جلوگیری خواهد شد./907/د101/ج

ارسال نظرات