۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
کد خبر: ۲۴۵۹۴۵

راهکارهای تقویت حنجره در مرثیه خوانی

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با بیان این که حنجره و تارهای صوتی تأثیر گذار ترین و مهم ترین قسمت اندام صوتی را تشکیل می دهند،گفت: به دلیل این اهمیت باید مراقبت های ویژه ای از این قسمت ها انجام گیرد، یکی از آسیب های مهم به این قسمت سرماخوردگی انسان است.
نشست آموزشي فن رثا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین جلسه از سلسله نشست های آموزشی فن رثا و هنر مرثیه خوانی دوشنه شب با حضور پرشور طلاب در سالن همایش زیرزمنین مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید در بخش کارگاهی این نشست با اشاره به مسأله صوت و لحن گفت: اندام صوتی انسان نیازمند مراقب ها و تقویت هایی است که این موضوع برای مرثیه سرایان بسیار حائز اهمیت است.

 

وی به موارد تقویت پرده دیافراگم و شش اشاره کرد و افزود: پیاده روی، کوهنوردی، دراز و نشست و شنا تأثیر بسیار خوبی بر تقویت نفس و صدای انسان دارد، انجام این ورزش ها سبب مواظبت از اندام صوتی به ویژه در قسمت پرده و شش ها می شود.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با بیان این که حنجره و تارهای صوتی تأثیر گذار ترین و مهم ترین قسمت اندام صوتی را تشکیل می دهند، اظهار داشت: به دلیل این اهمیت باید مراقبت های ویژه ای از این قسمت ها انجام گیرد، یکی از آسیب های مهم به این قسمت سرماخوردگی انسان است.

 

وی با اشاره به مراقبت های آب و هوایی ادامه داد: زمانی که انسان سرما می خورد عفونت ها به لوزه ها می رسد اما آثار این سرما خوردگی آثار منفی بر تارهای صوتی انسان دارد، از همین رو سرماخوردگی ها باید به صورت صحیح درمان شود تا عفونت ها از تارهای صوتی مرتفع شود.

 

حجت الاسلام وافی به مراقبت های غذایی تارهای صوتی اشاره کرد و ابراز داشت: این که برخی می گویند اگر قبل از مرثیه خوانی فلان پودر یا داروی گیاهی مصرف شود، صدا تقویت می شود باید گفت که این مسأله امری نسبی است که برای برخی می تواند مفید فایده بوده و برخی بی تأثیر باشد یا مشکل ساز شود.

 

وی با بیان این که اساتید حنجره معتقد هستند که مصرف کاکائو و ترشی در طولانی مدت سبب آسیب رساندن و حساسیت تارهای صوتی می شود، عنوان کرد: استفاده از غذاهای چرب و آب های بسیار سرد حساسیت های حنجره را افزایش می دهد.

 

این مبلغ دینی با اشاره به ضرورت مراقبت مرثیه خوانان در اجرا خاطرنشان کرد: صحیح خواندن، به اندازه خواندن و مداوم خواندن از موارد مواظبت حنجره درحال اجرا است؛ اگر شخصی مراقبت های لازم را انجام دهد به یقین شاهد پیشرفت های خوبی خواهد بود.

 

وی با اشاره به مسأله پرورش مصیبت گفت: برداشت ذوقی و عالمانه، زبان حال و گریز از زیر مجموعه های پرورش مصیبت هستند؛ زبان حال بدان معنا است که مطلبی در قالب نظم و نثر به اهل بیت(ع) و تاریخ ایشان نسبت داده شود، از شرایط زبان حال این است که مطلب مورد نظر در تاریخ ذکر نشده باشد، اصل و پایه ای برای مطلب مقصود در تاریخ وجود داشته باشد و با شأن اهل بیت طاهرین(ع) سازگار باشد؛ مستمع باید که مرثیه خوان در حال ارائه زبان حال است تا با اصل تاریخ مخلوط نشود./1323/پ 202/س

ارسال نظرات