۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۲۴۵۹۲۴
آیت الله نمازی:

برخی از نیازمندان در اولویت دریافت کمک هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هنگام انفاق و احسان هر آنچه را که انفاق می کنید خداوند تلافی می کند، از این رو هنگام انفاق و احسان به دیگران مواظب وسوسه های شیطان باشید تا منصرف نشوید.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجدحضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و در تفسیر و ترجمه آیه 273 از آیه سوره بقره گفت: در سلسله آیات انفاق و احسان در قرآن، 14 آیه را خداوند دنبال یکدیگر در باره انفاق و احسان آورده است که آیه 273، سیزدهمین آیه از این سلسله آیات است.

 

وی افزود: حدود 300 تا 400 نفر در صدر اسلام که کار خدایی کردند و به دفاع از پیامبر اسلام برخاستند آنها را محصور کردند و به اصطلاح امروز تحریم اقتصادی شدند و در مضیقه قراردادند و ممنوع المعامله شدند و زمانی که اموال آنها را گرفتند، آنها از مکه به سوی مدینه هجرت کردند.

 

به گفته وی، این تعداد به دلیل قرارگرفتن در محاصره و از دست دادن اموال شان وقتی وارد مدینه شدند، افراد نیازمندی بودند که با وجود نیازمندی، عفیف بودند و درخواستی از کسی نداشتند و مردم نیز آنها را نمی شناختند و تصورشان بر این بود که وضعیت مالی شان خوب است که طلب کمک نمی‌کنند.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند به پیامبر می‌گوید، مردم این ها را نمی شناسند و چون درخواست کمک نمی کنند و عفیف هستند، مردم فکر می کنند وضعیت مالی آنها خوب است و به آنها صدقه و زکات نمی دهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: حصر و یا تحریم اقتصادی، دو نوع است یکی حصر مادی ودیگری حصر معنوی است، حصر مادی از سوی دشمن انجام می شود و انسان را خانه نشین می کند و از ورود هرگونه کالایی جلوگیری می کند اما در حصر معنوی به دلیل داشتن عذری در درون خود مجبور به خانه نشینی می شود.      

به گفته وی، انسان عفیف و عفیف نما نیز مانند حصرمادی و معنوی است، چرا که یکی واقعا عفیف است، اما یکی دیگر عفیف نیست و تظاهر به عفیف بودن می کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: جوانانی که به هر دلیلی نمی توانند ازدواج کنند و زمان ازدواج آنها فرا رسیده است باید مواظب باشند تا آلوده به بی عفتی وگناه نشوند تا زمنیه ازدواج برای آنها فراهم شود.

 

آیت الله نمازی در ادامه به اهمیت و نقش تاثیرگذار انفاق واحسان درجامعه تأکید کرد و گفت: سلامت، امنیت، آرامش، برادری و انسجام در جامعه در سایه توجه به انفاق و احسان نسبت به نیازمندان است.

 

وی در ادامه با اشاره به 5 ویژگی در بین اصحاب صفه، جامعه امروز را نیازمند داشتن این پنج ویژگی دانست و گفت: آمادگی برای انجام وظایف اسلامی و فراغت برای جنگ و جهاد و طلب علم از پیامبر، تلاش اقتصادی، عفیف بودن و بزرگ منشی و دارای طبع بلند بودن، با وجود آشکار بودن فقر در چهره چیزی از مردم تقاضا نکردن را پنج ویژگی اصحاب صفه دانست.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند در این آیه می خواهد بگوید، فقرا همه استحقاق دریافت صدقه و زکات دارند اما مراتب آنها با یکدیگر متفاوت است و برخی از آنها در اولویت هستند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات