۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۴۵۶۶۷
حجت الاسلام پارسانیا:

رمز پیروزی انقلاب تکیه بر نظریه ولایت فقیه بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این‌که فقه پویای شیعه قدرتی در قلب خود داشت که تمام معادلات سیاسی دنیا را برهم زده است، گفت: اگر توان فقه شیعه در زیر سؤال بردن مشروعیت نظام سیاسی طاغوت نبود و اگر نظریه ولایت مطلقه فقیه در زمان عصر غیبت نبود انقلاب اسلامی ایران نیز ممکن بود همانند سایر انقلاب‌ها بی‌نتیجه بماند.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورای تخصصی حوزوی، در جمع طلاب حاضر در محل سالن همایش‌های مرکز فقهی امیر بیان امروز بعد از نماز مغرب و عشا با بیان این‌که قرن 20 را قرن انقلاب‌های آزادی ‌بخش نامیده‌اند، اظهار کرد: بخش‌های مختلف دنیا آسیا و آمریکای جنوبی و خاورمیانه شاهد انقلاب‌های متعددی بوده است.

 

حجت‌الاسلام‌ پارسانیا با اشاره به این‌که قرن 18 و 19 را قرن استعمار نامیده‌اند، گفت: در این دو قرن به دلیل حاکمیت شدید استعمار بر قطب‌های دنیا در قرن 20 یکسری انقلاب‌هایی شکل گرفت که از درون خود استعمار بلند می‌شد؛ این بدان معنا بود که این انقلاب‌ها اگر وجهه سیاسی را از آن‌ها می‌گرفتند چیز دیگری را برای ارائه و حفظ خود نداشتند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که قرن 21 قرن انقلاب‌های اسلامی است، عنوان کرد: قرن 21 با دو موضوع اساسی روبرو بود نخست این‌که این انقلاب‌ها در آغاز این قرن شکل گرفت و دوم این‌که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران از مهم‌ترین ارکان انقلاب‌های این قرن است.

 

وی ادامه داد: ویژگی‌های قرن 20 این است که انقلاب غربی است این بدان معناست که تمام آرمان‌ها و هدف‌های آن و همچنین شعارها و ایدئولوژی‌های آن به ایسم های مدرن همراه بود.

 

رییس شورای تخصصی حوزوی با بیان این‌که سال‌ها دنیا جهان دو قطبی را تجربه کرده است، ابراز کرد: تقسیمات شوروی و همچنین بلوک‌های شرقی و غربی به نحوی بود که این تقسیمات سیاسی هیچ مناسبت فرهنگی و دینی نداشت و تمام این تقسیمات برمدار هویت غربی آن بوده است.

 

حجت‌الاسلام‌ پارسانیا با اشاره به این‌که نامه‌ای که امام(ره) به گورباچف نوشت بار معنایی سیاسی سنگینی برای دو قطب سیاسی روز دنیا داشت، اظهار کرد: امام راحل در این نامه صراحتاً فرموده بودند که صدای شکستن استخوان‌های مارکسیسم را می‌شنوم.

 

وی افزود: جنگ تحمیلی غرب بر جمهوری اسلامی ایران مواجه با دفاع مقدس سربازان اسلام شد اما این جنگ دنیا را به این نتیجه رساند که جز بلوک شرق و غرب قدرتی دیگر و قوی‌تر از این دو در جهان هستی موجود است که این دو بلوک را در جنگ با خود متحد کرده است.

 

رییس شورای تخصصی حوزوی با اشاره به این‌که تمام انقلاب‌هایی که در قرن 20 رخ‌داده بر علیه استعمار بوده است، گفت: تئوری این انقلاب‌ها قدرت خود را از بخش دیگری از استعمار می‌گرفتند.

 

وی ادامه داد: در ایران وقتی در قبل از انقلاب بحث استعمار مطرح می‌شد ابتدا بحث انگلیس به میدان می‌آمد که البته بعد از مدتی آمریکا به میدان استعمار ایران وارد شد.

 

حجت‌الاسلام‌ پارسانیا با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی حرف تازه‌ای به میدان آورد، اظهار کرد: عنصر تبلیغ که مانع از حذف مردم از بدنه اسلام شد تأثیر زیادی پیروزی انقلاب اسلامی گذاشت.

 

وی افزود: شبکه ارتباطی ای در زمان آیت‌الله بروجردی شکل‌ گرفته بود که حتی در عراق و نجف وجود نداشت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایفا می‌کرد.

 

حجت‌الاسلام‌ پارسانیا با اشاره به این‌که فقه پویای شیعه قدرتی در قلب خود داشت که تمام معادلات سیاسی دنیا را برهم زده است، اظهار کرد: اگر توان فقه شیعه در زیر سؤال بردن مشروعیت نظام سیاسی طاغوت نبود و اگر نظریه ولایت مطلقه فقیه در زمان عصر غیبت نبود انقلاب اسلامی ایران نیز ممکن بود همانند سایر انقلاب‌ها بی‌نتیجه بماند./837/پ202/ف

ارسال نظرات