۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۴۵۰۸۶
استاد حوزه علمیه مشهد:

دین مداری مردم، عامل پیروزی و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که دین مداری مردم، عامل پیروزی، تداوم و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دین خواهی مردم مهم ترین مسأله ای بود که در پیروزی انقلاب نقش داشت.
دین مداری مردم، عامل پیروزی و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا باقری کیا، استاد حوزه علمیه مشهد، امروز در ویژه برنامه «یادواره شهدای انقلاب اسلامی» که به همت مرکز بسیج طلاب و روحانیان خراسان رضوی با محوریت شهیده نسرین افضل، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد برگزار شد، گفت: مردم ایران بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان روحیه مقاومت و شهادت طلبی خود را حفظ کرده اند. 

 

وی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا اشاره و ابراز کرد: امام خمینی(ره) بت شکن قرن بودند. در این قرن، دو حادثه بزرگ در ایران اتفاق افتاد؛ حادثه اول سقوط رژیم 2500 ساله طاغوتی بود و حادثه دوم،تأسیس حکومت اسلامی بود.

 

این استاد مکاسب حوزه علمیه مشهد با بیان این که پنج عامل در پیروزی انقلاب اسلامی ایران مؤثر بود، اظهار کرد: عامل اول، دیانت مردم بود؛ شعار مردم ایران مادی و دنیایی نبود؛ بلکه آن ها با شعار دین خواهی در صحنه حاضر شدند؛ دین خواهی مردم مهم ترین مسأله ای بود که در پیروزی این انقلاب نقش داشت.

 

حجت الاسلام باقری کیا با اشاره به این که دومین مسأله ای که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دخیل بود، ولایت و رهبری امام خمینی(ره) بود، گفت: در کشور ما ولی امری چون امام خمینی(ره) حضور داشت.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: اهمیت وجود رهبر را در جریان موج بیداری اسلامی لمس می کنیم؛ متأسفانه موج بیداری در کشورهای اسلامی به ثمر نمی نشیند؛ چرا که از رهبری چون امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) محروم هستند.

 

وی گفت: مقاومت مردم، سومین عاملی بود که در پیروزی انقلاب نقش داشت؛ مردم ایران در مقابل سختی و مشکلات از خود مقاومت نشان دادند و نترسیدند.

 

حجت الاسلام باقری کیا افزود: وحدت، چهارمین عاملی است که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دخیل بود؛ تمام احزاب، گرایش ها و جناح ها وحدت داشتند؛ حتی سازمان منافقین که آن زمان آرم مجاهدین خلق را به همراه داشتند.

 

 

دین مداری مردم، عامل تداوم و بقای انقلاب است

 

وی ابراز کرد: آخرین عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهادت بود؛ مردم ایران از شهادت در راه حق، هراسی بر دل نداشتند؛ اگر عوامل پیروزی انقلاب، پررنگ باشند، انقلاب نیز بیمه خواهد بود؛ چرا که این پنج عامل؛ سبب تداوم و بقای نظام هستند.

 

این استاد مکاسب حوزه علمیه مشهد افزود: مردم ایران با تمام فراز و نشیب هایی که پیش آمده است، همچنان مقاومت خود را حفظ کرده و هر زمان برای اصل نظام احساس خطر کردند، در صحنه حاضر شدند؛ نمونه اخیر جریان فتنه 88 بود که مردم مقاومت و ایستادگی خود را در برابر آمریکا نشان دادند.

 

حجت الاسلام باقری کیا گفت: در جریان فنته 88 دشمن قصد داشت، مسأله ولایت فقیه را نشانه برود که به فضل الهی تیر آن ها به سنگ خورد؛ شهادت طلبی همچنان در مردم ایران پر رنگ است و مردم همچنان داوطلب شهادت هستند.

 

این استاد حوزه علمیه حضرت مهدی مشهد اظهار کرد: متأسفانه دیانت مردم نسبت به اوایل انقلاب کمرنگ تر شده است؛ تهاجم و شبیخون فرهنگی، فضای معنوی که در روزها و سال های اول انقلاب بود را کمرنگ کرده است که این مهم می بایست آسیب شناسی شود.   

 

وی به اهمیت تشکیل حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: تأسیس حکومت اسلامی کامل و جهانی، با دستان امام زمان(عج) محقق می شود، اما با استناد به آیه «لاَ یُکلف الله نفسا الاّ وُسعَهَا» تا قبل از ظهور امام زمان(عج) ما موظفیم با طاغوت مبارزه کنیم. 

 

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام، واجبات به دو قسم مطلق و مشروط تقسیم می شوند، نماز واجب مطلق است؛ اما تشکیل حکومت اسلامی، واجب مشروط است و مشروط به فراهم شدن زمینه است که مقبولیت مردم و در صحنه بودن آن ها زمینه ساز به وجود آمدن حکومت اسلامی است.

 

 

مقبولیت از سوی مردم، زمینه ساز تشکیل حکومت اسلامی است

 

این استاد مکاسب حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: اسلام از بی بصیرتی و عدم تعهد مردم، ضربه خورده است؛ 1400 سال از عمر اسلام می گذرد، اما ائمه معصومین(ع) به دلیل بی بصیرتی و عدم تعهد مردم، نتوانستند حکومت تشکیل دهند.

 

حجت الاسلام باقری کیا گفت: مردم ایران، بصیرت و تعهد پیدا کردند؛ لذا سرنوشت خود را تغییر دادند و خداوند نیز سرنوشت آن ها را تغییر داد؛ «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ، بى‏تردید خداوند سرنوشت قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنها وضع خود را تغییر دهند.».

 

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد:خداوند در آیه 18 سوره نحل می فرماید: « وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ،  و اگر نعمت‏هاى خدا را شماره کنید، نمى‏توانید آن ها را به آخر رسانید. بى‏شک خداوند آمرزنده‏ مهربان است.»؛ خداوند نعمت های مادی و معنوی بی شماری را به ما ارزانی داشته است،

 

وی گفت: خداوند متعال بر هیچ نعتمی بر ما منت نگذاشته است؛ مگر بر سه نعمت، بعثت رسول الله(ص)، نعمت هدایت و نعمت حکومت اسلامی. خداوند در آیه 164 سوره آل عمران بر نعمت بعثت پیامبر اکرم(ص) اشاره می کند و می فرماید:« لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ، به راستى خدا بر مؤمنان منت نهاد آن‏گاه که در میانشان پیامبرى از خودشان برانگیخت.».

 

این استاد فقه ولایت فقیه حوزه علمیه مشهد افزود: خداوند متعال بعد از بعثت نبی اکرم(ص)، نعمت هدایت را یادآور می شود؛ «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُم بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ، بر تو منّت مى‏نهند که اسلام آورده‏اند، بگو: به اسلام خویش بر من منت منهید، بلکه این خداست که بر شما منّت مى‏نهد که شما را به ایمان هدایت کرده است، اگر [در مدعاى خود] صادقید.».

وی  ابراز کرد:  خداوند به سبب اهمیت تشکیل حکومت، بر آن منت می گذارد؛ خداوند در سوره قصص می فرماید:« وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ،  و مى‏خواستیم بر کسانى که در زمین به زبونى کشیده شده‏اند منّت نهیم و آنها را پیشوایان [مردم‏] گردانیم و ایشان را وارثان [زمین‏] کنیم.».

 

 

تشکیل حکومت اسلامی، در رأس برنامه های پیامبر اسلام(ص) قرار داشت

 

این استاد فقه ولایت فقیه حوزه علمیه مشهد به پیشینه تاریخی حکومت اسلامی اشاره کرد و افزود: پیشینه تاریخی حکومت اسلامی به بعثت پیامبر اکرم(ص) بر می گردد؛ نبی مکرم اسلام(ص) از همان لحظه ای که حکم نبوت را دریافت کردند، تأسیس حکومت را در رأس اولویت های خود قرار دادند.

 

این استاد مکاسب حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: خداوند، مردم مسلمانی که حکومت و رهبر و پیشوای آن ها طاغوتی باشد و نسبت به آن بی تفاوت باشند، عذاب می کند و در مقابل، از خطا و گناه مردمی که خواهان تشکیل حکومت اسلامی باشند، می گذرد.

 

حجت الاسلام باقری کیا به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود، هدف از قیام را تشکیل حکومت اسلامی بیان می کنند؛ ایشان برای تشکیل حکومت اسلامی  و مبارزه با طاغوت، تا پای شهادت پیش رفتند.

 

وی خطاب به حاضران اظهار کرد: شکر گزار این انقلاب باشید؛ چرا که آرمان انبیا و اولیا خداوند با این انقلاب محقق شد؛ البته هرگز ادعا نمی کنیم اسلام کامل، پیاده شده است؛ امام خمینی(ره) نیز در وصیت نامه خود می فرمایند:« اینجانب هیچ گاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود.»؛ اما توانستیم دست آمریکا و بهائیت را از این کشور قطع کنیم و همچنان نیز در مسیر اهداف اسلام حقیقی تلاش می کنیم.

شاخصه های خط امام و رهبری

وی با اشاره به این که چهار اصل، انقلاب، امام، رهبر و شهدا مقدس هستند، گفت: اجازه ندهید به این 4 اصل جسارتی شود؛ وجود رهبر معظم انقلاب، نعمتی است که باید قدردان آن باشیم؛ این انقلاب به برکت خون شهدا آبیاری شده است؛ خون بیست هزار شهید به پای این انقلاب ریخته شده است.

 

این استاد فقه ولایت فقیه حوزه علمیه مشهد  به شاخصه های خط امام و رهبری اشاره کرد و افزود: دین داری، ولایت مداری، قانون مداری، صداقت مداری، خدمت مداری، سیاست مداری و جهاد مداری شاخصه های خط امام و رهبری هستند؛ از این رو هر حزب و گرایشی، واجد این شاخصه ها باشد، به امام و رهبری نزدیکتر هستند./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات