۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۴۴۷۷۵

نشست علمی «درآمدی بر تحلیل فرهنگی اجتماعی راهپیمایی اربعین» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: راهپیمایی اربعین حسینی ظرفیتی بسیار بزرگ و ریشه در آسمان دارد و پدیده عجیبی است که تکلیف دنیا را روشن می‌کند.
خجسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن خجسته، استادیار دانشکده صدا و سیما و رییس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «درآمدی بر تحلیل فرهنگی اجتماعی راهپیمایی اربعین» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به بازنمایی رسانه‌ای گفت: بازنمایی رسانه‌ای واقعیتی که در بیرون وجود دارد امر ساده‌ای نیست.

 

وی افزود: آنچه در واقعیت درک می‌شود به نوعی در انتقال و انعکاس رسانه‌ای آن تقلیل به وجود می‌آید، درباره راهپیمایی اربعین نیز آنچه در رسانه‌ها مطرح شد سطح عینی و قابل مشهود آن بود در حالی‌که لایه‌های عمیقی از این واقعیت در هنگام بازنمایی رسانه‌ای مورد غفلت قرار گرفت.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ادامه عنوان کرد: شاید دینی به اندازه اسلام یا شیعه گرایش سیاسی نداشته است، از نظر  وجه سیاسی جامعه شیعه جزء معدود مذاهبی است که نظریه ولایت فقیه دارد و این از مبانی ژئوپولوتیک سیاسی شیعه است.

 

خجسته اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی شیعه قدرت نداشت در تصمیمات سیاسی جهان اثر داشته باشد اما بعد از انقلاب با روی کار آمدن ارزش‌های ژئوپولوتیک شعیه، امروز در وضعیت اثرگذار در دنیا قرار گرفته است.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به شهادت و جهاد به عنوان نماد راهپیمایی اربعین، اظهار داشت: در طول راهپیمایی با این‌که تهدیدات زیاد بود کسی دغدغه کشته شدن نداشت ارزش ژئوپولوتیکی این مساله کم و ساده نیست جنبه معنوی آن بسیار عمیق‌تر از بیان کردن است.

 

خجسته در ادامه با اشاره به دگرگونی تصورات هویتی شیعه در راهپیمایی اربعین حسینی، عنوان کرد: راهپیمایی اربعین حسینی تصورات هویتی شیعه را دگرگون می‌کند شیعه در این راهپیمایی هویت جمعی فوق‌العاده‌ای را پیدا می‌کند که مدتها می‌تواند با آن رابطه برقرار کرده و زمانی که برمی‌گردد نقش اصلاح‌‌‌گری خوبی در محیط داشته باشد.

 

وی با اشاره به تهدیدات راهپیمایی اربعین حسینی بیان داشت: در مورد راهپیمایی اربعین حسینی ممکن است که سرویس‌های اطلاعاتی مانند نفوذی که در عزاداری امام حسین(ع) داشتند تلاش کنند تا آن را به زمین بزنند، و تهدید دیگر حضور دولت است که ممکن است به جای تسهیل کار را سخت کند.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین حسینی ظرفیتی بسیار بزرگ و ریشه در آسمان دارد پدیده عجیبی است که تکلیف دنیا را روشن می‌کند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات