۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۴۵۶۹۸
کارشناس برجسته علوم دینی:

برداشتن زیر ابرو برای مردان حرام است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که مردان به دلیل شبیه شدن به زنان نمی‌توانند مانند زنان آرایش ‌کرده یا لباس و کفش آنها را بپوشند، گفت: مردانی که مانند زنان زیر ابروی خود را برداشته یا لباس‌های جلف زنانه می‌پوشند کار آن‌ها شرعاً جایز نیست و به دلیل شبیه شدن به زنان حرام است.
حجت‌الاسلام وحيدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حسین وحید پور، کارشناس رسانه ملی، شامگاه امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در برنامه زمزم معرفت با بیان این‌که پرداخت خمس بر همه افراد اعم از زن و مرد و فقیر و غنی واجب است، گفت: هرکس باید برای خود یک سال خمسی قرار داده و در پایان آن سال اگر خمس به او تعلق گرفت و چیزی در خانه داشت که بیش از یک سال باقی‌مانده باید خمس آن را بدهد.

 

وی افزود: خمس به جهیزیه‌ای که برای دختران به دلیل مشکلات مالی به ‌مرور زمان تهیه می‌شود تعلق نمی‌گیرد، اما اگر جهیزیه به دلیل تمکن مالی یک ‌دفعه تهیه ‌شده و بیش از یک سال در منزل پدر دختر بماند خمس به آن تعلق می‌گیرد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که استفاده از مال خمسی جایز نیست و غصب اموال به ‌حساب می‌آید، افزود: اگر زنی مطمئن نیست که شوهرش از مالی که خمس آن را نداده آذوقه یا لوازم خانه و لباس تهیه ‌کرده می‌تواند از آن استفاده کند اما اگر یقین دارد که آن از مال خمسی است اجازه استفاده را نداشته و از هر چیزی که از مال مخمس تهیه‌ شده یک ‌پنجم آن غصبی بوده مگر آن‌که خمسش را بپردازد.

 

حجت‌الاسلام‌ وحید پور با بیان این‌که خواندن نماز با لباسی که از مال مخمس تهیه ‌شده باطل است، ادامه داد: این حکم به‌ این‌ علت است که انسان با لباس غصبی نمی‌تواند نماز بخواند.

 

وی با بیان این‌که انسان اگر در نزدیکی و همسایگی یک مسجد قرار دارد و عذر شرعی ندارد باید نمازش را در مساجد به ‌جا آورد، اظهار کرد: اگر انسان در مسجد به دلیل عذر شرعی نتوانست نماز بخواند می‌تواند نمازش را در خانه به جماعت قرائت کند که البته این موضوع منوط به این است که زن و فرزندش به عدالت او یقین داشته باشند.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که اگر در خانه و یا در مسجد یک روحانی حاضر باشد باید حتما روحانی و یا طلبه نماز را اقامه کنند، ادامه داد: در مسجدی که روحانی وجود دارد اقامه نماز با حضور یک غیر روحانی جایز نیست.

 

حجت‌الاسلام‌ وحید پور با بیان این‌که نماز انسان در وطن دائم کامل بوده اما در وطن موقت شکسته است، تصریح کرد: طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اگر انسان در وطن موقت بیش از سه سال اقامت داشته باشد نمازش کامل است و نیاز به ‌قصد 10 روز ندارد.

 

وی با اشاره به این‌که مردان به دلیل شبیه شدن به زنان نمی‌توانند مانند زنان آرایش ‌کرده یا لباس و کفش آن‌ها را بپوشند، گفت: حتی در خانه پوشیدن لباس‌هایی که مخصوص زنان است برای مردان جایز نیست و زنان هم نمی‌توانند لباس مردان را بپوشند و حتی بعضی از مراجع به حدی بر این موضوع تأکید دارند که حتی مرد در خانه نمی‌تواند دمپایی زن را بپوشد.

 

کارشناس رسانه ملی یادآور شد: مردانی که مانند زنان زیر ابروی خود را برداشته یا لباس‌های جلف زنانه می‌پوشند کار آن‌ها شرعاً جایز نیست و به دلیل شبیه شدن به زنان حرام است./837/پ202/ف

ارسال نظرات