۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۴۵۱۶۷
رحیم پور ازغدی در مراسم ازدواج دانشجویی تبیین کرد؛

نگاه اسلام به رابطه زن و شوهر

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی گفت: یکی از مهم ترین مسائل در زندگی مشترک، نگاه زن و شوهر در زندگی زناشویی و آسیب شناسی روابط است چرا که متاسفانه امروز بر خلاف افزایش سطح تحصیلات افراد، مشکلات بر سر اختلافات جزئی زیاد شده است.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در جمع دانشجویان مزدوج شرکت کننده در طرح ملی «همسفر تا بهشت» در محل هتل خورشید تابان، به تشریح نگاه اسلامی به زندگی زناشویی پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین مسائل در زندگی مشترک، نگاه زن و شوهر در زندگی زناشویی و آسیب شناسی روابط است چرا که متاسفانه امروز بر خلاف افزایش سطح تحصیلات افراد، مشکلات بر سر اختلافات جزئی زیاد شده است.

 

وی با بر شمردن تعدادی از آسیب هایی که در روابط بین همسران در زندگی مشترک وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات کم تحملی و درست صحبت نکردن با یکدیگر است؛ زن و شوهر باید در دوران سختی و مشکلات همدیگر را تحمل کنند چرا که زندگی همیشه خوشی و راحتی نیست و در دوران سختی مهم این است که زن و شوهر با یکدیگر باشند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به تعدادی از آیات و روایاتی که در قرآن کریم و احادیث معصومان(ع) در خصوص روابط زناشویی آمده است، اشاره و تصریح کرد: این که خداوند در قرآن می فرماید «الرجال قوامون علی النساء» یعنی مرد باید تکیه گاه زن در مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی باشد؛ توصیه دیگر قرآن این است که خانواده باید محل محبت و مودت باشد؛ و از طرف دیگر به مردان می گوید که در بهترین شرایط زندگی هم برای آرامش به زن نیاز دارند؛ این سه تعبیر قرآنی خلاصه ای از نگاه اسلام به زندگی مشترک است.

  

حقوق زن و شوهر بر یکدیگر حق الناس و حق الله است

 

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: زن و شوهری که اخلاق بد یکدیگر را تحمل کنند آنچنان که اخلاق خوب یکدیگر  را دوست می دارند، پیغمبر به آن ها وعده بهشت داده است؛ لذا نباید برای کوچکترین مسئله ای در زندگی تنش ایجاد کرد؛ در روایت دیگری داریم که در اختلافات آن کس که زود تر طرف دیگر را ببخشد، بهشتی است؛ لذا اگر زن و شوهر یا این شیوه در زندگی جلو بروند، در سخت ترین شرایط هم زندگی شیرینی خواهند داشت اما در غیر اینصورت در بهترین شرایط هم از زندگی ناراضی اند.

 

وی، رعایت حقوق زن و شوهر را از مهم ترین مسائل در زندگی مشترک دانست و اظهار کرد: حقوق زن و شوهر بر یکدیگر علاوه بر این که حق الناس است و در رأس حق الناس حقوق زن و شوهر بر یکدیگر است نوعی حق الله هم هست چرا که به فرموده امام علی(ع)، خداوند تمام شاخه های حقوق بشر را از حق خودش منشعب کرده است و لذا اگر ریشه حقوق یکدیگر را حق الله بدانیم، آن را نادیده نمی گیریم؛ تفاوت حقوق بشر اسلامی و غربی هم در همین است که حقوق بشر غربی تقدس زدا و سکولار است اما در اسلام حقوق بشر حق الله هم هست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه 19 سوره مبارکه نساء گفت: خداوند به مردان فرمان می دهد که با همسر خود در تمام ابعاد زندگی خوش رفتاری کنند؛ «عاشروهن بالمعروف»؛ این یک اصل مطلق است که مردان با زنان با عطوفت و مهربانی برخورد کنند و هیچ رفتاری که ظلم و یا خلاف ادب باشد نداشته باشند؛ معروف از حق و عدل بالاتر است و وقتی قرآن می گوید «عاشروهن بالمعروف» به این خاطر است که معروف معنای بسیار گسترده ای دارد یعنی بیش از حقوق زن با وی مهربانی کنند.

 

 مهربانی با همسر از شاخصه های جلب رضایت خداوند است

 

رحیم پور ازغدی در ادامه افزود: امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند: «کسانی مومن ترند که با زنان شان مهربان ترند» و لذا یکی از شاخصه های رضایت خدا که در روایات به آن اشاره شده، اخلاق خوش و مهربانی با همسر و خانواده است و پیامبر اکرم(ص) نیز در این خصوص می فرمایند «در بین شما من از همه نسبت به همسران و خانواده ام مهربان تر هستم».

 

وی با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص مودت در بین همسران، گفت: زن و شوهر در اختلاف سلیقه ها یکدگر را مقدم بر خود بدانند که البته این در جاهایی مطرح است که حلال و حرام خدا رعایت شود و در همین راستا پیامبر(ص) می فرمایند «فرق بین مرد مومن و مرد منافق این است که مرد مومن به میل همسرش غذا می خورد اما مرد منافق همسرش را مجبور می کند تا به میل خودش غذا بخورد».

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: حقوق مردان بر زنان در زندگی مشترک، همانند حق زنان بر مردان شاخه ای از حق الله است و به فرموده امام علی(ع)، خداوند حق الناس را بر حق خود مقدم داشته است و اگر کسی به حقی که شوهرش بر گردن وی دارد بی توجه باشد، به حق الله هم عمل نکرده است.

 

رحیم پور ازغدی در پایان با بیان این که اگر کسی جهان بینی الهی دارد باید این جهان بینی در زندگی زناشویی وی هم جاری باشد، گفت: چگونگی این روابط و رفتار ها تا جزیی ترین آن ها درآیات و روایات آمده است./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات