۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۴۵۳۸۷
پژوهشگر حوزه علمیه قم:

عرفان اجتماعی امام خمینی مدل سازی شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که علمای عارف مسلک، بیشترین ثمری که در طول عمرشان داشته‌اند، دست‌گیری روحی و ارتقای منزلت دینی چند نفر شاگرد بوده است، گفت: حضرت امام خمینی(ره) با آوردن عرفان اجتماعی برای هدایت جامعه، تنها با یک اعلامیه، عده کثیری را جان بر کف و در راه دین قرار می‌داد.
حجت الاسلام حسيني الهاشمي پژوهشگر حوزه علميه

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی الهاشمی، پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تفاوت میان عرفان حضرت امام خمینی(ره) و عرفان سایر علما اشاره کرد و گفت: بر خلاف عرفان بنیانگذار انقلاب که بخشی از ثمرات آن ایجاد موج اجتماعی بود، عرفان سایر علما نوعی از عزلت نشینی را نتیجه می‌داد.

 

وی در ادامه افزود: پیش از حضرت امام خمینی(ره)، علمای عارف به دلیل انزوا و عزلت نشینی که داشتند تنها تعداد انگشت شماری شاگرد و خصیص را تربیت می‌کردند که آن‌ها نیز در انزوا باقی می‌ماندند.

 

پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که عرفان حضرت امام خمینی(ره) عرفانی اجتماعی بود، اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب، به وسیله ایجاد موج‌های اجتماعی بر محور دین، جمعیت‌های میلیونی را به سمت تهذیب و دین داری حرکت داد.

 

وی با تأکید بر این‌که علمای عارف مسلک، بیشترین ثمری که در طول عمرشان داشته‌اند، دست‌گیری روحی و ارتقای منزلت دینی چند نفر شاگرد بوده است، گفت: حضرت امام خمینی(ره) با آوردن عرفان اجتماعی برای هدایت جامعه، تنها با یک اعلامیه، عده کثیری را جان بر کف و در راه دین قرار می‌داد.

 

حجت‌الاسلام حسینی الهاشمی اضافه کرد: بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی با تغییر نگرش خود به عرفان، تکامل روحی جامعه را در مسیر دین آفرید که این باید به صورت یک مدل استخراج شده و بر اساس آن عرفان جدید اسلامی نگارش شود.

 

وی در پایان به تلفیق عرفان و سیاست در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) اشاره و ابراز کرد: دین قابلیت پوشش عرفان، سیاست و علم را به صورت یکجا در یک نفر دارد و این خصلت باید شناخته و به مرحله پرورش برسد./997/ت302/س

ارسال نظرات