۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۴۴۶۵۳

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ بهره‌برداری بیش از هشت هزار واحد مسکن مهر در خراسان رضوی، اجرای بیش از 600 طرح هادی روستایی و الهام از هنر قلمزنی در طراحی پوستر جشنواره امام رضا(ع) از عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: در دهه فجر امسال پروژه‌هایی در حوزه احداث، بهسازی، روکش و آسفالت راه‌های بین شهری، احداث راه‌های روستایی و افتتاح مسکن مهر با مجموع اعتبارات هزینه شده بالغ بر 509 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

وی با بیان این که اصلی‌ترین هدف اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ایجاد شرایطی در خور شأن پایتخت معنوی ایران است، گفت: در حوزه ساخت‌وساز و توسعه راه‌ها بهره‌برداری بیش از 87 کیلومتر راه روستایی و 41 کیلومتر احداث، بهسازی و روکش راه بین شهری که مهم‌ترین آن ها شامل افتتاح قطعه 3 تربت حیدریه به باخرز به طول 6 کیلومتر، بهسازی واریانت سه راهی نشتیفان به طول 5 کیلومتر، روکش باند شمالی نیشابور-سبزوار به طول 5 کیلومتر، بهسازی محور سه راهی دوغایی – سلطان آباد- سبزوار به طول 24 کیلومتر و اجرای تقاطع همسطح حکم آباد مجموعاً با اعتباری بالغ بر 345 هزار و 840 میلیون ریال در دهه فجر آغاز می‌شود.

 

اخوان عبداللهیان ضمن اشاره به فعالیت‌های حوزه راهداری این اداره‌کل در رفع نقاط پر حادثه گفت: عملیات ارتقاء سطح ایمنی تردد در راه‌های استان به صورت خط کشی، نصب علائم و تجهیزات ایمنی، آرام سازی و آشکار سازی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: پنج پروژه ترمیم و روکش آسفالت محورهای سبزوار- حکم آباد، سبزوار- نیشابور، نیشابور – باغچه، بردسکن – سبزوار و سرخس – مشهد از دیگر پروژه‌های بخش مدیریت راهداری هستند که با اعتبار 177 میلیارد ریال در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی گفت: در حوزه مدیریت فنی و اجرایی نیز 7 پروژه شامل ساختمان فرمانداری‌های زاوه، فیروزه، جوین و کاشمر با زیربنای هر کدام یک هزار و 600 مترمربع، ساختمان مرکز بهداشتی و درمانی چناران با زیربنای 525 مترمربع، مجتمع فرهنگی و هنری گناباد با زیربنای یک هزار و 800 مترمربع و بیمارستان 32 تختخوابی خلیل آباد با زیربنای 3 هزار و 589 مترمربع مجموعاً با اعتباری بالغ بر 202 میلیارد تومان از پروژه‌هایی هستند که در حوزه مدیریت فنی و اجرایی به بهره‌برداری می‌رسند.

 

اخوان عبداللهیان با اشاره به اتمام مراحل ساخت همه واحدهای مسکن مهر در استان تا پایان سال 94 گفت: یکی از وظایف محوله به استان بحث مسکن مهر است که 118 هزار و 65 واحد مسکن مهر از ابتدا تا کنون در استان در حال اجرا و یا به اتمام رسیده که تاکنون چهار مرحله افتتاحیه مسکن مهر در خراسان رضوی انجام شده که معادل 52 درصد کل مسکن مهر استان را تشکیل می‌دهد و 48 درصد باقی‌مانده نیز در حال ساخت و ساماندهی است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اعلام این که همچنین در ایام‌الله دهه فجر امسال 8 هزار و 734 واحد مسکن مهر در استان افتتاح می‌شود، گفت: دوهزار و 862 واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر، 718 واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 5 هزار و 86 واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار و 68 واحد مسکن مهر نیز در شهر جدید بینالود با اعتبار هزینه شده بالغ بر 436 میلیارد و 700 میلیون تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

 

اجرای بیش از 600 طرح هادی روستایی در دهه فجر امسال

علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن در آیین افتتاحیه و بهره‌برداری از یک هزار واحد مسکن مهر در شهرستان شاندیز که در مجتمع ولی‌ عصر این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 600 طرح هادی روستایی در ایام دهه فجر امسال در استان‌های مختلف به بهره برداری می رسد.

 

وی افزود:  برای اجرای این میزان طرح هادی تاکنون بیش از 360 میلیارد تومان هزینه شده که باعث انجام اقدامات خوبی در زمینه بهسازی روستاها شده است.

 

وی با اشاره به بهره‌برداری بیش از 30 هزار واحد مسکونی در دهه فجر امسال افزود: برای این میزان واحد مسکونی نیز بین 600 تا 700 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه شده است.

 

تابش ادامه داد: 64 هزار مسکن روستایی هم در این ایام در دست انجام داریم که برای اجرایی شدن آن بیش از 700 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

الهام از هنر قلمزنی در طراحی پوستر جشنواره امام رضا(ع)

حسین فیلی‌زاده، طراح پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در طراحی پوستر این دوره از هنر قلمزنی الهام گرفتم و یکی از آثار منتخب جشنواره در بخش صنایع دستی را مورد توجه قرار دادم.

 

 وی درباره ویژگی‌های پوستر این دوره از جشنواره گفت: چند نمونه کار اتود زدم که در آن‌ها از نقوش اسلیمی، گل و مرغ و هنر خوشنویسی استفاده شده بود اما مسئولان محترم جشنواره تأکید داشتند پوستر ساده‌تر و گیراتر باشد و با یک نگاه بتوان ارتباطی بین آن با حضرت رضا(ع) پیدا کرد. به همین منظور یک اثر هنری صنایع دستی را دستمایه خلق پوستر قرار دادم.

 

وی ادامه داد: «شمس‌الشموس» یکی از القاب حضرت رضا(ع) است و نمونه قلمزنی آن توسط یکی از هنرمندان صنایع دستی در یکی از دوره‌های پیشین جشنواره امام رضا(ع) خلق شده است.

 

این هنرمند ادامه داد: تقارن اثر و قرابت آن با هنرهای سنتی به کار رفته در حرم حضرت و همچنین فرم‌های اطراف که بیانگر رشد و نمو بود و یک رویداد تازه و رو به جلو را تداعی می‌کرد سبب انتخاب آن شد. مضاف بر آنکه عموم مردم با چنین فرم‌ های سنتی بیشتر ارتباط برقرار می کنند.

 

فیلی‌زاده درباره رنگ پوستر نیز گفت: رنگ سرمه‌ای به کار رفته در پس‌زمینه پوستر از رنگ‌هایی است که در نقوش و کاشیکاری‌های ایرانی ـ اسلامی به وفور استفاده شده است. ضمن اینکه رنگ پوستر سال گذشته سبز بود و برای امسال باید رنگ متفاوتی انتخاب می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، پوستر مذکور چندی پیش توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. علی جنتی طرح پوستر را مطلوب، شفاف و چشم‌نواز دانست و آن را متناسب با جشنواره امام رضا(ع) قلمداد کرد.

 

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و طی آن از هشت خادم برگزیده رضوی در داخل و هشت خادم برگزیده رضوی در بخش بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید./934/پ203/ب5

ارسال نظرات