۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۴۵۶۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

حقیقت علم، کسب نورانیت و بصیرت درونی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که حقیقت علم، کسب نورانیت و بصیرت درونی است، گفت: هر اندازه انسان پاک تر باشد و از گناه دوری کند، این نور بیشتر در او جلوه می کند.
حقیقت علم، کسب نورانیت و بصیرت درونی است

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تقسیری که در مدرسه علمیه حضرت زینب مشهد(س) در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: کمک و احسان به پدر و مادر نورانیت در قلب انسان ایجاد می کند.

 

وی ابراز کرد: حضرت علی(ع) در حکمت 338 می فرمایند: الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لَا یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ، و درود خدا بر او، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علم اکتسابی؛ اگر هماهنگ با علم فطری نباشد سودمند نخواهد بود؛ بسیاری از مطالبی که انسان می آموزد، از طریق شنیدن حاصل می شود و اگر انسان قدرت تفکر و تحلیل درونی نداشته باشد، این علم برای او سودی ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: آن معرفتی زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم می کند که مبتنی بر علم و دانش درونی باشد، در روایت آمده است که «أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه‏ فِى قَلْبِ مَنْ یَشآءُ، علم، نورى است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد مى افکند.».

 

حجت الاسلام موحدی با بیان این که نور دورن انسان با گناه رابطه تضاد دارد، گفت: گناهان ذهن انسان را آلوده می کنند و سبب می شوند که نور درونی انسان کم شود؛ از این رو هر چه قدر آلودگی روح کمتر باشد قدرت انسان بیشتر می شود.

 

این استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر قلب انسان از وسوسه های شیطین به دور باشد، ملکوت و آسمان و زمین را می بیند، پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: «لَو لا انّ الشیاطین یَحومون عَلى قُلوب بَنى آدم لِنَظروا الَى مَلکوت السمواتِ و الارض؛ اگر شیاطین اطراف قلوب فرزندان آدم را نمى گرفتند و قلوب آنان را قصد نمى کردند، یقیناً به ملکوت آسمان ها و زمین ها راه مى یافتند و نظر به ملکوت مى کردند.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که حقیقت علم، کسب نورانیت و بصیرت درونی است، اظهار کرد: علم، نور درونی و همان قدرت فهم و تحلیل است و هر اندازه انسان پاک تر و از گناه دورتر باشد این نور بیش تر در او جلوه می کند.  

 

وی به جایگاه و اهمیت زیارت عارفانه اشاره و اظهار کرد: زیارت عارفانه، مواهب زیادی به همراه دارد؛ امام کاظم(ع) در مورد زیارت امام حسین(ع) می فرمایند: «مَن زار الحسین(ع) عَارفاً بِحقه غَفرالله لَه مَا تَقدم من ذَنبه وَ مَا تَاخر، کسی که حسین(ع) را زیارت کند و به حق او عارف و نسبت به آن حضرت شناخت داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می‌بخشد.»

 

حجت الاسلام موحدی با اشاره به این که اگر کسی در دنیا و آخرت معرفت کسب نکند، از درک مواهب الهی محروم می ماند، گفت: معرفت نسبی است؛ از این رو بر حسب ظرفیت افراد میزان معرفت متفاوت است.

 

این استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد خطاب به طلاب گفت: پیش از آن که به جنبه آموزشی تحصیل توجه کنید به جنبه تربیتی آن اهتمام بورزید؛ سعی کنید به رشد و توسعه شخصیت نورانی خود توجه و دقت بیشتری داشته باشید؛ گاهی می بینید محبت و کمک به دیگران زمینه تحصیل امدادهای غیبی برای شما فراهم می کند./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات