۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۴۴۷۶۱
حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی:

کنترل نگاه توصیه مهم قرآنی برای حفظ ایمان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که انسان تا با یقین نرسد به دستورات و آموزه‌های دین عمل نخواهد کرد، گفت: ایمان عملی ثمره نگاه یقین آمیز به خودشناسی و کیهان‌شناسی است؛ قرآن برای حفظ ایمان و یقین ما را به هر نوع نگاهی را توصیه نمی‌کند.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدباقر علوی تهرانی، کارشناس رسانه ملی، ظهر امروز در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با اشاره به این‌که انسان ممکن است به بسیاری از دستورات دین آگاهی داشته باشد ولی به آن‌ها عمل نکند، افزود: ایمان عملی با یقین به دست می‌آید و نخستین مرحله برای دست‌یابی به ‌یقین، نگاه یقین آمیز به کائنات است.

 

وی با اشاره به این‌که ایمان به معنای باور عملی به یک ‌چیز است، افزود: در آیات قرآن کریم و روایات دینی برای این‌که به ‌یقین و ایمان عملی برسیم به ما توصیه ‌شده که به خود و کیهان نگاه کنیم که این موضوع نشان می‌دهد خودشناسی و کیهان‌شناسی مقدمه‌ای برای یقین آدمی هستند.

 

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم نگاه به زمین، آسمان، کوه و شتر ما را به این عقیده می‌رساند که جهان خالق داشته و دارای نظم است که همین نگاه و تفکر ما را به ‌یقین نسبت به توحید و وجود خدا و ایمان عملی می‌رساند.

 

حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی با بیان این‌که در آیات قرآن کریم پنجمین ویژگی که ما را به ‌یقین می‌رساند گردش عبرت‌آموز در زمین و نگاه به سرنوشت انسان‌های مجرم و مقایسه آن‌ها با انبیا و اولیای الهی است، گفت: انسان متفکر و اهل یقین به سرگذشت داستان حضرت موسی با فرعون، یزید با امام حسین (ع)، یوسف و زلیخا با دیده عبرت نگاه کرده و با این نگاه عبرت نگران به این موضوع پی می‌برد که برتری در جهان به کسانی تعلق دارد که به خدا ایمان داشته و بر مبنای ایمان خود در عالم هستی عمل کرده‌اند.



وی با اشاره به این‌که قرآن برای حفظ ایمان و یقین ما را به هر نوع نگاهی را توصیه نمی‌کند، اظهار کرد: قرآن به ما می‌فرماید تنها نگاه عبرت نگران و دانش‌اندوز که موجب توحید و ایمان عملی می‌شود توصیه کرده و زنان و مردان را از نگاه به نامحرم و محرمانی که ذهن انسان را در خطر قرار می‌دهد بر حذر می‌دارد.

  

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که حضرت رسول(ص) می‌فرمایند که حق چشم این است که آن را به روی محرمات الهی ببندیم و از هرز نگاه کردن بپرهیزیم مگر این‌که منجر به عبرت شود و بر علم انسان بی افزاید، ادامه داد: چشم ورودی ذهن انسان است و انسان به هرچه نگاه کند به‌صورت خودکار در ذهن ناخودآگاه او ثبت می‌شود و به‌ صورت خودکار در رفتار او اثر می‌گذارد به همین علت نگاه به نامحرم حرام است.

 

حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی یادآور شد: دلیل توصیه به امر به‌ معروف و نهی از منکر این است که منکر در نگاه ما عادی نشده و در ذهن ناخودآگاه ما نفوذ نکرده و ما را تهییج به فساد نکند./837/پ202/ف

ارسال نظرات