۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۲۴۵۴۷۷
امام جمعه قم مطرح کرد؛

لزوم تبیین و مقابله با جریان تشیع انگلیسی توسط طلاب حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم گفت: تشیع انگلیسی به وحدت اسلامی و شیعه صدمات جدی وارد می‏کند؛ طلاب حوزه‏ های علمیه باید این جریانات را به خوبی بشناسند و آن‏ها را تبیین کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی ضرورت‏ها و چالش‏های وحدت اسلامی، همزمان با ایام الله مبارک دهه فجر و سی ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، امام جمعه موقت قم در مدرسه علمیه امام مهدی موعود(ع) قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با گرامی داشت ایام دهه فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب و امام راحل، وحدت را باعث همگرایی اسلامی دانست و اظهار داشت: 20 اصل و مبنای بسیار مهم که برآمده از سنت است در اندیشه امام خمینی(ره)، وجود دارد و انقلاب اسلامی ایران بر این اصول استوار است.

 

امام جمعه موقت قم با اشاره به اصل بین المللی بودن اسلام ادامه داد: یکی از اصول مهمی که امام خمینی(ره) بر آن تاکید داشتند، مسئله بین الملل اسلام بود که معتقد بودند، امت اسلامی باید به یک قدرت بزرگ جهانی و بین المللی  تبدیل شود؛ تئوری‏های متصور در ارتباط میان مذاهب، بر اساس تعامل مذاهب اسلامی است؛ اندیشه امام راحل نیز منادی وحدت اسلامی و تعامل است.

 

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: جریاناتی تند رو در هر یک از مذاهب اسلامی وجود دارد که مانع وحدت امت اسلامی می‏شود؛ این جریانات با تکفیر کردن مذهب مقابل، به دنبال حذف مذاهب غیر خود هستند؛ راه و اندیشه انقلاب اسلامی در میانه و به دور از هر گونه افراط و تفریط است.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه به تبیین سه نظریه درباره وحدت پرداخت و ابراز کرد: برخی معتقدند که وحدت اسلامی یعنی این که همه مذاهب را در هم جمع و مخلوط کنیم و از آن یک مذهب جدید به‏وجود آوریم؛ این نظریه بر جمع متضادها اعتقاد دارد و هیچ مذهبی حاضر نیست اصول خود را زیر پا گذارد؛ پایه و مبنای مذهب شیعه بر امامت استوار است ومبنای مذهب سنت، بر خلافت استوار است.

 

وی نظریه دوم را تفریق مذاهب اسلامی دانست و اظهار داشت: گروهی با نظریه اسلام بدون مذهب، بر مشترکات میان مذاهب تاکید دارند که معنای این نظریه، نفی مذاهب است؛ در این تئوری پایه و مبنای مذاهب اسلامی را غیر از امامت و خلافت می‏دانند؛ تئوری دوم نیز غلط است، چرا که مذاهب شیعه و سنت، اصول خود را کنار نمی‏گذارند.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با تبیین نظریه سوم تصریح کرد: نظریه غربی نیز در مذاهب اسلامی وجود دارد که به آن پلورالیزم مذهبی یا همان تکثر گرایی می‏گویند؛ در پلورالیزم مذهبی دیگر یک حق وجود ندارد و بر حق متعدد تاکید دارد؛ متفکران این نظریه، اعتقادات و اصول همه مذاهب را حق می‏دانند؛ این نظریه نیز غیرقابل قبول است؛ نمی‏توان هم امامت و هم خلافت را حق بدانیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی دلیل شکل گرفتن حوزه‏های علمیه را مهم دانست و گفت: شکل گرفتن نهاد حوزه‏های علمیه در تاریخ به خاطر دفاع از هویت اسلامی و نشر معارف مذهبی بوده است تا از اصالت مذهب دفاع کنند؛ مسلمان واقعی پس از بررسی مذاهب اسلامی به حق بودن یکی از آن‏ها پی می‏برد و متوجه می‏شود که مشترکاتی بین سایر مذاهب وجود دارد، که همه مذاهب به حق بودن آن‏ها اعتقاد دارند.

 

امام جمعه موقت قم با تاکید بر مشترکات مذاهب اسلامی اظهار داشت: کلیاتی همچون توحید، معاد، نبوت، قبله، قرآن، فقه و اخلاق، معارف دینی و شعائر مشترکی میان مذاهب اسلامی وجود دارد که باید بر این مشترکات تاکید کرد؛ هر چند اختلافاتی نیز در شعائر و مراسمات سایر مذاهب وجود دارد که باید بدون تکفیر کردن نقطه‏های اختلافی خود با دیگران این مراسمات را برگزار کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به رعایت نکردن برخی کشورهای اسلامی مبنی بر رعایت نکردن اصول وحدت، ابراز کرد: متاسفانه در بعضی کشورهای اسلامی اجازه انتشار کتاب‏های شیعه داده نمی‏شود و این بر خلاف اصول وحدت است؛ مذاهب اسلامی باید برای گسترش مفاهیم خود تلاش کنند اما از تکفیر کردن و به جان هم افتادن به شدت دوری کنند.

 

وی به چهار اصل اخلاقی اشاره کرد و ادامه داد: اصول اخلاقی به چهار دشته تقسیم می‏شوند که شامل اصول اخلاقی و معاشرت میان انسان‏ها، میان ادیان ابراهیمی، میان پیروان و مذاهب اسلامی و در آخر اصول اخلاقی و معاشرت مذهب شیعه است؛ تقیه یکی از اصول اخلاقی و فقهی مذهب شیعه است که برخی گمان می‏کنند، تقیه فقط در جایی وارد است که ترس وجود داشته باشد، در حالی که برای دوستی بشتر است.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: هگرایی و وحدت از متن اهل بیت(ع) بیرون می‏آید؛ جامعة المصطفی العالمیه با بیش از هزاران طلبه از سراسر دنیا، کار اسلامی و تبلیغی می‏کند و هیچ‏گاه تئوری و آموزشی درباره قتل و تکفیر ندارد و افکار غلط تولید نمی‏کند؛ در صورتی که در برخی کشورهای اسلامی که ملعبه دست غرب هستند، کتاب‏های درسی با محتوای تکفیر و قتل مذاهب دیگر دارند.

 

امام جمعه موقت قم در عصر جدید مصلحت اصول اسلامی را وحدت دانست و تصریح کرد: وظیفه حوزه نشر مذهب است، اما نباید برای اعمالی که اصولا هیچ وجوبی ندارند، همچون قمه زدن، اصول را فدای این اعمال غیر واجب کنیم؛ برخی گروه‏ها در داخل کشور اسلامی ایران نیز هستند که بر این اعمال تاکید می‏کنند و یا با فحش و ناسزا دادن به شعائر دیگر مذاهب باعث مرگ شیعیان در دیگر نقاط دنیا می‏شوند.

 

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: اندیشه اسلامی ایران، بر حق واحد میان مذاهب تاکید دارد اما همه را حق نمی‏داند و همه را نیز رد نمی‏کند؛ امت اسلامی سرمایه‏های عظیمی همچون جمعیت دارد، که 54 کشور دنیا اقلیت‏های مسلمان دارند؛ بیش از نیمی از ذخائر طبیعی «نفت و گاز»دنیا، زیر پای مسلمانان است؛ خاورمیانه که قلب زمین است نیز در اختیار مسلمانان است؛ ضریب هوشی بالای مردم ساکن خاورمیانه نیز از دیگر سرمایه‏های عظیم مسلمانان است.

 

وی این سرمایه‏های عظیم را دلیل تلاش دشمن برای از بین بردن اتحاد مسلمانان دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام برای به دست آوردن این سرمایه‏های مسلمانان، همه مذاهب را بر علیه یکدیگر می‏شورانند و به جان هم می‏اندازند؛ این باعث شده که مسلمانان بعد از این همه سال، هنوز یک سازمان قدرتمند برای پیش‏برد اهداف خود ندارند؛ یک کرسی ثابت در شورای امنیت ملل ندارند.

 

امام جمعه موقت قم در پاسخ به این سوال که نقش وحدت در صدور انقلاب اسلامی چه بوده است تصریح کرد: در مذاهب اسلامی بسیارند کسانی که با وجود داشتن مذهب غیر شیعی، عاشق بیانات انقلابی امام(ره) بوده و هستند؛ در کشورهای اسلامی منطقه نیز شاهد انقلاب‏هایی هستیم که از اندیشه‏های امام خمینی(ره) نشأت گرفته است.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه در پاسخ سوال دیگر،توضیحاتی درباره پیروان تشیع انگلیسی در قم داد و اظهار داشت: تشیع انگلیسی که اخیرا در قم پیروانی پیدا کرده و توهین به بزرگان مذاهب غیر شیعه و نسبت خلاف به همسر پیامبر که توهین به خود پیامبر است را تایید می‏کنند، به وحدت اسلامی وشیعه صدمات جدی وارد می‏کنند؛ طلاب حوزه‏عای علمیه باید این جریانات را به خوبی بشناسند و آن‏ها را تبیین کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در تاریخ، مناظره میان مذاهب اسلامی،  راه به هیچ جایی نبرده و گاهی اوقات بر اختلافات نیز افزوده است؛ با یک گفت‏وگوی ساده رسانه‏ای نمی‏توان حقانیت یک مذهب را نسبت به مذاهب دیگر تبیین کرد؛ بهترین راه، انتشار درست و به موقع مطالب و اسناد مذهب است؛ آینده کشور نیز به عالمان و بزرگانی نیاز دارد که این مطالب را به خوبی تبیین و انتشار دهند؛ حوزه‏های علمیه باید در پرورش این علما با جدیت تلاش کنند./840/پ202/ش

 

ارسال نظرات