۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۴۵۶۰۰
کارشناس دینی حوزه علمیه:

سکولارها قدرت نفوذ در حوزه علمیه را ندارند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد گفت: به برکت حضور و حیات مراجع عظام تقلید، سکولاریسم هیچگاه نخواهد توانست که در حوزه‌های علمیه نفوذ کند و دلیل روشن آن عمر صد ساله و ضد سکولار حوزه‌های علمیه است.
حجت‌الاسلام رحيم مهدوي پور، رييس دانشکده علوم قرآني بجنورد

حجت‌الاسلام رحیم مهدوی پور، رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤالی درباره رابطه حوزه علمیه و نظام اسلامی گفت: تفاوت بسیاری میان دولت و نظام اسلامی وجود دارد هرچند که نباید آن دو را از هم جدا دانست؛ زیرا تمام دولت‌ها تا ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) موظفند تا بر اساس نظام و قوانین اسلامی عمل کنند.

 

وی در ادامه افزود: مراجع تقلید و علمای بزرگوار نسبت به نظام جمهوری اسلامی جایگاه مادر و فرزندی دارند؛ همان‌طور که تمام وجود و علم و ادب فرزند وابسته به مادر است، نظام اسلامی نیز جزء لاینفک علمای دین و حوزه‌های علمیه است.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: اسلامیت نظام و دینی و الهی بودن آن وابسته به آگاهی بخشی علما و دین بانان واقعی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است؛ به واسطه علمای دین بود که پروردگار متعال انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

 

وی با اشاره به رابطه علما و مراجع تقلید با دولت‌های نظام اسلامی، تصریح کرد: تمام دولت‌های داخل نظام با گرایش‌های متفاوتی که دارند، همگی دولت اسلامی بوده و نیازمند پشتیبانی دینی علما هستند؛ تا زمانی که نظام ما اسلامی باشد، دولت غیر اسلامی نخواهد توانست که بر مردم حکومت کند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی پور خاطرنشان کرد: دولت‌ها با تمام گرایش‌های متفاوتی که دارند، اصل و ریشه آن‌ها به اهل‌بیت طاهرین(ع) و ولایت فقیه باز می‌گردد اما با این حال، بزرگان دین تا زمانی که احساس تکلیف نکرده باشند، در مسائل دولت دخالت نمی‌کنند اما چنانچه وظیفه‌ای احساس شود، با قاطعیت ورود می‌کنند.

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص خطر جریان‌های سکولاریسم در حوزه‌های علمیه تأکید کرد: نعمتی که پروردگار متعال از بدو تأسیس حوزه‌های علمیه تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) به ما عنایت کرده، این است که اساتید و مراجع و بزرگان حوزه از نخبگان و کسانی هستند که بصیرت داشته و حوزه بانی و دین بانی می‌کنند.

 

رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد ادامه داد: هرچند که امکان دارد میان طلاب کم سن و سال، شبهاتی در خصوص جدایی دین از سیاست پیدا شود اما به برکت حضور و حیات مراجع عظام تقلید، سکولاریسم هیچگاه نخواهد توانست که در حوزه‌های علمیه نفوذ کند و دلیل روشن آن عمر صد ساله و ضد سکولار حوزه‌های علمیه است./997/ت302/س

ارسال نظرات