۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۴۵۵۵۲
آیت الله واعظ زاده خراسانی مطرح کرد؛

نقش رهبر معظم انقلاب در مبارزات انقلابی مشهد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله واعظ زاده خراسانی با اشاره به نقش آفرینی آیت الله خامنه ای، مرحوم هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی در پیروزی انقلاب گفت: اگر این سه نفر عالم جوان در مشهد نبودند انقلاب در مشهد با مشکل مواجه می‌شد.
آيت الله واعظ زاده خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، مدیر گروه قرآن بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در میزگردی که به مناسبت 19 بهمن ماه، «روز انقلاب اسلامی، اقتدار علمی، استکبار ستیزی و مقابله با افراط گرایی و ترورسیم» در سالن جلسات بنیاد دایر شد، با بیان این که ناظر مقدمات انقلاب در مشهد مقدس بوده است، اظهار کرد: در بین علمای مشهد برخی از تفکر انقلابی حمایت می کردند، برخی مخالف و برخی بی طرف بودند.

 

وی با این که مشهد مرکز حوزه علمیه بود، تصریح کرد: «حاج میرزا احمد آقازاده» از روحانیان دربار شاه بود که به واسطه همین ارتباطش حوزه علمیه را در مشهد تأسیس کرد؛ با این وضعیت با قدرتی که در دربار شاه داشت حوزه علمیه نیز پیشرفت کرد.


آیت الله واعظ زاده خراسانی با اشاره به این که پس از رفتن رضاخان 60 نفر طلبه بیشتر در حوزه نبود، خاطرنشان کرد: حاج میرزا احمد با قدرت خود مدارسی که آموزش و پرورش به زور گرفته بود را پس گرفت از جمله مدرسه علمیه نواب که قبل از آن یک دبستان بود؛ گفته می شود که حوزه علمیه مشهد قبل از انقلاب سه هزار طلبه داشته است.


دبیرکل اسبق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: غیر از فعالیت طلبه ها در حوزه، طلاب و علمای موجه دیگری چون حجت الاسلام نهاوندی، آیت الله سبزواری و مرحوم میرزا احمد بودند که خارج حوزه فعالیت سیاسی می کردند در واقع این افراد در رأس علمای مشهد بودند.


وی با اشاره به این که ارتباط مرحوم میرزا احمد با دربار سبب دو خدمت مهم از سوی وی شد، تصریح کرد: میراز احمد تشکیلاتی متشکل از 250 هیأت مذهبی به وجود آورد که با جلسات همیشگی خود جلوی حزب توده را گرفت و نگذاشت حزب توده مقدم بر تبریز شود، همجنین خدمت دیگر او تأسیس حوزه علمیه در مشهد بود.


آیت الله واعظ زاده خراسانی افزود: علمای بسیاری در مشهد به انقلاب خدمت کردند که فقط 27 پیش نماز شب ها در مسجد گوهرشاد اقامه نماز می کردند.


مدیر گروه قرآن بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حاج میرزا احمد آقازاده با این که آخوند دربار بود اذعان کرده بود: «امام خمینی در ایران مرجعیّت اول است» و این کلام او نشان از تمایلات او به امام و انقلاب داشت.


آیت الله واعظ زاده خراسانی بیان کرد: علمای دیگری و عدّه زیادی از جمله پدر من بی طرف بودند؛ نه دولتی بودند و از دولت پول دریافت می کردند و نه انقلاب که علیه حکومت قیام کنند ولی عده ای مربوط به دربار بودند چون آیت الله سبزواری و میرزا احمد که از قدرت خود برای گسترش اسلام استفاده می کردند.


دبیرکل اسبق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مردم مشهد مردمی ساکت بودند، انقلابی بودند یا نبودند به هر حال به میدان نمی آمدند و همیشه طلاب پیش قدم انقلاب می شدند؛ به غیر از حاج مشهدی که فردی انقلابی ولی فوت کرده بود، سایر افراد در مشهد یا بی طرف، یا طرفداران و حقوق بگیران دولت بودند.

 

وی با اشاره به نقش آفرینی آیت الله خامنه ای، مرحوم هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی در پیروز ی انقلاب ابراز کرد: اگر این سه نفر عالم جوان در مشهد نبودند انقلاب در مشهد به پیروزی نمی رسید؛ اما به دلیل جوان بودن این روحانیان انقلابی، مردم زیاد از آن ها حمایت نمی کردند و با آن ها همراه نمی شدند از این رو مرحوم آیت الله شیرازی را با خود همراه کردند.

 

آیت الله واعظ زاده خراسانی اظهار کرد: ابتدا زمینه های حمایت مردم در مشهد کمرنگ بود اما در سال های آخر با اوج گرفتن تظاهرات و راهپیمایی مردم در اغلب شهرهای ایران، به حمایت برخاستند، مردمی که ابتدا به تماشا می ایستادند در پایگاه های مردمی و بیمارستان امام رضا(ع) از امام خمینی(ره) حمایت می کردند.


مدیر گروه قرآن بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: این حمایت ها ابتدا از منزل حاج شیخ حسن قمی شروع شد، سپس راهپیمایی هایی از میدان شهدای امروز به سمت حرم صورت می گرفت که سخنرانان آن آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی و سایر وعاظ تهرانی بودند.

 

آیت الله واعظ زاده خراسانی خاطرنشان کرد: در پایان نیز شاهد تحول عظیمی در جهان با دو حادثه مهم بودیم؛ اول از بین رفتن شوروی و کمونیسم دوم به وجود آمدن انقلاب اسلامی ایران./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات